Annons

AF-S Nikkor 70-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Tyvven

Medlem
Passar mitt gamla objektiv AF-S Nikkor 70-300mm till en D90?

Vore tacksam för hjälp då jag sökt men inte funnit något svar!

Fattningen ska nog inte vara ngt problem har jag förstårr men hur är det med den inbyggda autofokusen i gluggen kontra den inbyggda i D90?

Problems?

D90 har ju det äldre systemet med motor i huset och därmed skall äldre och nyare gluggar med fokusmotor i gluggen fungera.

Om det är AF-S så är det ju den andra, fast det kan ju vara en felskrivning.
Det spelar dock ingen roll vilken det är för alla autofokusobjektiv passa på D90 med full funktion.

Det är ju det jag menar, att han har skrivit AF-S fast han menar det äldre objektivet, dvs AF.

Nope, spelar ingen roll. Däremot så kan jag rekommendera Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 VR. Ett billigt och sjukt bra objektiv! Perfekt för oss med låg budget ;)

Jag har däremot inte testat objektivet som TS frågade om, så jag kan inte uttala mig om det.

Den funkar finfint till din D90

Du menar det här va? http://www.kenrockwell.com/nikon/70300g.htm

Och inte det här gissar jag. http://www.kenrockwell.com/nikon/70-300-vr.htm

Det är skillnad på AF och AF-S nämligen ;)

//Hannes Månsson[/QUOTe

Jag har glugg nummer 2 ovanför. Hade det till min d60 men ev. ska jag köpa en D90.
Det här med inbyggd autofokus i huset och gluggen blir inget problem då. Möjligt att jag är lite trög i kameravärlden. =)

Det här med inbyggd autofokus i huset och gluggen blir inget problem då. Möjligt att jag är lite trög i kameravärlden. =)

Nej, det är inget problem.
Fokusmotorn i huset används bara om man sätter på ett objektiv som saknar inbyggd fokusmotor.

Senast ändrad:
Du behöver inte ha en så förbannat snäsig ton bara för att det blev fel.
Dessutom inte främst genom min försorg utan Mattias som soppade ihop det när han citerade ditt inlägg.
"Förbannat snäsig ton"?? Jag är absolut inte förbannad, jag förstod att det var Mattias som "soppade ihop det", jag bad dig bara att ändra det. Om jag lät "förbannad" så får jag be om ursäkt, det var inte avsikten.

"Förbannat snäsig ton"?? Jag är absolut inte förbannad, jag förstod att det var Mattias som "soppade ihop det", jag bad dig bara att ändra det. Om jag lät "förbannad" så får jag be om ursäkt, det var inte avsikten.

Jag skrev inte att du var förbannad utan att ditt inlägg hade en snäsig ton. Förbannat är här ett förstärkningsord.

Nog om det, uppenbarligen blev det ett missförstånd. "No hard feelings" som de säger på andra sidan pölen. :)

Sorry om jag quote något galet grabbar men är glad att ni löste det hela. =)

Istället för att öppna en ny tråd fortsätter jag i tråden om samma och då om objektivet passar en D200.

Tror nog nästan att det lutar åt en sådan.

Tack!

Nikonhus på D80 nivå och uppåt har alla motor inbyggd i huset så alla AF, AF-D, AF-S fungrar fullt ut (D70,70s,80,90,100,200,300,300s och även den enklare D50 - den sista instegsmodellen med inbyggd motor i huset).

Istället för att öppna en ny tråd fortsätter jag i tråden om samma och då om objektivet passar en D200.

Tror nog nästan att det lutar åt en sådan.

Tack!

Är det verkligen ett AF-S så funkar det med alla digitala Nikon.

En annan grej bara, behöver du inte en snabb, tålig och vädertätad kamera är en D200 ett nedköp från D90 vad gäller bildkvalité, särskilt på ISO över 400.

ANNONS
Götaplatsens Foto