Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF på Nikkor 85/1,8 fungerar ej? Vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke Miska

Medlem
Sitter med ett nyinköpt Nikkor 85/1,8 till min D200, men jag får inte autofocusen att fungera...Den bara surrar, inget mer händer. På min 18-70 zoom fungerar AF klockrent. Är det någon "skum" inställning som jag glömt månntro?
Kan någon hjälpa mig så vore jag mycket tacksam

Mvh Micke Miska

Surrar den så hajar ju kameran att den har ett autofokuserat objektiv monterat, så det är knappast något elektriskt och inte heller någon inställning.

Sannolikt är det problem med objektivet. Ta loss det och vrid på fokusringen när du tittar på det från bajonettsidan. Snurrar den lilla fokusskruven med jämnt och fint när du vrider på fokusringen? Och om du vänder på det, hänger fokusringen med fint om du vrider på skruven med en skruvmejsel?

Om ovanstående funkade, hur ser det ut på din kamera? Sticker skruvmejseln ut ordentligt?

18-70 har elektrisk autofokus, så den använder inte samma mekanik.

Hej Jim, På objektivet så fungerar skruven och inst-ratten helt Ok, men på kameran så är skruven inte ute alls...

Mvh Micke Miska

Då har du fel på kameran. Det enda tillfälle när mejseln skall vara i oerigerat läge är när man inte har autofokusen på eller när man har objektivbytarknappen intryckt. Och när autofokusen är avslagen så surrar det inte.

Då är det "typiskt" fel på kameran. Har just pratat med kompisen som också har en D200, och där är skruven ute i just dom lägena som du beskriver. Som tur é så gäller garantin ännu.

Tack för hjälpen

Hälsn Micke Miska

ANNONS
Götaplatsens Foto