Annons

Adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

baccis

Medlem
Var kan man hitta en adapter så man kan använda gamla minoltaobjektiv till Konica Minolta Dynax 5D?
Gamla fattningen är ju lite mindre och behöver någon adapter för att förena gammalt med lite nyare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Var kan man hitta en adapter så man kan använda gamla minoltaobjektiv till Konica Minolta Dynax 5D?
Gamla fattningen är ju lite mindre och behöver någon adapter för att förena gammalt med lite nyare.
Så länge fattningen inte är mindre och djupare på det gamla, blir adaptern komplicerad och medför en en regression av den optiska prestandan. Sedan kan även andra säkert spela i som extern fokusmotor, elektronisk bländare, övrig kommunikation mellan kamera och objektiv
 

baccis

Medlem
Tänkte testa med "gamla hederliga" mellanringar...

Så länge fattningen inte är mindre och djupare på det gamla, blir adaptern komplicerad och medför en en regression av den optiska prestandan. Sedan kan även andra säkert spela i som extern fokusmotor, elektronisk bländare, övrig kommunikation mellan kamera och objektiv
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag antar att du med "gamla minoltaobjektiv" menar manuella objektiv med SR-fattning, ofta också kallade MC eller MD.

För att använda dessa på en kamera med Minolta (och Sony) A-fattning såsom exempelvis Konica Minolta Dynax 5D krävs en adapter med inbyggt linselement för att få fokus även på oändlighet. Detta beror på att avståndet mellan film-/sensorplan och fattningen är mindre på Minolta SR än på Minolta (och Sony) A-fattning.

Vill du däremot bara använda de gamla manuella Minoltaobjektiven för närbildsfoto behövs inte en sådan adapter utan det räcker med en adapter som enbart har en SR objektivfattning och en A kamerafattning, gärna så kort som möjligt. Detta blir då som en slags mellanring som ger en förkortad närgräns på bekostnad av avsaknad oändlighetsfokus.
 

baccis

Medlem
Behöver inte fokus på oändlighet eftersom det bara ska användas till macro med mellanringar.
Tänkte att det skulle kunna funka...

Jag antar att du med "gamla minoltaobjektiv" menar manuella objektiv med SR-fattning, ofta också kallade MC eller MD.

För att använda dessa på en kamera med Minolta (och Sony) A-fattning såsom exempelvis Konica Minolta Dynax 5D krävs en adapter med inbyggt linselement för att få fokus även på oändlighet. Detta beror på att avståndet mellan film-/sensorplan och fattningen är mindre på Minolta SR än på Minolta (och Sony) A-fattning.

Vill du däremot bara använda de gamla manuella Minoltaobjektiven för närbildsfoto behövs inte en sådan adapter utan det räcker med en adapter som enbart har en SR objektivfattning och en A kamerafattning, gärna så kort som möjligt. Detta blir då som en slags mellanring som ger en förkortad närgräns på bekostnad av avsaknad oändlighetsfokus.
 

CMagnusB

Ny medlem
Jag antar att du med "gamla minoltaobjektiv" menar manuella objektiv med SR-fattning, ofta också kallade MC eller MD.

För att använda dessa på en kamera med Minolta (och Sony) A-fattning såsom exempelvis Konica Minolta Dynax 5D krävs en adapter med inbyggt linselement för att få fokus även på oändlighet. Detta beror på att avståndet mellan film-/sensorplan och fattningen är mindre på Minolta SR än på Minolta (och Sony) A-fattning.

Vill du däremot bara använda de gamla manuella Minoltaobjektiven för närbildsfoto behövs inte en sådan adapter utan det räcker med en adapter som enbart har en SR objektivfattning och en A kamerafattning, gärna så kort som möjligt. Detta blir då som en slags mellanring som ger en förkortad närgräns på bekostnad av avsaknad oändlighetsfokus.
Hej Michael Johansson

Har du någon aning om modellnummer eller beteckning på en adapter för det du beskriver ovan? Att söka på adapter med MD, Konica Minolta Dynax 5D skapar en känsla av osäkerhet hos mig vad som passar och fungerar.

Mvh Magnus
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag gjorde en sökning på ebay och hittade ett par:


och


De flesta adaptrarna har linselement för att kunna fokusera på oändlighet men de ovan länkade är utan sådan lins.

Jag har en adapter som en gång hade linselement som jag demonterat. Jag använder den inte längre sedan jag helt gått över till Sony E och skulle därför kunna sälja den för en hundring om du är intresserad.
 

Falumas

Aktiv medlem
Linselement behövs enbart om linsen skall monteras på en kamera med längre registeravstånd (inklusive adapter) eller har en snävare diameter på fattningen.

Det är därför Nikons Z-kameror i princip kan ha linsfria adaptrar till alla objektiv, det är väl i princip bara Canons spegellösa fattningar (så länge vi bara tittar på FF stillbildskameror) som skulle bli problematiska då adapterna behöver vara oerhört tunn.
 
ANNONS