Annons

Adapter till Sony A77 A till E-fattning, vilken ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

HakBro

Medlem
Jag har en Sony a77 och tänkte köpa en adapter så att jag kan koppla på objektiv som har Sony E-fattning.
När jag har kolla så finns det en mängd olika varianter och priser.

Är det någon som har tips på vilken man köpa?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu tror jag kanske att du har missförstått. De olika adaptrar som t ex Sony har mellan A- och E-fattning är avsedda för att montera A-objektiv på kameror med E-fattning, inte tvärtom.

Din A77 har längre registeravstånd än vad E-objektiven är avsedda för, så en adapter utan en hög linser för att försöka åtgärda detta blir som att använda mellanringar.
 

HakBro

Medlem
Tack för bra svar.
Finns det någon ring som skulle kunna funkar eller är funkar det inte på grund av registeravstånd?
 

mikoto

Aktiv medlem
Mja, en adapter utan linser i kommer innebära att alla objektiv du använder kommer bli mer eller mindre makro objektiv med väldigt korta fokusavstånd. Det tråkiga svaret är tyvärr att det du söker finns ej.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Dessutom har Sony A bland de längre registeravstånden så adapters för att montera andra objektiv än just de med A-fattning (som inte har linser som förtar skärpan) inte finns mig veterligt. Det blir till att fortsätta med objektiv med A-fattning ( och dessa borde kunna köpas relativt billigt beg numera) eller byta kamerahus till ett med E-fattning.
 
ANNONS