Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF 35/2 D vs AFS 35/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

aron.johansson

Aktiv medlem
Hej på er alla..

Jag köpte mig ett 35/2 D för knappt ett år sen som jag är riktigt nöjd med.. Har inte ägt så många objektiv men gillar brännvidden och tycker att skärpan och färgåtergivning är riktigt bra. Nu till mina frågor;

Av allt jag har kunnat läsa här på forumet så verkar det som att 1,8:an är bättre och därför så jag är sugen på att byta mot ett sådant. Är det så och tycker ni jag ska byta? Det kostar ju mindre än vad jag får för mitt beg.

Och då kom vi till nästa fråga. Varför är 1,8:an billigare trots AF-s, nyare och bättre bildkvallitet (?) Är det byggkvaliteten? Ser lite plastigare ut än gammla..

Mvh Aron

Har själv ett 35/2D som jag fick tillsammans med ett annat objektiv, tanken var då att sälja det och skaffa 1.8 men när jag fotat med 35/2 så ser jag ingen anledning till att byta. Älskar det skarpt som det är, mindre än 1.8 dessutom.

Att 1.8 är billigare är väl för att det är ett DX. Sen har dom väl hittat nåt sätt så dom kunnat göra den väldigt billig. För riktigt prisvärd måste den allt vara.

Jag stod i valet och kvalet, vilket jag skulle välja av dessa när jag skulle köpa en 35:a och jag valde 35/1.8. Hade jag redan haft 35/2 tidigare hade jag troligen inte orkat bry mig om att byta till 1.8:an.
Fast man vet ju inte. 1.8:an är, i mina ögon, ett bättre objektiv. Det är bara lite synd att det inte fokuserar lika nära som 35/2.

ANNONS
Götaplatsens Foto