Annons

adbobe bridge segt -processor eller grafikkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Jaghar problem med prestandan i adobe bridge på min pc:
När jag bläddrar bland bilder i en folder med många raw-bilder så tar det lång tid (kanske en sekund) för Bridge att hoppa till nästa bild uppdatrera förhandsvisningen.
Min dator är en P4 Celeron 1,4 GHz, 1Gb RAM och ett grafikkort med 32MB (ett två år gammalt budgetkort med Geforce-kretsar). Ingen supermaksin alltså men inte kattskit heller.

Vad tror ni, är det processorn eller grafikkortet som är flaskhalsen? Eller har jag fel arbetssätt? (Typ vore bättre att dela upp bilderna i många små foldrar) Eller har jag för stora krav helt enkelt? (På min jobbdator med Centrino 1,9GHz 1GB RAM och 256MB FireGL-kort är prestandan bättre, men inte blixtrande).

Även Adobe Raw Converter är långsamt, det tar över fem sekunder att läsa in bilden (så att färgvarningstriangeln försvinner), men det har jag lättare att leva med.

Med canons egna RAW-konverterare har jag inga prestanda-problem, men jag vill ogärna gå tillbaks eftersom jag gillar sorteringsfunktionerna i bridge och auto-funktionerna i Adobes raw-konverter.

Det är troligtvis processorn som är flaskhalsen.
På Celeron versionerna så har Intel snålat med processorns interna minne och det får till följd att minnesintensiva applikationer är bra mycket långsammare än på motsvarande "vanliga" Pentium processor.

Rå-konvertering skulle jag mycket väl kunna tänka mig faller inom den kategorin.

Det du kan göra är att kolla om du kan byta ut bara processorn mot en med mer "Cache"-minne och kanske lite högre frekvens. Har du tur så kan du köpa en begagnad billig P4'a då det är många som köper snabbare hela tiden.

Grafikkortes inverkan på ren matematikberäkning (råkonvertering) är i princip 0. Ifall du uppleft att utritningen av 2dgrafiken i windows varit långsam så hade det mer varit det du skulle bytt... men allt nyare än 10år gamalt duger fint.

Jag uppgraderade nyligen minnet i min dator av samma anledning. När jag har bridge och själva CS2 öppna och håller på med någon bild ligger minnet snabbt över 1 GB och hoppar lätt upp i 1,5 GB. Där brukar det plana ut på det sättet jag jobbar med PS. Programmen har en glupande aptit på primärminne.

Disken kan vara fragmenterad, något som många inte tänker på och som segar ner datorn en hel del.
I windows xp kan man defragmentera den så här:
Högerklicka på "den här datorn", välj "hantera". I mappstrukturen på vänster sida av fönstret finns "Lagring" och i den hittar man diskdefragmentering. Markera en disk och defragmentera.

Det tar en hyfsad stund för datorn att göra klart detta och medan det pågår är det rekommenderat att inte göra något annat, möjligtvis kan man fika.
Det är också rekommenderat att inte få strömavbrott medan det pågår, visserligen ska programmet hålla ordning på fragmenten på ett säkert sätt, men plötsliga avbrott bör ändå undvikas.

Om du aldrig defragmenterat disken tidigare bör du uppleva en klar förbättring efter detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto