Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AGFA isola I (1957)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja då, det finns i de flesta välsorterade fotobutiker. Det är vad som i dagligt tal kallas mellanformatsfilm och på en rulle sådan får du med din kamera ut 12 bilder. Det kan var idé att hitta ett labb som framkallar den först om du inte gör det själv för det kan kosta lite mer än vanlig film. De flesta märken och sorter finns som 120 film. Både färgnegativ, dia och svartvitt. Lycka till med kameran!
MVH Erik Å

Såg nu att du fotar s/v. Då kan du bara köpa din vanilga favorit film, tri-x eller Tmax eller vad det nu är och framkalla den i en dosa för 120 film med samma vätskor etc.

Förvänta dig inget toppresultat med kameran. Den är av det allra enklaste slaget, med bara en enkel menisk som objektiv. Men det kan ju vara roligt att leka lite. Leksakskameror som Holga och Diana är ju populära idag.

Man kan ju bara välja mellan två lägen på slutartiden: 1/30 sekund och B :)

Sen finns det tre olika filter, gult, sol och moln.

Sol och moln är olika stora och verkar som bländare - så ja, den är klart primitiv.

Bruksanvisningen visar en modell med en extra slutartid och trelinsigt Agnarobjektiv. Så det fanns nog minst två versioner av kameran.

Jag ahr själv en Agfa Isola 1 som jag hittils har hunnit framkalla en rulle ifrån. Linsens skärpa medger inga speciellt stora förstoringar, men 12x12 cm är inget problem. För att symbolerna på bländarknappen skall stämma så skall filmen vara/exponeras efter ISO 40.

Den andra varianten heter bara Agfa Isola (utan en 1:a), och har som sagt fler slutartider.

lukin[SvartVitt] skrev:
För att symbolerna på bländarknappen skall stämma så skall filmen vara/exponeras efter ISO 40.

Då kan jag rekommendera Efke R50 som säljs av Photax. Filmen hette Adox R17 när denna kamera kom på marknaden 1957. Filmen har funnits sesan 1949. Det är en 40 ASA film (17 DIN) egentligen, men tillverkaren bytte namnet till R50 i mitten på 90-talet då de började använda DX-kodade patroner för småbildsversionen. :)

J. Patric skrev:
Då kan jag rekommendera Efke R50 som säljs av Photax. Filmen hette Adox R17 när denna kamera kom på marknaden 1957. Filmen har funnits sesan 1949. Det är en 40 ASA film (17 DIN) egentligen, men tillverkaren bytte namnet till R50 i mitten på 90-talet då de började använda DX-kodade patroner för småbildsversionen. :)

Jo, jag tycker det är viktigt att använda tidsenlig film, för helhetens skull. Har precis laddat Efke R25 som jag snubblade över och tänkte pressa ett steg, men har tänkt att prova med R50 om jag fortsätter använda den. Börjar dock bli sugen på en mellanformatskamera med bättre objektiv, en bälgkamera eller TLR.

lukin[SvartVitt] skrev:
För att symbolerna på bländarknappen skall stämma så skall filmen vara/exponeras efter ISO 40.

Kul kännedom;) Jag framkallade faktiskt en rulle som min 3-åring knäppt med en sån här om kvällen. Det var en Agfa APX 400 och bilder blev det ändå fast på en 3-årings nivå då;) Kanske sätter i en Efke själv och testar den nu..

Tack för hjälpen

Bra att veta vilka filmer man ska använda för att få ett schysst tidsenligt reslutat, som inte dagens filmer gör.

ANNONS
Götaplatsens Foto