Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Gamma och TFT-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Jag vet, det finns hundra trådar om detta med skärmkalibrering. Men jag blir inte klokare.

Jag har en 20" platt TFT-skärm, HP 2035. När jag tittar på Elektronkvärldens testbild (bifogad) så får jag godkänt resultat på det svarta värdet (16) men värdelöst på det vita (243). Jag tänkte då köra Adobe Gamma och försöka ställa in skärmen så gott det går. Men redan i det första steget får jag problem. Man ska ju enligt instruktionerna först dra upp kontrasten på max, och sedan justera brightness så att man just ser skillnad på den svarta och den mörka rutan. Men oavsett hur jag ställer in brightness och contrast så ser jag alltid en ganska tydlig skillnad på dem. Jag kommer aldrig till nåt läge då jag ser en knapp skillnad, för att inte tala om att inte se nån skillnad alls.

Kan man använda Adobe Gamma för TFT-kalibrering egentligen?

Efter lite trixande fick jag i allafall till det så att jag får mellan bra och godkänt på det svarta värdet (ca 13) och mellan godkänt och dåligt på det ljusa (ca 248). Kan man inte förvänta sig bättre än så?

Bilagor

• kalibrera_skarm.jpg
    kalibrera_skarm.jpg
    30.2 KB · Visningar: 438
Med risk för att jag redan talar om det du känner till....

Du mixtrar väl på skärmen (hårdvaran) med ljus o kontrast och inte i mjukvara? Gamma däremot pillar man på i mjukvaran.

När jag själv ställer in min CRT så ställer jag ned kontrasten så att skärmen känns lite mörk, sen justerar jag ljuset så att jag just ser det mörkaste i bilderna på min egen testsida, sen justerar jag kontrasten så att skärmen känns lagom ljus. Norman Koren har också en bra sida om skärmkalibrering, med en annan typ av bild för justering där man ser hur "off" man egentligen är. Han har också en sida där man kan kolla gammat vid olika ljusintensitet och separat för RGB, plus ett å annat smått o gott.

Adobe Gamma är inte gjort för TFT. Kan ju dock fungera ändå.

En TFT har för det första inte en gamma-kurva utan är linjära. Men den måste de ändå emulera en gammaåtergivning eftersom signalen från grafikkortet normalt är anpassad för det.

Varning för enkla test. De testbilder som ni jämför med är antagligen anpassade för gamma 2.2. sRGB specificerar ungefär 2.2, men många CRT har andra värden. Ofta varierande 2.2-2.5. Ta inte för givet vilka egenskaper din skärm har. Sen kan du med Adobe Gamma och liknande verktyg emulera gamma 2.2, 1,8 eller så.

Vidare så spelar omkringliggande färger roll på hur du gör gammatesterna. Har du vit eller svart bakgrund blir resultatet olika. Ett annat problem har med mönstret som används att göra: http://www.aim-dtp.net/aim/technology/crt_quality/difference.gif

Robert: Hemma med min CRT-skärm kan jag se A-fälten för både ljust och mörkt. Den är kalibrerad med en Spyder. På arbetet har jag en TFT och där kan jag inte ställa in den så att man får bra separation i hög- och lågdagrar. Den klarar inte det.

Enligt min egen erfarenhet funkar det inte att kalibrera en skärm med Adobe Gamma, jag själv hade en bit kvar på min skärm jämfört med hårdvarukalibreringen. Och beträffande TFT är det först på senare tid som det börjat komma skärmar som funkar för bildbehandling.

Är det inte så att man börjar med kontrasten på 50% och inte max på TFT?

ANNONS
Götaplatsens Foto