Annons

Migrera från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlE

Aktiv medlem
Hej
Jag använder fn PC och Lightroom/Photoshop. Min kamera är en Sony A7 riv med 60 Mpixel så filerna i RAW blir ca 60MB
Problemet är ju att min PC som är ca 5år gammal börjar bli trött, jag har uppgraderat till den största grafikprocessor som går att sätta in i datorn utan att behöva byta moderkort mm. När jag använder datorn till mindre file från en 24Mpixels kamera på ca 25 MB så är datorn fortfarande tillräckligt pigg

Så vilken Mac eller snarare vilken processor är så att säga optimal för just LR/PS, jag filmar obetydligt och har inga spel.
Sen är ju naturligtvis ångesten att byta plattform från Windovs till Mac.

Råd o dåd uppskattas
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Knepigt att svara på utan att veta vad för PC du sitter på och vad du har för förväntningar. Vilken ny Mac som helst kommer borde uppdraget bra trots tunga filer. På vilket sätt tycker du att din gamla dator känns trött?

Hade du tänkt dig bärbar eller stationär? iMac med inbyggd skärm eller stationär modell med extern skärm?
 

KarlE

Aktiv medlem
Knepigt att svara på utan att veta vad för PC du sitter på och vad du har för förväntningar. Vilken ny Mac som helst kommer borde uppdraget bra trots tunga filer. På vilket sätt tycker du att din gamla dator känns trött?

Hade du tänkt dig bärbar eller stationär? iMac med inbyggd skärm eller stationär modell med extern skärm?
Jag sitter på en I7 processor 3,6Ghz , med 32 Mb internminne och 1TB SSD kör på W10. När jag köpte datorn så hade jag en Fujifilm med först 16 o sen 24 Mpixel, då flöt allt på betydligt snabbare, men sen dess så har ju Adobe utvecklat LR o jag köpt mer Pixelrika kameror

Tröttheten märks vid LR ”ta bort brus” som tar 1-2 min per bild (60 Mpix) men även när man bläddra så blir det små hägningar, ja det går att leva med

Tanken är en bärbar men även dom finns med olika processorer, M1, M2 och M3, dessutom finns dom i olika utföranden, MAX mm så min fråga är om det är några som är ”onödigt” bra, prisskillnaden är ju rätt stor
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Jag har en MacBook Air M2 och den är föredömligt pigg. Den var också ruggigt billig när jag köpte den november 2022. Sedan dess har svag krona och inflation gjort sitt. Men det är ju samma oavsett vad man tittar på. Min iMac 2017 i5 3,6 GHz med 40 GB RAM och Radeon Pro 575 grafik har betydligt lättare för att bli ansträngd.

Skulle jag köpa en ny bärbar Mac idag med intentionen att jobba med bilder skulle det bli en MacBook Air 15" med 16 GB RAM och 1 TB SSD. Mindre skärm blir för litet och 16-tums versionerna av MacBook Pro för dyra. Tror heller inte man behöver de kraftfullare varianterna om man inte arbetar professionellt med främst video eller musik...
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Jag sitter på en I7 processor 3,6Ghz , med 32 Mb internminne och 1TB SSD kör på W10. När jag köpte datorn så hade jag en Fujifilm med först 16 o sen 24 Mpixel, då flöt allt på betydligt snabbare, men sen dess så har ju Adobe utvecklat LR o jag köpt mer Pixelrika kameror

Tröttheten märks vid LR ”ta bort brus” som tar 1-2 min per bild (60 Mpix) men även när man bläddra så blir det små hägningar, ja det går att leva med

Tanken är en bärbar men även dom finns med olika processorer, M1, M2 och M3, dessutom finns dom i olika utföranden, MAX mm så min fråga är om det är några som är ”onödigt” bra, prisskillnaden är ju rätt stor
Det är stor skillnad på 6e generationens i7 och en 14de generationens. Dessutom krävs ett halvok grafikkort för att köra dom nyare coolare funktionerna.

Sedan hoppas jag att du har 32GB minne, 32MB det var väldigt länge sedan man hade.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är stor skillnad på 6e generationens i7 och en 14de generationens. Dessutom krävs ett halvok grafikkort för att köra dom nyare coolare funktionerna.

Sedan hoppas jag att du har 32GB minne, 32MB det var väldigt länge sedan man hade.
Det är över tio år sedan som man kunde köpa en i7 med basklockfrekvens på 3,6 GHz (om det är vad som avses) om man var beredd att betala tillräckligt.

När det gäller Mac med M-processor så får man tänka på att de är låsta till det man köper från start. Nästan allt är fastlött eller inbyggt. Att komma med mer internminne, intern lagring osv i efterhand går inte. More better, typ, med andra ord. Och more better blir yikes more money... :p
 

MNB

Aktiv medlem
Så vilken Mac eller snarare vilken processor är så att säga optimal för just LR/PS, jag filmar obetydligt och har inga spel.
Sen är ju naturligtvis ångesten att byta plattform från Windovs till Mac.

Råd o dåd uppskattas
Vad har du för budget? Stationär eller laptop?

Ha inte ångest över det, OS X är betydligt mer logiskt och lättjobbat än vad Windows är.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Vad har du för budget? Stationär eller laptop?

Ha inte ångest över det, OS X är betydligt mer logiskt och lättjobbat än vad Windows är.
Inte om man är van med Windows. Körde Mac Mini (som för övrigt är en grymt prisvärd dator), men jag blev aldrig bekväm med OS X och då har jag ändå jobbat som utvecklare i 10 år och van datoranvändare. Vissa grejer är bättre och lättare, medans andra saker är mer omständigt. För mig kraschade det precis lika mycket som windows, men det har mer med Adobe och Davinci Resolve (som jag använder) att göra med än något annat.

Har gått tillbaka till win 11 på min stationära, men kör en MacBook Pro 14" M1 som bärbar, då det är grym batteritid och riktigt bra prestanda.

Men Mac Mini är grymt prisvärda, men gissar att även en MacBook air fungerar bra för det du använder den till, men ta minst 16 GB ram är mitt råd. Tänk även på hur du ska lagra bilderna, det är enkelt att sätta in en till intern disk i en stationär windows dator, men det går inte på Mac Mini eller en bärbar.
 

MNB

Aktiv medlem
Inte om man är van med Windows. Körde Mac Mini (som för övrigt är en grymt prisvärd dator), men jag blev aldrig bekväm med OS X och då har jag ändå jobbat som utvecklare i 10 år och van datoranvändare. Vissa grejer är bättre och lättare, medans andra saker är mer omständigt. För mig kraschade det precis lika mycket som windows, men det har mer med Adobe och Davinci Resolve (som jag använder) att göra med än något annat.

Har gått tillbaka till win 11 på min stationära, men kör en MacBook Pro 14" M1 som bärbar, då det är grym batteritid och riktigt bra prestanda.

Men Mac Mini är grymt prisvärda, men gissar att även en MacBook air fungerar bra för det du använder den till, men ta minst 16 GB ram är mitt råd. Tänk även på hur du ska lagra bilderna, det är enkelt att sätta in en till intern disk i en stationär windows dator, men det går inte på Mac Mini eller en bärbar.

Det är det som är felet, folk går över och behandlar OS X som att det ska fungera som Windows.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
När man väl är i respektive program är det inte allt för stor skillnad.
Men man måste trivas med miljön. Att gå från den ena till den andra men ändå inte trivas eller känna att den nya stöder ens arbetsprocess eller flöde, är rena döden för harmonin och kreativiteten.

Då spelar det ingen roll egentligen om den nya plattformen har en makalös prestanda - om man får stöd av plattformen i ens process ska man inte byta, trycker jag.

Jag har lång erfarenhet av samtliga tre plattformar men jag är markant mera produktiv i macOS och jag kämpar med Windows men dess arbetsflöde har jag svårt med.
Jag förstår alla som har livslång erfarenhet av Windows och går till macOS men inte trivs. Det måste vara en pina.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är det som är felet, folk går över och behandlar OS X som att det ska fungera som Windows.

Jo, det är ett mycket vanligt fel. Men eftersom det mesta är fruktansvärt ologiskt (enligt mig) i OS/X, så blir det ju ofta så att man försöker det man är van vid. Hur man hoppar mellan program utan att behöva flaxa genom alla tabbar i varje program kom jag aldrig på.
Sedan fick jag aldrig snurr på tillräckligt med tangentbordskombinationer så man var tvungen att harva runt i GUI:t alldeles för mycket och det är ju ett jäkla aber när man sitter med en touchpad och Apples touchpad var rätt ok. Men man skall ju lära sig touchpaden också, den fungerar också annorlunda. Alla 2, 3 och fyra fingers-saker man är van vid på sin Windows-Laptop göra andra saker på en Mac.
 

Falumas

Aktiv medlem
När man väl är i respektive program är det inte allt för stor skillnad.
Men man måste trivas med miljön. Att gå från den ena till den andra men ändå inte trivas eller känna att den nya stöder ens arbetsprocess eller flöde, är rena döden för harmonin och kreativiteten.

Då spelar det ingen roll egentligen om den nya plattformen har en makalös prestanda - om man får stöd av plattformen i ens process ska man inte byta, trycker jag.

Jag har lång erfarenhet av samtliga tre plattformar men jag är markant mera produktiv i macOS och jag kämpar med Windows men dess arbetsflöde har jag svårt med.
Jag förstår alla som har livslång erfarenhet av Windows och går till macOS men inte trivs. Det måste vara en pina.
Jo, jag har alltid haft Windows och Linux. Så det blir jättekonstigt när man helt plötsligt skall försöka göra något i ett jätteknäppt GUI och dessutom har BSD som kommandoprompt.

Det går kanske nu men när jag körde OS/X var man fast med BSD-prompten. I Windows kunde man redan då välja mellan DOS, PS och Linux.

Jag kände mig väldigt instängt i OS/X, det var väldigt få val man kunde göra.
 

PerK

Aktiv medlem
5 år är en lång tid för en dator. Både hårdvara och programvaror utvecklas hela tiden. Att bara byta grafikkort ger inte alltid så mycket. Det är datorn svagaste komponent som sätter gränsen. Ett exempel är moderkortet som binder ihop alla funktioner. Det pratas sällan om moderkort när man pratar dator och det är också här som säljande företag sparar in.
Tyvärr bäst köpa ny dator vart 5-6 år och då se till att helheten av olika komponenter är balanserad. Har jobbat med grafisk form och virtuella system och där var tre år gammalt......
Mac? Har en annan logik som jag gillar. De riktigt högpresterande Mac är asdyra men har man en intäktssida kan det vara motiverat. Moderna Windowsmaskiner är likvärdiga med Mac vid samma prisnivå. (Nu blev antagligen alla i Mac-sekten asförbannade.....)
 

LGNLGN

Aktiv medlem
5 år är en lång tid för en dator. Både hårdvara och programvaror utvecklas hela tiden. Att bara byta grafikkort ger inte alltid så mycket. Det är datorn svagaste komponent som sätter gränsen. Ett exempel är moderkortet som binder ihop alla funktioner. Det pratas sällan om moderkort när man pratar dator och det är också här som säljande företag sparar in.
Tyvärr bäst köpa ny dator vart 5-6 år och då se till att helheten av olika komponenter är balanserad. Har jobbat med grafisk form och virtuella system och där var tre år gammalt......
Mac? Har en annan logik som jag gillar. De riktigt högpresterande Mac är asdyra men har man en intäktssida kan det vara motiverat. Moderna Windowsmaskiner är likvärdiga med Mac vid samma prisnivå. (Nu blev antagligen alla i Mac-sekten asförbannade.....)
Nu är det ett antal år sedan jag var IT-chef och gjorde alla inköp. Prestanda jämförelserna haltade då man inte alltid tog hänsyn till prislappen. Lika mycket pengar på Windows burken vägde upp, som jag minns det, mer än väl den skillnaden. Sedan finns det naturligtvis skillnader mellan plattformarna som inte har med prestanda att göra
 

atotowi

Aktiv medlem
Som användare av både Mac och pc sedan 1987 har jag följande erfarenheter.
Windows har menyerna överst i fönstret och macOS överst på skärmen. Apple gjorde inför macintosh’s släpp 1984 ett gediget arbete med gränssnittet bl.a. mätte man tiden för att träffa rätt i menyerna och kom då fram till att en fast placering där man inte kunde köra förbi menyn och att vanligaste alternativet skulle vara tvåa på listan, Det har man hållit fast vid. Men med skärmar som vuxit är min erfarenhet att om man inte alltid kör i helskärmsläge eller har skärm större än ca 20 tum så äts den lilla vinsten upp av tiden att dra muspekaren den längre sträckan och att man behöver fokusera om på menyerna. Så här skulle man nog behöva tänka om.
Kommando vs kontrolltangenten, även om Windows tog över det mesta av snabbkommandon från Mac (klippa, klistra,fet,understruken etc,) så gör tangentbordslayouten att jag föredrar.Windows då ergonomi för mig känns bättre med kontroll+c,v,x än kommand+dito. En liten men irriterande detalj.
Scrollning, macOS håller kvar vid ”pappers filosofin” scrollning gör att man flyttar ”pappret” som standard dvs scrolla ner flyttar pappret nedåt vilket gör att du ser texten högre upp i dokumentet. Helt bakvänt jämfört med Windows. Detta ändrar man enkelt i inställningar för musen. Men missar man det så är det nog väldigt irriterande.
Till slut en sak som irriterar mig med Mac och stor högupplöst skärm. I de flesta program där man kan ställa in textstorlek i punkter i menyer och text (i princip alla). Så finns det sällan möjlighet att få det i användar gränssnittet. Definitionen an en punkt ( typografiskt) är 1/72-dels tum. Det gör att 12punkter ska visas som drygt 4mm höga. Men allt som oftast avses inte punkter utan dots och då kan det bli lite liten text i t ex Mail-programmet och att ställa in 16 punkter gör texten onödigt stor hos mottagaren….
När det gäller datorer så har större företag idag ca 4år som Max tid och det har och göra med att man ser det som det som bevarar prestandan hos enheten och ger tillräckligt inbytesvärde.
 

mmakr

Aktiv medlem
Eftersom jag nu är 80 år och för ett par år sedan bytte från Windows till Mac kan jag kanske bidraga med mina erfarenheter, Hade aldrig använt Mac tidigare och det var hur knöligt som helst i början. Hade först skaffat en MacMini som jag anslöt till min TV för att surfa och visa bilder med och det blev jag mycket nöjd med. Billig och bra.
Sedan när min Windowsdator uppvisade samma trötthetssymtom som du beskriver dvs det började ta tid när jag använde LR ,speciellt när jag använde samlingar i min över 100000 filer stora katalog beslöt jag mig för att skaffa en MacStudioMax M1. För ett hutlöst pris uppgraderade jag till 4 TB internminne.
LR samt en del andra program fungerar oklanderligt. Helt tyst. Vi har också en M1 MacAir i familjen och den ger en bra kvalitetskänsla. Har nu till slut också gått helt in i Apple genom att skaffa en Iphone. Som sagt besvärligt i början men sedan fungerar det utmärkt.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Finns inget tröttare än en trött Mac. Fasar varje gång jag skall köra igång min med i7 processor.
Men mitt pc torn som jag fick när jag fyllde 60 för över 20 år sedan funkar fint. Fast det är klart, jag har nog bytt moderkort några gånger. Senast fick jag in ny C på 1 TB. Känns fräscht.
 
ANNONS