Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe lightroom, första intrycket

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Har nu printat ut hela hjälppdf:en, läst de drygt 120 sidorna och provat en hel del.

Slutsatsen så här långt:
1. Det är en helt ny värld, det är inte ett konverteringsverktyg typ C1, Bibble etc utan en hel verkstad.

2. Det krävs man tänker till innan man börjar importera sina bilder som referenser eller rent av flyttar in dem

3. Datbasstrukturen måste man tänka på, som andra svarat här kan man inte slå samman två, så väljer man som jag är inne på att skilja modeller, resmål och övrigt åt har man gjort det för alltid.

Det mest postiva så långt är :
1. alla inställningar och justeringar som kan göras som mallar, känns helt rätt. Det gäller allt från importparameterar, bildjusteringar och layouter på web, flash o cd skivor

2. Att man faktiskt har allt samlat, men det kommer till ett pris. Se negativa saker. MAn kan rätt så rakt fram få fram en brännd CD i fullupplösning med (C) text o allt i bilderna utan att lämna programmet och skriva kontaktkarta på papper



Det som jag nu hakat upp mig på är:
1. Det är enkelt att skapa mallar, men det e ett aber hålla reda på dem o redigera. Säkert en konskapslucka. Sen skall de synkas mellan den bärbara o den stationära datorn

2. Anvndargränssnittet är ju inte det mest standardiserade o intuitiva direkt, det e mycket per bild och just att scrolla upp o ner i långa funktionsblock som åker upp o ner, tex i develop där man måste scrolla rätt snart på en 1024x768 skärm för att nå vissa delar. Man kanske kan sortera de vanligaste först, dit har jag inte kommit än. Saknar att jag själv inte kan binda snabbvalstangenter som i PS CS2 till vad jag vill.

3. Det är segjobbat, inget man använder med en stressad modell som skall åka. Importen av ett par hundra bilder så man kan börja bränna en proofcd i halvhyfsat kvalite är betydande mot i C1 där den på rimlig tid bygger tummar, sen väljer man proof, får bra jpg i en katalog på samma tid som lr tar på sig bygga ett 100 tal tummar

MEn som sagt, de har verkligen satt en ribba värdigt namnet, och det e klart givande läsa manualen, finns massor av saker man missar ananrs, främst kring hur hantera sin bilddatabas med sökord, grupperingar, klassningar av bilder. För gör man fel vid importen har man ett hästjobb senare.
 
Roine,
om du tycker du får skrolla i menyerna, klicka på 'Solo Mode'. Ställ pekaren över tex 'Basic' i 'Develop' modulen, högerklicka och välj 'Solo Mode'. Då visas bara den menyn du klickar på, övriga stängs automatiskt. Fungerar bra när man vet vad de olika kommandona gör.

Din jämförelse av snabbheten med C1 tycker jag haltar lite med tanke på att du jämför en databasapplikation med en vanlig file browser och visst går det snabbare om programmet bara behöver extrahera thumbnails i raw filen.

Mvh/Lars-Erik
 
hej

enig, men jag skrev väl det i inledningen, att C1 är ett verktyg, LR en miljö

men kvar står det faktum att från jag fotat till jag överhuvudtaget kan lämna en provcd med oberabetade proof är avservärt längre, har inte mätt ännu då det inte är rävvist förrän jag behärskar LR hjälpligt i vart fall, men skulle inte förvåna mig att en runda som tar 15 minuter i C1 knappast kommer under ½ timme till timme i LR om man skall vänta in tummarna först, sen göra qvickdevelop på dessa, men jag kan ha fel som sagt.

men kämpar på för fullt i julklappsäcken, för många finesser o bra att som man saknat finns där ju, massor.
 
Första intrycket var positivt, snyggt gränssnitt och det mesta verkar finnas samlat i ett program. Men några nackdelar har börjat dyka upp.

Det saknas bilder! Efter tips i ett annat forum har jag kollat och kunnat bekräfta att mängder med bilder saknas, om en katalog innehåller ABC_1234.NEF och en konverterad verson ABC_1234.jpg så syns bara NEF-bilden i Lightroom. Det innebär att alla konverterade bilder som inte döpts om plötsligt inte syns i det program jag tänkt använda för att hålla koll på bilderna. Det finns förstås botemedel, men jag känner inte för att lägga om hela katalogstrukturen på hårddisken eller att tvingas döpa om mängder med filer.

Databasen blir ganska stor, med drygt 12000 bilder innehåller databasen mer än 10000 kataloger med drygt 11000 filer på sammanlagt över 1GB. Det gör det samtidigt orealistiskt att flytta databasen till en annan dator för att jobba mobilt.

Just nu tvekar jag om jag ska våga lämna iView MediaPro för att satsa på Lightroom, LR verkar vara ett slutet system som bygger på att man aldrig använder andra program för att komma åt bilder.

/Sigge
 
Hej Sigge

Jag har fortsatt mitt korståg genom att inte köra så förtvivlat utan att först läsa o tänka o sedan så köra.

Har bara kommit till första funktionen ännu, den med import, sortera o ordna. Det är ett kraftfullt verktyg.

Gillar att man kan bunta ihop liknande bilder under en bild, att man kan skapa virtuella kopior.

Frågan Sigge är om man kryssar bort att den skall skippa misstänkta kopior vad som sker. För jag har ju många filer med exakt samma namn då rälknaren i kameran nollats för filnamnet.

Men arkivdelen är imponerande.

Dock inte farten, provade lite bilder från min Fujifilm E900, råfilen där tar evigheter ta in, mer än 5 minuter.

Sen jobbar den i bakgrunden nått förtvivlat med att ta ut exinfo så datorn blir seeeeg

skall ge mig på konverteringsfliken under dagen.

http://www.photoshopuser.com/?page=lightroom/videos&video=mk_develop_overview

Dessa kurser e rena lyftet köra
 
Jag är osäker på vad "misstänkta kopior" egentligen gör, men enligt forumet på Adobe har det ingen betydelse för det problem jag beskrev. Om filerna ligger i olika kataloger ska det inte vara något problem eftersom hela sökvägen (inklusive katalognamnen) ingår i identifieringen av en fil. Även Windows gör det ju omöjligt att återanvända samma namn inom en katalog, använder man nollställning av räknaren i kameran måste man ändå se till att ladda ner filerna till olika kataloger. Problemet jag har är att när jag konverterat bilder i Nikon Capture eller PS Elements har jag bara klickat ok och som default fått samma filnamn men med jpg på slutet. Jag tycker det är praktiskt att ha original och kopior på samma ställe, det underlättar om man bläddrar i utforskaren eller i browsern i något program. En annan konsekvens av den här egenheten har rapporterats av folk som har kameran inställd på RAW+jpg, då kommer LR inte att se jpg-filen. Det skrivs mycket om detta problem på Adobes forum och det kanske ger hopp om att det kan bli en ändring av funktionen framöver.
 
Tack för den Lars-Erik

Jag tyckte också att man fick scrolla till galenskap förut.
Mycket bättre nu med "solo-mode"
 
hej

nu har jag efter 10 talet chrasher äntligen importerat drygt 50 000 bilder, merparten i canons rå från D30,D60 fram till 1Dmk2 o 5D

Det tog rimligt med tid, ca 14 timmar utan att generera prewievs, fick ca 11GB databas o ca 45 000 filer/kataloger i den.

men det dyker, hela programmet, ofta, efter ett par 1000 bilder så e det bara börja om, den skippar redan inlästa i listar de första x av de filer den skippar, man ser inte alla, utan det finns en gräns i den listan.

Provar nu sökningar o urval, och de fasta som finns på metadata är snabba o funkar, tex klickar man på 24-70 i brännvidden så kommer de bilderna fram rätt snabbt oavsett om den "foldern" är vald.

Men tror jag sett ett fenomen, när man startar efter en import så visas senast inlästa för mig (har aldrig lämnat den) då syns i filmstripen bilderna o jag är i library, kan då klicka på en bild o den visas i mittenrutan. Väljer jag sedan develop så följer inte bilden med om inte just den foldern är vald i liberyfliken dit du importerade, tex modeller i detta fallet.

Har också provat sätta en flagga på bilden då man inte valt in rätt foder, då går det inte söka på den.

Har även problem med rotera, markerar man flera bilder i filmstrippen o högerklickar där, o roterar, blir bara en av bilderna roterade.

Lite kul med metadata, man ser hur canon micklat med beteckingarna, D30 saknar kameramodell på de första releaserna av fw, sen blev det EOS D30, sen Canon EOS D30
Samma med objektivet,tror det e 5D som skriver canon EF före brännvidden o alla andra bara 70-200
 
Tänk på att flaggorna är lokala, medan stjärnor och färger gäller överallt. Rätt irriterande första gången man flaggat en stor överordnad collection och flaggorna inte finns i underliggande eller andra samlingar. Men det ska tydligen fungera så, så det gäller att man vet om det och inte gör onödigt jobb som får göras om.

Rotationen fungera inte så för mig, alla markerade bilder i filmstrippen roterar.

Mvh/Lars-Erik
 
Senast ändrad:
hej

bra veta att du fick till det, hadde bommat med att flaggan e lokal (vad som nu menas med lokal), för den dyker ju upp som flaggad i alla sammanhang just nu, men obs det jag skrev om inte invald i filstrukturen, verkar vara viktigt att bara för man ser bilden så är det inte säkert den följer med i de andra valen verkar det som, trycker jag på develop så blir mittrutan tom o det står ingen bild är vald. Så viktigt att rätt folder är vald.

jag siktade på att göra tre rootfolders, modeller, resor samt övriga bilder. Skall ju komplettera med nya sessioner hela tiden och det gäller ju få in dessa rätt i strukturen.

Men som sagt, klart intressant program, mycket finesser men kräver lite tanke om man skall utnyttja arkivdelen.

Själva development o exporten känns väldigt rakt fram och detta paket, med det här priset, borde de som överväger ps elements tänka till, för här har du en hel arbetsplattform som är mer hanterbar för en som spontant hanterar bilder och inte är så hemma i filkataloger o termer. Kicka, dra o välj o tryck gör det så är du en bra bit på väg.

Kommer säkert mallar för colormailer osv så man får upp beställningarna till labbet integrerat också
 
Jag är mycket imponerad, ovanligt få fel tycker jag för att vara en version 1.0 (fast jag har ju inte 90K bilden som du har...). När dem fixat till en riktig skärpning och soft proofing borde de flesta som inte gör avancerade Photoshopediteringar allt för ofta klara sig utmärkt med Lightroom.

Mvh/Lars-Erik
 
Måste import och databasdel användas i Lightroom? Det gör ju i princip programmet oanvändbart om man vill använda en riktig databas i ett redan fungerande arbetsflöde.

Vad jag inte behöver är en halvdan databas som tvingar sig in och tar bort flexibiliteten.

Jag vill bara ha en RAW-konverterare värd namnet (RawShooter funkar fortfarande som tur är, tills nästa kamerabyte).
 
Hej
du måste som jag förstår det göra en inladdning, men den går relativt smidig, se det som om du i filhantaren väljer visa ikoner, det tar ju ett tag där med.

Sen kör man nog quick develop för att grovjustera o sedan develop för att trimma de mästa o så export.

Vill man däremot köra ett taditionellt flöde utan att ha behov av en databas tror jag på att själv köra
CF kortläsare--->disk--->Capture 1 eller PS Raw (elements eller CS2)---> vidare behandlig för tex WEB i annat program


se gärna denna video:
http://pictureflow.fileburst.com/_Tutorials/Photoshop_LR/06/index.html

/Roine
 
ANNONS