Annons

Adobe har stängt ned CS1, CS2 & CS3. Hur lösa problemet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Så jag har klart för mig om problemet.
Det är bara aktivering av de gaml mjukvarorna som är problemet då sevrarna är nerslängda.
Programmen som redan aktiverats fungerar väl fortfarande?

/Stefan
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
om du serverarna är nedsläckta kan man väl bara patcha den Gamla versionen om man vill köra den? Adobe lär väl inte lägga något större krut på att jaga folk som kör gamla versioner?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
På jobbet hade vi licensservrar som snurrade med Windows server 2000. De är nerstängda idag. Om det nu på Adobe är som på jobbet att Microsoft vill ha en rätt rejäl peng för att man skall få fortsätta o köra serverprogramvaran så förstår jag Adobes beslut.
 

Falumas

Aktiv medlem
På jobbet hade vi licensservrar som snurrade med Windows server 2000. De är nerstängda idag. Om det nu på Adobe är som på jobbet att Microsoft vill ha en rätt rejäl peng för att man skall få fortsätta o köra serverprogramvaran så förstår jag Adobes beslut.
Microsoft kräver 0kr för att du skall få fortsätta att köra Windows server 2000. Däremot är det svindyrt att köpa extended support om det ens är möjligt till en så gammal version. Men har du gammal hårdvara är det bara att installera Windows server 2000
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag håller inte med. Strax före jul 2019 installerade jag Office 2011 på en Mac. Jag hade tidigare programpaketet installerat på samma dator, men jag bytte HDD mm och installerade om allt på nytt. När jag skulle aktivera Office fick jag bara beskedet att det inte längre var möjligt. Vid kontakt med Microsoft så hänvisade man bara till de nya produkterna. Så det är mer än Adobe som stänger ner gamla versioner. Själv är jag prenumerant på CC, dock bara Lightroom och Photoshop.
OS/X är dåliga på bakåtkompabilitet, så det är mycket möjligt att det inte går att installera på en nyare version av OS/X, men det handlar ju om support som gått ut inte att licensen dragits in.
 

barabild

Aktiv medlem
OS/X är dåliga på bakåtkompabilitet, så det är mycket möjligt att det inte går att installera på en nyare version av OS/X, men det handlar ju om support som gått ut inte att licensen dragits in.
Det handlade inte om OS/X. Jag installerade samma operativsystem som jag hade använt tidigare tillsammans med Officepaketet. Installationen av Office gick bra men det var när jag skulle aktivera det som MS lät meddela att aktiveringsservern inte gick att nå.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det handlade inte om OS/X. Jag installerade samma operativsystem som jag hade använt tidigare tillsammans med Officepaketet. Installationen av Office gick bra men det var när jag skulle aktivera det som MS lät meddela att aktiveringsservern inte gick att nå.
Det måste ha varit ett temporärt problem.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Hej,

Om man jämför med Office 2000 eller 2010 så är det ju så att när uppdateringsfunktionen upphör så får man köra programmen på egen risk och utan att få några uppdateringar. Dessutom så gör tydligen Microsoft anspråk på licensen upp till 50 år. Det är samma sak med Autocad CS13 som man numera endast kan köra på Windows 98 och XP. (Det finns piratprogram som gör att det kan köras på Windows 10.)

När det gäller Photoshop CS2 och CS3 så krävs ingen registrering utan man svarar att man aldrig ska registrera det. När det gäller CS3 så har jag haft problem med licensen trots att jag har tre stycken köpta licenser. Har lösts med patchar som inte kommer från Adobe. Att ett program ska upphöra att få användas t ex efter tidpunkt som inte står i licensavtalet verkar orimligt. Jag håller dessutom på med processtyrning på plattformen Dos 5.5 och enl. licensavtalet så får det användas på EN dator. Vad som skulle hända om jag skulle använda detta Dos på flera datorer vet jag inte.

/Harald
 
ANNONS