Annons

Adapter till L-bracket och Manfrotto-stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

När jag var i New York köpte jag en L-bracket, 3 Legged Thing ELLIE. Jag var väldigt noga att prova så att modellen passade till min kamera, men i all min iver så missade jag att kontrollera kompatibiliteten med mitt stativ.

Jag har ett Manfrotto-stativ och när jag kommer hem till Sverige så inser jag att min nyinköpta L-bracket är anpassad för Arca Swiss(?).

Så min fundering är nu, kan jag köpa någon adapter som gör att jag kan använda Ellie till mitt Manfrotto stativ?


Tacksam för hjälp!
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att det enklaste är att köpa en platta för ditt stativs snabbfäste och montera ett ARCA-fäste på denna.

Alternativt kan du kanske byta vad-det-nu-är du har på ditt stativ till ett huvud med ARCA-fäste. Är det så att ditt vad-det-nu-är bara har en vanlig plan yta med en 1/4" kameraskruv så kan du ju skruva dit ARCA-fästet direkt utan någon mellandel (förutom en eventuell övergång från 1/4" till den grövre 3/8" som många ARCA snabbfästen har).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har bytt mitt Manfrotto snabbplattfäste mot en motsvarande för Arca, så jag har nu ett ARCA på ett Manfrotto huvud. Jag köpte mitt snabbfäste från Kina, men det borde gå att hitta i Sverige kan jag tycka.

Typ ett sådant här
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Här är ett par varianter.

DSC_0002.JPG

Lägg märke till att det sitter en ARCA-platta under varje huvud också. Alla mina stativ har sedan ett ARCA-snabbfäste på toppen. Detta gör att jag kan skifta huvud mellan stativen på ett enkelt sätt.

Huvudet till vänster är ett Manfrotto där jag helt enkelt planfräst toppen och på så sätt ersatt Manfrottos snabbfäste, RC2 tror jag det hette.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Här är ett par varianter.

Visa bilaga 149861

Lägg märke till att det sitter en ARCA-platta under varje huvud också. Alla mina stativ har sedan ett ARCA-snabbfäste på toppen. Detta gör att jag kan skifta huvud mellan stativen på ett enkelt sätt.

Huvudet till vänster är ett Manfrotto där jag helt enkelt planfräst toppen och på så sätt ersatt Manfrottos snabbfäste, RC2 tror jag det hette.
Förlåt, mitt huvud på stativet är av denna typ: https://www.manfrotto.com/se-sv/klassisk-center-kulled-mh490-bh/

Menar du att jag byter ut hela det eller köper jag ett fäste och spänner i detta befintliga fästet?
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Kaamda.se har den här.
Platta med reglage omvandlar Manfrotto till Arca Swiss kompatibel
Omvandlar Manfrotto till Arca-Swiss!
499 kr
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Jag har bytt mitt Manfrotto snabbplattfäste mot en motsvarande för Arca, så jag har nu ett ARCA på ett Manfrotto huvud. Jag köpte mitt snabbfäste från Kina, men det borde gå att hitta i Sverige kan jag tycka.

Typ ett sådant här
Tack Peter!

Men hur spänner du den?
Mitt huvud på Manfrotto-stativet är av denna typ:
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Förlåt, mitt huvud på stativet är av denna typ: https://www.manfrotto.com/se-sv/klassisk-center-kulled-mh490-bh/

Menar du att jag byter ut hela det eller köper jag ett fäste och spänner i detta befintliga fästet?
Jag vet inte hur detta snabbfäste sitter i själva kulleden. Går det att skruva av det så är det enkelt att skruva dit ett ARCA-fäste i stället. Det förutsätter förstås att du inte har en massa Manfrottoplattor som du vill ha kvar på olika saker.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Om du har en skruv under snabbplattan som går ner och fäster ditt snabbfäste mot kulledens "tapp" så brukar det vara enkelt att skruva loss själva snabbfästet och byta det. Annars kan du helt enkelt köpa en sådan här. Den har 1/4" skruvfäste under så du kan bara skruva fast den ovanför din vanliga snabbplatta.

Snabbfästet kan också skruvas i uppifrån om du får bort det gamla fästet.

Finns även billigare men denna tycker jag har en bra spak så det går enkelt och snabbt att fästa kameran. Photax har många olika varav en är riktigt billig men man får förmodligen vad man betalar för.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Tack Peter!

Men hur spänner du den?
Mitt huvud på Manfrotto-stativet är av denna typ:
Jag skruvade bort hela den övre biten på Manfrotto huvudet och bytte det mot ett motsvarade Arca
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Nackdelen med de spakmanövrerade snabbfästena har jag upptäckt är att de passar inte alla snabbplattor trots att de egentligen skall följa en standard. Toleransen på plattorna är för stor och varierar mellan olika fabrikat med någon tiondels millimeter vilket är tillräckligt för att spakmanövreringen inte skall klämma tillräckligt hårt på en del och kanske för tajt så att de inte går att låsa på andra. Men har man alla snabbplattor från samma tillverkare eller kan testa före köp så är de spakmanövrerade snabbare än de med ratt och skruv.

Skall kanske tillägga att de spakmanövrerade kan justeras men då har man förlorat vitsen med dem tycker jag eftersom det blir lite skruvande fram och tillbaka innan spaken låser rätt på olika plattor.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Denna passar i alla fall till mina 4 olika plattor. dessutom kan man justera med insektsnyckel så att det låser hårdare eller mindre. justeringsmånen verkar vara ganska bra.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Som sagt, är plattorna från samma tillverkare och eller leverantör funkar det säkert utmärkt.

Jag provade just ett spaksnabbfäste på fem olika plattor som låg och skräpade. Två plattor klämde perfekt, en platta klämde nästan perfekt men gick att skjuta i sidled med lite kraft, en hade så mycket glapp att den skramlade i fästet och en platta kunde jag inte låsa spaken.

Med skruv/rattmanövrering hade det funkat med alla plattorna.

(Jag kan tänka mig att sälja spakfästet om någon är intresserad.)
 
ANNONS