Annons

Agerande vid scam-försök på köp/sälj?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knall66

Medlem
Hej,

hur skulle ni agera vid scam-försök via köp-sälj på denna sida?
Har anmält, men det verkar gå långsamt.

Mvh Petter

Hej

Det finns en tråd med aktuella varningar där det går att lägga in själv.

Har du blivit av med pengar eller utrustning?
Du skriver att du har anmält, till Polisen eller till Fs?

Det förekommer falska annonser mer eller mindre frekvent. Oftast nya medlemmar. Bilderna är ofta tagna från andra köp och sälj-siter.

Det gamla vanliga skyddar de flesta:
Var skeptisk
Ställ frågor
Be om att få köpa/sälja på plats öga mot öga.
Bildgoogla
Betala/skicka aldrig i förskott.

Och sist men inte minst:
Verkar det för bra för att vara sant så är risken stor att det inte är sant…

Stay safe!

/Jon

Hej!
OK, jag visste inte att det var så vanligt!
Jag ska kolla tråden.

Nej jag har inte blivit lurad. Men jag fick ett scam-försök ganska snabbt på min köpesannons (säljarens bild bild kom från nätet). Såg också att en annons som låg ute hade bilder kopierade från Tradera. Så det verkar vanligt.

Tack för svar!

/Petter

Bra att du inte blivit lurad!

Även jag rapporterade en annons i fredags som ligger kvar.

Ibland är FS snabba men ibland tar det på tok för lång tid för dem att vakna.
Häromåret var det någon som blev lurad för att de inte hade tagit bort annonsen jag rapporterat.

Till FS:s försvar kan jag säga att så vanligt är det inte med de falska annonserna. Det går lite i vågor. Om vi andra är lite vakna och rapporterar dem så brukar de försvinna helt ett tag igen.

/Jon

Hej!
OK, jag visste inte att det var så vanligt!
Jag ska kolla tråden.

Nej jag har inte blivit lurad. Men jag fick ett scam-försök ganska snabbt på min köpesannons (säljarens bild bild kom från nätet). Såg också att en annons som låg ute hade bilder kopierade från Tradera. Så det verkar vanligt.

Tack för svar!

/Petter
Men man kan ju ha annonserpå olika ställen samtidigt. Säker på att det inte bara var så? Jag tex har mina anonesr på blocket och tradera.

När jag tittar på en annons jag tycker verkar misstänkt så hittar jag den ofta även på Blocket eller Tradera.
Ser det ut att vara samma användare, samma stad och samma pris stämmer det vanligtvis.
Den jag hittade nyligen här var ett betydligt lägre pris och en helt annan ort.

Jag rapporterar bara sånt som jag är väldigt säker på är bluff.

Naturligtvis kan det finnas de som annonserar på olika ställen samtidigt och allt är inte bedrägerier.
Om man följer mina tips ovan är man ofta säker.

Lite skepticism och magkänsla kommer man långt.

/Jon

När jag tittar på en annons jag tycker verkar misstänkt så hittar jag den ofta även på Blocket eller Tradera.
Ser det ut att vara samma användare, samma stad och samma pris stämmer det vanligtvis.
Den jag hittade nyligen här var ett betydligt lägre pris och en helt annan ort.

Jag rapporterar bara sånt som jag är väldigt säker på är bluff.

Naturligtvis kan det finnas de som annonserar på olika ställen samtidigt och allt är inte bedrägerier.
Om man följer mina tips ovan är man ofta säker.

Lite skepticism och magkänsla kommer man långt.

/Jon
Ok, jag själv har tex en annons på tradera som börjar på 10.000 men har ett köp nu pris på 12.000., och på blocket kostar den 12.000. Men det kanske skiljde ännu mer?

Ok, jag själv har tex en annons på tradera som börjar på 10.000 men har ett köp nu pris på 12.000., och på blocket kostar den 12.000. Men det kanske skiljde ännu mer?
Hej igen,
I det här fallet var det alltså samma medlem som hade försökt sälja på mig ett objektiv med en bild från en kanadensisk site, alltså försök till scam. Annonsen framstod som ytterligare ett försök till scam.
Kontot verkar nu i vilket fall avslutat.

Det här fallet var som Petter säger klar bluff.

Om jag minns rätt var det alla fel?
Fel pris, typ halva priset.
Fel stad.
Fel namn.

Som jag skrev tidigare så rapporterar jag bara sånt som är väldigt tydligt bluff. Efter det kan ju alltid FS strunta i att radera annonsen och användaren om de anser att jag har fel eller om fallet är tveksamt.

Som regel är tror jag inte att säljare som påstår sig bo i Stockholm, Göteborg eller Malmö bluffar för att det är så stora städer att folk kommer kunna köpa på plats.
I det här fallet var det Boliden/Skellefteå.
Nej, jag säger inte att storstadsbor är felfria och att småstadsbor är bluffmakare. Jag pratar om sannolikheten.

Om man är ärlig och tar egna bilder på sina saker man skall sälja tror jag att risken för att bli felaktigt anklagad är väldigt liten.

ANNONS
Götaplatsens Foto