Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AE finder FN

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinryuu

Aktiv medlem
Hej,
Om någon person skulle sitta på en AE finder FN till en F1N skulle jag vara väldigt intresserad av att köpa en sådan...

ops, såg att det var teknikfrågor, men folk får gärna svara iaf... skulle vara intressant att ha en sådan!

Det brukar drälla av sånna hos de mer välsorterade begagnathandlarna. Bra prutläge.

Du vet väl att du har tidsautomatik även utan den sökaren, men du ser inte vilket värde du får.

Nu blir det sort of off topic. Angående tidsautomatiken. Jag har en F1N i min hand nu och det går inte att flytta 'hjulet' mer än till 2000 alltså inte vidare till A, för tidsautomatik...

Varför, fel på kamera?

Du måste ha en AE-Finder monterad på kameran. På AE-findern finns en spak som känner av att du för ratten till "A" och då byter den sökarinformationen. Du ser då en skala med slutartiderna nederst i sökaren som på vanliga moderna kameror.

Mvh. Bengt

Shinryuu skrev:
Nu blir det sort of off topic. Angående tidsautomatiken. Jag har en F1N i min hand nu och det går inte att flytta 'hjulet' mer än till 2000 alltså inte vidare till A, för tidsautomatik...

Du ska kunna köra tidautomatik även utan AE Finder FN, men det blir i blindo eftersom du inte får sökarinformationen om vad kameran ställt in för tid.

Nu när jag har kameran i min hand kom jag på att du måste lyfta upp den yttre räfflade ringen på slutartidsratten för att komma från 2000 till "A". Samma sak gäller från "A" till någon slutartid.

Mvh. Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto