Annons

Adobe Lightroom 1.0

Produkter
(logga in för att koppla)
spännande

jag har testat att göra print i slideshowen, man får ju då en pdf, då tog jag en av rubrikerna o släpade ut över bilden, den blev då med i bilden.

Så har aldrig provat att ändra den pyttetext som export gör.

Jag har mer fokus nu på att se att jag får till hela flödet och databasdelen, är väldigt nöjd med Capture 1 pro och det jag kan göra med den, så själva konverteringen i lr är det låg pri på nu, även om den verkar kalrt användarvänlig och har bra möjligheter påverka ur olika partier tas fram som jag saknar lite i c1, men som fans i tex RawShooter, jobbar mer att bli av med thumbsplus som verka stannat av i utvecklingen.

hej

har kämpat vidare, kom så långt jag beslutat dela databasen, 70 000 bilder gör den för seg.

Har även scannat av Adobes forum o några andra siter och bla kommit på att f-secure virusprogram bromsar till det tidvis nått otroligt pga de många filerna lr databas härjar med.

Har även börjat samla på inlägg gällande hur använda flaggor och färger.

www.roine.nu/arbetsflode_i_ligthroom.pdf

Har jag uppdaterat rätt regält med råtext från forumen i form av idestolpar hur göra med flaggor och färger samt även visar hur jag kom runt virusscanningen efter tips på f-secures hemsida vidare till microsoft. Det påverkar helt klart prestandavariationerna.

Har ännu inte fördjupat mig i konverteringsdelen, frågan är om det är värt det innan ACR 4 och CS3 kommer då de gjort om delar av råkonverteraren. Är ju rätt nöjd med C1 och har bra flyt i den.

Roine

Är det någon som vet om man kan spara rawfilerna från Library som raw.Verkar inte som om det alternativet finns?

/ Gun

hej

vad jag vet finns det inget program som kan spara rå utan då sparar man dng

lr, c1 o de andra sparar dina ändringar i en egen fil på sidan om, ofta kallad side car file.

Roine

Tack Roine för svaret,jag använder Eos Viewer Utility nu och där sparas ändringarna direkt i rawfilerna.Lite synd att man inte kan jobba på samma sätt i Lightroom.
Har inte tänkt använda dngformatet,men det får man kanske omvärdera?
/ Gun

hej

är du säker på att den sparas i råfilen i eos programvaran?

Det är ytterst ovanligt man skriver i råfilerna.

Har aldrig kört canons program då jag började redan med deras D30, dvs 3.3 mpixlaren och då hadde de inga bra program utan körde BreezeBrowser.

Roine

Ja det sparas,men redigeringsbiten är ju inte så bra,gör bara en första genomgång där.
Kommer nog använda den ändå och göra resten i lightroom.
Tack igen för svaren!
/ Gun

JOhlsson skrev:
Provade med att ändra endast copyright-typsnittet till ett custom från min burk, fungerade inte heller på andra försöket. Får väl prova med ett Lightroom std typsnitt först och se vad som händer.

Mvh Johan
Fungerade bra för mig. Använde stilen Papyrus. Kan för tillfället beskådas här. Det är bara ett test, så den flyttar nog ganska snart. Känner mig tveksam till att ha stämpel. Det går hyfsat i det albumet men mycket sämre med en del bilder i detta. När både den mörka och den ljusa texten syns samtidigt blir det inget roligt.

/John

PS. glömde påpeka att jag använder windows.

Gun skrev:
Ja det sparas./ Gun

Jag är helt övertygad om att ändringar man gör i EOS Viewer Utility inte sparas ner i RAW-filen utan de ligger i en databas med koppling till respektive fil. Det är bara att se på när filen senast ändrade sig för att se om någon data verkligen skrivs till RAW-filen.

Jag ändrade precis exponeringen i en rawfil med +1. När jag gick in i mina bilder stod där senast ändrad dagens datum och tid.
Går jag nu tillbaka till filen i eos och trycker reset to shot settings ändrar den tillbaka till ursprungsinställningen men dagens datum står kvar.Jag uppfattar det som att det ändras direkt i filen,men det kan vara fel?
Det är det jag tycker är så bra att man lätt kan återställa rawfilen igen.
Sen syns det ju inte på samma sätt vad man har gjort som lr,men jag tyckte det kunde bli lite väl mycket info.

/ Gun

hej

det kan man i de andra programmen med. Alla ändringar sparas i en databas eller sidofil

ett tecken på att det är en sidofil är om programmet medger att man kastar alla ändringar, dvs kan gå tillbaka till originalet så att säga, det tyder ju på att den håller historik om ändringarna och inte modierar originalet, för moddar du originalet så finns ju liksom inget ursprungsdata kvar då det inte bör finnas plats att lagra alal justeringar i själva råfilen.

Enklast är att prova titta på filen i en annan dator, då vet man ;-)

Roine

Vad jag menade var att inte att originalfilen ändrades,den finns ju alltid kvar,utan att ändringarna sparades.Uttryckt mig kanske lite fel.Ser man i filen så står det ju när den är skapad och det går ju alltid att återställa till.
Vad jag saknar i LR är att man inte kan spara bara de första justeringarna som raw utan man måste omvandla den till något annat format för att spara.Visserligen kan man ju sen gå tillbaka till originalet,men det är inte så jag vill jobba med mina filer.

/ Gun

hej

i lr skapar du virtuella kopior av bilden om du vill spara ett känt läge, så har jag fattat att man bör göra.

sen kan du stacka de olika så du inte får mänder av bilder i filmstrippen o översiken.

Den viruella kopian är bara datat om vad du gjort, ingen fysisk kopia av råfilen.

Roine

Ett annat sätt att göra flera varianter är "Snapshots", som verkar mer lämpat om man vill göra versionshantering av en fil. Jag har inte riktigt förstått varför det finns två så pass lika sätt att hantera versioner och varianter, lite förvirrande.

men en vituell kopia grenar du ju ut, kanske det är en skillnad de tittat på. Snapshot är väl bara frysa ett läge.

Du som provat det, kan du sätta ett snapshot, sen backa tillbaka en bit, göra en annan ändring o sen snapshot och sedna ha alla tre, dvs två olkia snapshots ddär en backar i tiden?

Har som sagt aldrig provat snapshot.

Med virtuell kopia skapar ju en "ny" bild som sen kan växa helt fritt mot hur du hanterar andra virtuella kopior eller fortsätter redigera originalet.

Sen är ju frångan om scopet på ett snapshot, kan det ingå i en collection, dvs om man vill göra en modellproof i svartvit o färg? Då vill man ju ha två olika bildbehandlingar från samma källa.

ANNONS
Götaplatsens Foto