Annons

AF-s Nikkor 35mm f/1.8g ed VS Sigma 35mm f1.4 art

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej!
Hade tänkt att skaffa mig en fast 35a och skulle behöva hjälp att välja!

Var först inne på att köpa Nikons 35mm f1.8 för FX men börjar nu tveka om jag skulle försöka hitta en Sigma istället.
Priset är (tyvärr) en viktig faktor. Smärtgränsen ligger runt de 4500kr en ny Nikon 35mm kostar.

Men frågan är om jag skulle kunna hitta en begagnad Sigma för dom pengarna?

Har 50an och 85an i Nikons f1.8G serie och är väl egentligen nöjd med bildkvalitén dessa leverera. Visst är ju f1.4 trevligt , men hur mycket bättre är egentligen Sigmas 35a jämfört med dessa objektiv?


Objektivet ska sitta på en D610 och är tänkt att användas som ett lite vidvikligare normalobjektiv för ”vardagsfoto” (Mycket fotande av mina barn).

Tack på förhand och Gott Nytt År!

/John.
 

bokelund

Aktiv medlem
Om priset är en viktig punkt så finns ju nikon 35mm/2.0 AF-D. Brukar kunna hittas i bra skick för 1000-1500 på begagnatsidan här på fotosidan. Det enda som jag stör mig på den är att den vinjetterar en del på full öppning. Har inte testat de två objektiv du refererar till men efter vad jag läst på nätet så verkar de vara bättre på den delen.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Om priset är en viktig punkt så finns ju nikon 35mm/2.0 AF-D. Brukar kunna hittas i bra skick för 1000-1500 på begagnatsidan här på fotosidan. Det enda som jag stör mig på den är att den vinjetterar en del på full öppning. Har inte testat de två objektiv du refererar till men efter vad jag läst på nätet så verkar de vara bättre på den delen.
Tack för tipset! Men det står nog fortfarande mellan Nikon 35mm f1.8 och Sigma art.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Hej!
Hade tänkt att skaffa mig en fast 35a och skulle behöva hjälp att välja!

Var först inne på att köpa Nikons 35mm f1.8 för FX men börjar nu tveka om jag skulle försöka hitta en Sigma istället.
Priset är (tyvärr) en viktig faktor. Smärtgränsen ligger runt de 4500kr en ny Nikon 35mm kostar.

Men frågan är om jag skulle kunna hitta en begagnad Sigma för dom pengarna?

Har 50an och 85an i Nikons f1.8G serie och är väl egentligen nöjd med bildkvalitén dessa leverera. Visst är ju f1.4 trevligt , men hur mycket bättre är egentligen Sigmas 35a jämfört med dessa objektiv?


Objektivet ska sitta på en D610 och är tänkt att användas som ett lite vidvikligare normalobjektiv för ”vardagsfoto” (Mycket fotande av mina barn).

Tack på förhand och Gott Nytt År!

/John.
Begagnade 35 Art går antagligen att köpa för 4500-5500 kr, men de finns inte ute så ofta. Du kan ju alltid sälja din 50mm för ca 1000 kr eftersom du inte kommer behöva den när du har en 35a...

Tänk på att du antagligen behöver Sigma dock för att kalibrera AF. Min 35 Art funkade fint med en D600 och allt var skarpt. När jag bytte till D610 blev AF värdelöst men fixade till fokuseringen med Sigma Dock.

När fokus fungerar är 35mm Art hur bra som helst med superskärpa vid f/1.4.
 

MW71

Aktiv medlem
Jag skulle valt Nikons, mest beroende på att jag inte trivdes med Sigmat, hade en 35a i ca 4månader, men gillade inte motljusegenskaperna.
Jag har nu köpt en Samyang 35/1.4, som funkar mycket bättre för mig, så den kan du ju också titta på.
 

stroemme

Medlem
Hei
Jeg kjenner ikke til Sigmas objektiv, men kjøpte nettopp Nikon 35mm 1.8 G. Objektivet er relativt lett, superskarpt og autofokus sitter perfekt på min D600. Jeg anbefaler dette objektivet på det varmeste. Vil også beholde min 50mm 1,8G ;-)
 

Newnoise

Aktiv medlem
Lutar nog mest åt Nikons 35a. Dels pga av priset men även svårigheterna att hitta ett begagnat Sigma. Usch, svårt att välja :)
 

Newnoise

Aktiv medlem
Jag skulle valt Nikons, mest beroende på att jag inte trivdes med Sigmat, hade en 35a i ca 4månader, men gillade inte motljusegenskaperna.
Jag har nu köpt en Samyang 35/1.4, som funkar mycket bättre för mig, så den kan du ju också titta på.
Tack för tipset men autofokus är ett måste.
 

horvendile

Aktiv medlem
Har stigman af problem? Jag har bara hört gott m stigma art.
Efter vad jag hört kan autofokusen på Canon vara lite si och så, men det ska funka bättre på Nikon. Rent generellt alltså.

Skulle jag vara på jakt efter en trettifemma - vilket jag lite grann är - skulle Tamrons nya ligga väldigt bra till. Inte jättetung, bra närgräns, bra optiska egenskaper och antiskak. Känns väldigt användbar. MEN en bit utanför budget i det här fallet, jag vet.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Lutar nog mest åt Nikons 35a. Dels pga av priset men även svårigheterna att hitta ett begagnat Sigma. Usch, svårt att välja :)
Ett alternativ kan ju vara 28mm 1.8G. Den dyker också upp på begagnat-marknaden ibland. Matchar din 50a bättre än en 35a. Inte så stor skillnad mellan 28 och 35 (?). Med 28an går du bara ett par steg närmare när du fotar familjen, och den är bättre för landskap.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Ett alternativ kan ju vara 28mm 1.8G. Den dyker också upp på begagnat-marknaden ibland. Matchar din 50a bättre än en 35a. Inte så stor skillnad mellan 28 och 35 (?). Med 28an går du bara ett par steg närmare när du fotar familjen, och den är bättre för landskap.
28an är ett alternativ. Gillar dock brännvidden 35mm bättre. Men helt klart ett alternativ om det skulle dyka upp någon begagnad.
 
ANNONS