Annons

AF-problem med 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

steppen7

Aktiv medlem
AFn träffar ofta fel med mitt Canon EF 70-210/4.

Jag gjorde ett test häromdagen där jag ställde min 300D på stativ och fokuserade på en sån där karta man mäter upplösning med som jag hade tejpat upp på väggen. När jag upprepade gånger trycker ner avtryckaren halvvägs är den ibland stilla och ibland justerar den fokusen lite åt ena eller andra hållet.

Jag provade också att ställda fokusen fel mellan varven för att se hur den hittade tillbaka själv, och det blev ännu värre. Det kanske skiljde 1cm mellan stoppställena i objektivets periferi.

I praktiken fungerar det väl hyffsat men jag blir ofta besviken och skulle velat ha det lite skarpare.

När jag sätter samma objektiv på min EOS650 är den väldigt bestämd och vill inte flytta på sig i första taget, den rör sig i princip aldrig om tar ny fokus upprepade gånger.

Nån som har någon aning om vad det är frågan om här?

Har du kollat att punkten och motsvarande en punkt på alla sidor är totalt frilagt. Fokussensorn är större än vad punkten i sökaren är.

Har planet du fokuserat mot varit i samma plan som sensorn.

Har det varit väl upplyst och haft god kontrast.

Se dpreviews test för ett bra exempel.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp

Annars kan det vara allt möjligt, felaktigheter mellan linsen och kameran, felkalibrering, felkalibrerad spegel, etc.

Tack för svaret,

jo jag hade ett papper med kontrastrikt svartvitt testmönster inte helt olikt det på dpreview. Jag tejpade det på dörren så att jag lätt kunde vinkla det helt i plan. Belysningen var kanske inte den bästa men...normal rumsbelysning.

Min 300D är allmänt lite mer osäker i fokuseringen än 650:n, även med de andra objektiven, men det är absolut värst med teleobjektivet, trots att det fungerar så bra med 650:n.

Ett sätt att få AF lite lugnare på 300D är att installera "rysshacket". Ett firmware som ger kameran vissa funktioner som finns hos 10D.
Då kan man välja OS-läge "One shot fokus". I OS-läget låser AF när man trycker ner halvvägs.
Många användare tycker att kameran fungerar bättre med detta hack och får fler skarpa bilder än tidigare (med original firmware)

Det finns många trådar om detta hack i forumen.

Jag har ingen erfarenhet av 70-200/4 men jag utgår från att du testat med andra objektiv också och märkt en skillnad. Objektiv med hög ljusstyrka underlättar för AF.
Det kan vara värt att göra om testet med starkare belysning på kartan.

Jag har kört med hacket en tid och det innebär ju en del trevliga saker. Jag har ställt den på OneShot men nån skillnad i att den skulle vara lugnare har jag inte märkt.

Det är ju inte så att den går över i servo läge och blir orolig. Den träffar helt enkelt olika i fokus varje gång man trycker ner avtryckaren halvvägs, trots att man har ett plant motiv och stativ.

När det gäller tele har jag provat med ett annat objektiv som hastigast, ett 100-400 IS USM. Det var inomhus och jag tog några bilder ut genom fönstret på en kontrastrik väggpanel. Resultatet blev skräp, men det berodde nog på glaset i fönstret.

70-210/4

Läser man recensionerna om detta objektiv här på FS så står det en del om AF. Det kan vara så att detta objektiv uppför sig konstigt på en del kameror.

Även kitgluggen EF-S 18-55 kan vara lite strulig ibland.

Ja det är en som skriver att det är lite smådålig skärpa på högre brännvidder och en skriver att den är skarp så man vet ju inte.

Jag funderar lite på att sälja hela "kameraväskan" och köpa en 20D med kanske två, tre lite finare objektiv, fast man får ju skjuta till en hel del pengar då.

ANNONS
Götaplatsens Foto