Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF80-400vr & 70-300vr + D40=? är det kompadibelt?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem
Har sett att vissa objektiv inte är så kompadibla med D40 och så läste jag detta på Ken R's sida :
Except for the VR feature, this lens is completely compatible with all Nikon cameras of any age from 1959 and newer. You'll need to have a coupling prong added if your camera is a pre-AI camera from 1976 or older.

The VR feature works with the most recent cameras, specifically D80, D200, D2H, D2X, D1/X/H, D100, D70, F5, F100, F80/N80 and the F65/N65. VR doesn't work on the N55, but everything else does.
Speciellt det andra stycket fick mig lite förvirrad. Nu kan jag inte kolla instruktionsboken då det är min syster som har en D40x, jag själv har en D200. Men vi tänkte köpa denna lisen ihop. Dvs om alla funktioner fungerar till en D40x.
Någons som vet säkert eller vart man kan kolla upp det?!

D40 har ingen fokusmotor inbyggd i huset som din D200, och därför är endast AF-S objektiv (inbyggd motor) kompatibla med den kameran, därför är AF-D 80-400 inte kompatibel på D40 med bibehållen autofokus, därimot AF-S 70-300VR.

/kent

på cyberphoto står vilka linser som är kompatibla

välj objektiv , sök objektiv och välj sedan linser med inbyggt motor

man kan ju ta andra objektiv också men då får man fokusera själv, ibland bra ibland dåligt

ANNONS
Götaplatsens Foto