Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe uppdaterar D700/D3 färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

The_SuedeII

Aktiv medlem
LR/ACR uppdaterar D700/D3 färgprofiler pga tidigare problem med färgbandningstendenser i/runt högdagrar.

http://lightroom-news.com/2010/03/25/new-beta-profiles-for-nikon-d3-and-d700/

För dom som kör Adobes egna standardprofiler för dessa kameror kan det alltså vara värt att gå in och uppdatera. Ett par småsaker i färgåtergivning har också åtgärdats, men bandningstendensen i högdagrarna är det som oftast kommit upp på tal. Jag har pratat med Eric om detta ett par gånger tidigare, men uppdateringen har flyttats framåt i tiden hela tiden... :) Nu är den officiell iaf.

Jag har aldrig sett några som helst bandningstendenser med D700 och ACR, förutom i svårt lyfta lågdagrar vid höga ISO, men det är ju helt normalt oavsett kamera.

Nu är frågan om man vågar ladda ner det där joxet om man inte i dagsläget har några problem. Det har tagit mig MYCKET tid att labba fram en färgprofil i ACR som jag tycker gör D700:an rättvisa. Vore synd om den gick om intet.

Orginalprofilerna ligger i:
.....\Application Data\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\Camera
samt:
.....\Application Data\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\AdobeStandard

Gör säkerhetskopior på D700-filerna isf. Det är bara att flytta tillbaka dem om man inte tycker om förändringen... Men de nya är på de allra flesta punkter "bättre". Det betyder inte att de passar alla för den sakens skull, men....

Problemet (som jag sett själv ibland - mest i exempelbilder eftersom jag alltid kör mina egna profiler) finns i stort sett alltid i uttoningen mot vitt, säg om något ligger och pendlar mellan 220-255 i värde i bilden. Om dessa toningar är ganska mjuka så finns det situationer där man kan få färgade "band" i toningen.

Åhå, det skulle jag inte kalla bandning utan snarare "posterisation" (på engelska), om jag nu förstår vad du menar.

Jag har upplevt detta som ett väldigt problem. Ska bli skönt att få det fixat.

Åhå, det skulle jag inte kalla bandning utan snarare "posterisation" (på engelska), om jag nu förstår vad du menar.

:)
Jag funderade på det ordet innan jag skrev orginalinlägget - men kom fram till att det på svenska lika gärna skulle kunna betyda "förskjutning av subjekt till dåtid" när man direktöversätter till svenska motsvarigheten "posterisering".....
-Men jag tror att vi förstår grundbetydelsen på samma sätt.

Orginalprofilerna ligger i:
.....\Application Data\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\Camera
samt:
.....\Application Data\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\AdobeStandard
Någon sådan mapp hittar jag inte. Inte heller hittar jag de mappar som det står om i anvisningen om hur man installerar:-/

Tillägg: Äff, nu hittade jag:)

Sådär, installerat och klart. Man kan lägga till den nya mappen utan att ta bort de gamla, och man har då tillgång till både nya och gamla presets direkt i ACR. Den enda skillnad jag kan se i nuläget är att "V2" ger högre gammakorrigering, det vill säga motsvarande lite högre "brightness". Jag drog ner 5% och det ser då ut som det brukar. Jag kör läget "vivid" för den som undrar. Vet ej hur det funkar med övriga profiler. Inga nackdelar vad jag kan se i alla fall:)

ANNONS