Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adjustment brush i Lightroom konsumerar kaotiskt mycket systemresurser.

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
När jag kör Adjustment brushen i mitt lightroom och målar mycket, så konsumerar lightroom upp allt ledigt ramminne som finns att tillgå (4Gb) i min macbook pro och sen kommer den trevliga färgglada badbollen fram och roterar glatt. Jag tycker att det går lite väl snabbt tills allt ramminnet är använt.

När jag kör CS5 får jag inte på långa vägar slut på minne så här snabbt utan kan sitta och pilla med bilder med flera lager + masker bra länge innan minnet tar slut.

Skall man verkligen behöva ha 8Gb ram för att kunna jobba med adjustment brushen pga att Adobes programmerare inte kan använda minnet på ett klokt vis? Eller går det att göra någon inställning i LR? Tex att den inte behöver spara 200 steg i undohistoryn hela tiden?

Frustrationen är total...

Inga problem här heller på Windows 7 x64 och med 8gb ram, men nog bör det funka med 4gb också. Så problemet kanske är att du kör OSX..

/ Magnus

När jag körde LR 2.7 på min gamla stationära PC med Windows XP (P4 Quadcore 2,4Ghz med 3Gb ram) upplevde jag också att adjustment brushen till slut kraschade hela programmet, så att det skulle vara OSX som är problemet vet jag inte om jag riktigt köper...

LR3.2 hp pavilion (laptop) dual core 64 bits 4 gb ram 2.4 ghz procesor. Adjustmebt brus aktiverat slukar ca 1.7gb ram. Flyter på ok

Jag känner att jag kanske skall förtydliga mitt arbetsflöde en smula.

Tendera att du har en bild på ett landskap där himlen tar upp kanske hälften och den blir en smula utfrätt. Och det sticker upp lite träd eller hus eller liknande så att använda sig av ett graduerat filter är inget alternativ. När jag väljer adjustment brushen och kör med ett ganska lågt flow för att kunna jobba fram detaljerna i himlen successivt, så hamnar jag i min problemsituation efter ett gäng penseldrag. Det handlar alltså inte om ett eller två penseldrag utan det kanske krävs bortåt 20-40 st eller liknande (jag har inte räknat dem exakt).

Jag har en i7 cpu i min mbp så problemet borde absolut inte ligga i hårdvaran.

Jag vet att jag råkade ut för något liknande med min gamla burk med XP, 3 GB RAM och CS4. I Camera Raw då alltså. Det gick dessutom sjukt segt ibland fast det berodde mer på den gamla processorn i den burken. Jag har dock något minne av att det främst var om man målade väldigt mycket i samma penseldrag utan att släppa upp musknappen. Å andra sidan är jag tveksam till att jag någonsin målade 40 penseldrag i någon bild.

Vilken version av Lightroom?

Om jag minns rätt var det problem i de tidigare versionerna med adjustment brush, men om du kör den senaste borde det funka.

Jag kör senaste versionen av Lightroom.

Nu upptäckte jag ytterligare något intressant, och det är när jag efter omstart av Lightroom klickar mig in genom "filmrullemenyn" längst ner, för att endast titta på bilden som jag hade problem med vid redigeringen, så ställer den sig och allokerar herrans massa minne igen.

Det verkar helt vansinnigt!

Edit: Men det kanske är ett medvetet drag av Adobe, att folk skall tröttna på det hela och investera i riktiga PS istället.

Jag kör senaste versionen av Lightroom.

Nu upptäckte jag ytterligare något intressant, och det är när jag efter omstart av Lightroom klickar mig in genom "filmrullemenyn" längst ner, för att endast titta på bilden som jag hade problem med vid redigeringen, så ställer den sig och allokerar herrans massa minne igen.

Jag brukar inte använda penseln så ofta och när jag gör det är det mest för mindre justeringar.

Jag gjorde en liten test och målade lite mer. I ursprungsläget upptar LR ca 400 meg, när jag målat en del så stiger användningen till 900 meg. När jag lämnar bilden och går till nästa återtas minnet och när jag kommer tillbaka till den justerade bilden så stiger minnesanvändningen igen.

Hela tiden så rullar dock LR på som vanligt.

Jag kör Vista 32-bit med 4 GB RAM (3 tillgängligt antar jag) och LR 3.2.

Det verkar helt vansinnigt!

Det är nog inte vansinne, utan en effekt av att all redigering i Lightroom är oförstörande, istället för att lagra en redigerad version av bilden sparas varje penseldrag ett och ett. När bilden skall visas (gäller även filmrullen) måste allt spelas upp på nytt. Du kan se spår av detta också i xmp-filen, eller jpeg/dng-filen om du har valt att utesluta sidecar-filer, som växer för varje penseldrag.

Det är nog inte vansinne, utan en effekt av att all redigering i Lightroom är oförstörande, istället för att lagra en redigerad version av bilden sparas varje penseldrag ett och ett. När bilden skall visas (gäller även filmrullen) måste allt spelas upp på nytt. Du kan se spår av detta också i xmp-filen, eller jpeg/dng-filen om du har valt att utesluta sidecar-filer, som växer för varje penseldrag.

Okej, nu börjar jag att förstå hur det hänger ihop. Jag var tidigare som du säkert förstått inte medveten om att varje penseldrag sparas för sig (men vilket jag kanske borde kunnat räkna ut) då jag trodde att jag endast kunde backa 20 steg eller liknande som är default i riktiga photoshop.

Alltså är det mitt arbetssätt som är den felande länken i det här fallet :).

Jag känner att jag kanske skall förtydliga mitt arbetsflöde en smula.

Tendera att du har en bild på ett landskap där himlen tar upp kanske hälften och den blir en smula utfrätt. Och det sticker upp lite träd eller hus eller liknande så att använda sig av ett graduerat filter är inget alternativ. När jag väljer adjustment brushen och kör med ett ganska lågt flow för att kunna jobba fram detaljerna i himlen successivt, så hamnar jag i min problemsituation efter ett gäng penseldrag. Det handlar alltså inte om ett eller två penseldrag utan det kanske krävs bortåt 20-40 st eller liknande (jag har inte räknat dem exakt).

Jag har en i7 cpu i min mbp så problemet borde absolut inte ligga i hårdvaran.

Spontant känns det där inte som ett arbete man ska utföra i Lightroom. Du verkar göra justeringar som passar betydligt bättre att göra i Photoshop. I Lightroom målar man mer "rätt upp och ner". Ju fler penslar och skillnader man lägger på, desto segare blir programmet.

Jag gör en distinkt skillnad mellan enkla justeringar och mer omfattande. De senare gör jag uteslutande i Photoshop.

Spontant känns det där inte som ett arbete man ska utföra i Lightroom. Du verkar göra justeringar som passar betydligt bättre att göra i Photoshop. I Lightroom målar man mer "rätt upp och ner". Ju fler penslar och skillnader man lägger på, desto segare blir programmet.

Jag gör en distinkt skillnad mellan enkla justeringar och mer omfattande. De senare gör jag uteslutande i Photoshop.

Men även CS5 tar för sig rejält! I går kväll naär jag jobbat några timmar i CS5 kollade jag i Aktivitetshanteraren. Då hade CS5 allokerat 1 048 872 kB, alltså mer än 1 GB!

Det låter som att lightroom är sämre kodat för osx än Windows. Eller är det de som testat som gjort på lite olika sätt alternativt med olika upplösning på bilderna ? Någon som har koll på hur det ligger till?

Jag gjorde ett amatörtest.

Kamraten har en MacPro med 8GB RAM. LR 3.2
Jag kör Win7/64 på en maskin med 8GB RAM. LR 3.2

Jag skickade en av mina råfiler från en D700. Sen gjorde vi båda ungefär likartade målande med Adj.Brush, och hans maskin uppvisade det beteende som beskrivs i tråden relativt fort, min maskin verkade inte bry sig det minsta hur mycket man än klottrade.

Så ja, det verkar vara ett minneshanterngsproblem i antingen OS X eller LR för OS X.

ANNONS
Götaplatsens Foto