Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Lightroom 1.0

Produkter
(logga in för att koppla)
hej

jag har valt en databas just nu, men 4 rötter i den så att säga

-modeller
-resor
-övrigt
-jpg-tiff

DVS jag har fyra utgångspunkter, detta skulle lika gärna kunna vara 4 databaser.
sen under övrigt tex har jag familjen, uppdrag o på den nivån o under modeller respektive modells namn o sen varje session under den. resor är per land o sen år under land.

har också kommit fram till att man importerar först utan att lägga metadata, skapar metadata sen o så skapar man previews, men tyvärr började den tugga previews sjäv fast det finns menyval för det o jag kan inte ta död på det heller, det bara sker.

jag vet inte riktigt hur stor den är i förhållande till färdighetsgrad då det inte finns nån progressbar för bakgrundsjobben, men sist var katalogen 17GB inkl databasen

Gjort om importen en gång då jag hadde för dålig struktur på hårddisken.

jag kör med nätverksmonterade diskar, sk nas, och har en 500GB disk där jag lagt de 4 rötterna med alla underkataloger
sen har jag en 400GB disk med databasen också nas monterad

sen har jag ytterligare lösa usb2 diskar för att göra backup på som jag sen förvarar på annat ställe, är där inne på min 3:e 200gb maxstoredisk, det e ju lite kritiskt om 500gb disken säger upp sig liksom.

men fördelen med detta setup är att både den bärbara o den stationära når alla bilderna o databaseb. skall låta den indexera klara så skall jag testa köra lr från både bärbar o stationär mot samma databas, men inte samtidigt.

vore bra om det funkar smidigt, fär nas enheten jag har går som usb disk också, så man kan ta dessa med sig om det krisar o jacka direkt i datorn.

Roine

Roine: Det finns ett menyalternativ för att generera upp previews, under Library/Previews. Då får du en "taskbar" med info hur långt den har kvar.

/Magnus

hej

har provat o den ljuger så det stänker. Det sker mer saker i bakgrunden också som verkar äta (läcka) systemresurser.

HAr nu låtit datorn vara på o kört. Sen går man ur o in igen, gör om importen o då tar den in mer bilder.

Hadde borta ca 10 000 bilder efter första importen, tar igen några 100 till nån enstaka 1000 vid en förnyad import.

Men jag gillar lr mer o mer, men den e ruggit seg o ostabil.

Håller på att göra en egen manual o arbetsflöde just nu.

Roine

Tack Roine, är ingen lightroomexpert så dina anteckningar är lärorika. Personligen tycker jag lightroom är en aning segt men funktionerna och gränssnittet är intressant. mvh/Kalle

Roine: Strålande för oss nybörjare.
Hur många olika keywords har du lagt upp? Har du någon typ mall för vad du döper keywordsen till?

hej

jag har uppdaterat pdf filen nyss.

jag har inte löst det där med strukturen än, har grymma importproblem fortfarande.

har isolerat ner problemet till att lr inte stänger filer o det tar helt enkelt slut filhanterar i min NAS

jag får slå av både datorn o de externa diskarna, börja om, fått in ca 10 000 mer bilder idag.

men hirarkiskt verkar vettigt på nått sätt

tex :
djur
fåglar
kråka

Städer är ju ett problem, skall det vara en root, eller skall de ligga under espektive land, det är ju svårt, flera länder o även inom samma land kan ju samma namn förekomma, men man vill ju ev söka på tex de 5 huvudstäderna i norden om du vill sätta samman reseförslag till nån som vill göra just en sån resa, o då e det ju inte bra om man måste orientera sig genom vilka länder det är, framförallt om det är en bussresa, utan vill gå direkt på landet. Jag vill liksom bara markera tex oslo, stockholm, reikavik, helsingfors o köpenhamn o så nått tillägg såsom "must see" o då få dtam ströget, carl johan, kyrkan i reikavik o slottet i stockholm o stadshuset mm

Där e jag inte än.

Platser finns ju som 'Location', 'City', 'State/Province', 'Country' och 'Scene' under Metadata och kan fyllas i med IPTC mallen, måste du ha dem som ytterligare nyckelord då?

Funderar själv hur man ska göra här, för det blev en förfärlig massa nivåer i nyckelorden och det känns på något sätt dubbelt i och med att det redan finns som IPTC data (om man fyller i vill säga...).

Mvh/Lars-Erik

hej

enig, men har inte utvärderat hur man kan sätta samman frågor än, fått vagt intryck man bara kan göra raka enkla uttryck, inte sammansatta.

dvs kunna använda "och" o "eller" med () som prioriterar deluttryck

sen e ju frågan om hur göra som du skriver, vilka fält följer verkligen med vid export, de tog ju bort delexport av databasen från beta till 1.0, fotobindern, så nu e du i ett vakum, du får ju inte ut sökorden

men skall gräva i detta också, men där e ju hjälpfilen lite tunn, det jag skrivit i pdf skrev jag då jag körde den från pärm till pärm, antecknade då det uppenbara o det jag såg mellan raderna.

har som sagt moment 22 då jag inte vet om jag fått in alla bilder än, men nu e antgalet bilder mer rimligt, var ju bara 40 000 efter importen, sen ökat radikalt nu idag, börjar närmas sig exakt 70 000 vilket e rimligt, har ca 80 000 bilder på den disken, men köper att 10 000 är dubletter då jag medvetet dubllerat vissa saker, tex en modellsesion på cypern ligger både i modellträdet och i reseträdet.

Roine

En sak som jag irriterat mig hejdlöst mycket på nu när jag jobbat med Lightroom ett tag är just att jag inte på ett enkelt sätt kan kompletera Exif informationen annat än med ett preset vid import.
Visst om man fotar i studio så är det ju inte så många variabler.

Men om man som jag enbart fotar ute i naturen så blir det ju i stort sett olika platser och subjekt varje gång jag plockar fram kameran.
Hur i fridens namn skall man kunna hantera 9000+ bilder och exif information som man vill komplettera med location mm..

Sedan att man inte kan ta bort bilder när urvalet är baserat på keywords är småjobbigt.

Det är alla dom där tvåstegs danserna som man måste göra för att få saker gjort som börjar gå mig på nerverna. Visst det går att göra men då måste du stå på ett ben, tryck på F1 och titta till vänster (känns det som ofta).

Hoppas verkligen att Adobe släpper en 1.1 inom en mycket snar framtid.
Särskilt som det inte går att söka på åäö.....

hej

1. se till du är i gridmode i library (G)

2. välj en av bilderna i gridden, inte i filmstrippen

3. väljs sen alla andra bilder (ctrl-a)

4. du får då metadata <mixed> i lokation i högra panelen under metadatafliken, skriv dit det du vill ha

5. tryck på synk metadata knappen nere tillhöger under metadata, kryssa nu för allt i välden ur alla gröna ploppar utom för just location så du inte förstör data nu

www.roine.nu/arbetsflode_i_ligthroom.pdf

Uppdaterat denna med lite exempelpå det.

Senast ändrad:
ej igen

en liten uppdatering

Har nu importerat klart
generererat alla previews, tog tre dygn, men nu e det gjort

så nu suger den inte längre fettet ur min dator, den tar 0-1% då den idlar, mot 80-90% tidigare pga nått bakgrundsjobb.

Så nu är den snäll o go då man söker osv, samt det går surfa på datorn igen, det var tungt tidigare.

Men import av ca 70 000 bilder tog drygt en evighet ju, hållit på sen den 20 : e feb då nyckeln kom

Men nu e de inne o det känns användbart o jag har fått till ett grundflöde som jag beskrev tidigare i tråden.

www.roine.nu/arbetsflode_i_ligthroom.pdf

databaskatalogen innehåller 69994 filer om sammanlagt 42.6 GB

Då med alla previews genererade, o det e läge backa alla filer, för det tog ju tre dygn skapa upp initialt data efter jag importerat, o importen crachade ett 10 tal ggr, fick in först 40 000 av bilderna, sen insåg jag man måste starta om både datorn o nätverksdisken för den förbrukade upp alla systemresurser för filhantering, så gå ur hjälpte inte.

Har nu provat en backuplösning med ett freeware, synkback,

http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware

som söker igenom katalogstrukturen o tar bara över ändrade och nya filer, då går det rätt bra backa dessa alla filer, för en ren copy tar flera timmar över ett 100mb nät.

Roine

Databasunderhåll?

Har någon hittat en möjlighet att rensa i databasen (det som finns på HD, inte det som syns i LR)?
Efter diverse testande börjar jag bli övertygad om att det är bäst att hantera katalogiseringen i iView och bara använda LR för konvertering av bilder (som alternativ till några andra konverterare). Jag har därför rensat bort en hel del från LR databas så att katalogen minskat från 12000 bilder till drygt 4000 bilder. Men det tar ändå nästan lika stort utrymme på hårddisken (minskade från 1.4 GB till 1 GB) eftersom alla kataloger ligger kvar även om de inte innehåller någon fil. Alltså skulle det behövas någon funktion för att rensa bort detta från hårddisken och komprimera LR-databasen. Men någon sådan möjlighet har jag inte hittat i menyerna. Alternativet att manuellt leta reda på och radera de 8000 tomma katalogerna verkar inte lockande! En nödlösning vore att radera allting och göra en ny import av de bilder jag vill ha tillgång till i LR, men nog borde väl Adobe tänkt på behovet att underhålla databasen (eller har jag missat något?).

jag skulle göra så här:

1. gör en koipa av det du har utanför lr, dvs med windows copy

2. skapa en backup inne i lr till en backupkagtalog, den tar bara nödvändiga filer, dvs databasen

3. skapa en ny tom databas

4. kopiera in backuppens filer, ev kan du skippa 3:an o renama backupkatalogen till vad den skarpa heter efter renamat den skarpa till nått säkert så den e kvar

Går det illa med index o så har jag på ett forum hittat hur adobe föreslår ombyggnad av databasens index:

www.roine.nu/arbetsflode_i_ligthroom.pdf sidan 37

Roine

Ok. Jo, det går ju alltid att lösa på något sätt. Men för ett program som är avsett för proffs (och gjort av proffs) väntar man sig inte att behöva ta till diverse knep för att klara av grundläggande funktioner. Synd att det finns sådana brister för det känns bekvämt att jobba med bilder i programmet (bortsett från en del detaljer som att man inte ser de exporterade bilderna förrän man gjort en ny import). Ett alternativ kan ju vara att skapa en ny katalog när man vill jobba med en grupp bilder, och sedan radera katalogen när man är klar. Vi får väl se vilka skillnader det blir när nästa version kommer ut.

/Sigge

I preferences kan man välja hur länge preview:ar i 1:1 skall ligga kvar. Det är inte så att du har LR inställd på att aldrig radera dem?

Ursäkta "svenskan" ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto