Annons

AF och trådutlösare på D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Nu håller jag på att bli smått vansinnig. Jag har funnit en ytterst irriterande "bugg".
När jag fotograferar med stativ så brukar jag använda AF-ON-knappen för fokus, så att man kan komponera om och sen med självutlösare knäppa bilden utan att kameran försöker fokusera igen. Alltså har jag valt "frigör knapp" vid valet för AF-ON-funktionen, så att bara knappen på baksidan fungerar.
Nu när jag försöker göra samma sak med trådutlösare så funkar det inte. Om "frigör knapp" är aktiverat så kan man inte knäppa bilden! Trådutlösaren har alltså av nån idiotisk anledning förlorat även avtrycket. Lösningen är förstås att ställa om till MF när man väl fokuserat, men det är just det man vill slippa. Hålla på och fippla med onödiga knappar hela tiden.

Finns det nån lösning på det här? Man undrar ju vad de tänkte med egentligen.

Har Du möjligtvis funktion A1 eller A2 i läge "Focus"? i så fall prova att ändra till "FPS-rate" eller "Release"

Re: Re: AF och trådutlösare på D200

Erik Schalin skrev:
Gissar:
Kan det vara så enkelt som att om man utlöser via radiosändare så skall föremålet, även om det flyttar på sig, hamna i fokus.
Javisst, men när man aktiverar "frigör knapp" så finns det ju ingen som helst anledning att även avtrycket "frigörs" på trådutlösaren! Att AF gör det är ju självklart däremot.
Jag trodde att trådutlösaren var direkt kopplad till avtrycket, men tydligen inte eftersom det inte har samma funktion.

Torda skrev:
Har Du möjligtvis funktion A1 eller A2 i läge "Focus"? i så fall prova att ändra till "FPS-rate" eller "Release"
Jaaaa, där var felet! Tack! Jag hade gjort en ny customprofil för just trådutlösare och helt enkelt missat det.

ANNONS
Götaplatsens Foto