Annons

Agfa Sverige slutar med 120-film.

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Fick idag bekräftat att Agfa Sverige ska låta all 120-film utgå ur sortimentet.

Rent ut sagt: Förjävligt.

Agfa APX 100 är en av mina absoluta favoritfilmer för mellanformat.

Visst förstår jag att försäljningen har gått ned, men det beror inte enbart på den digitala boomen, utan också på att Agfa har så urusel marknadsföring!

Jag köpte Agfafilm förra månaden, men får nog köpa lite till nu för säkerhets skull. Sedan får det bli mest Efke, Ilford och Kodak. Möjligen köpa lite Agfa då och då från utlandet.
 

Erik_N

Aktiv medlem
Är det bara i Sverige de slutar sälja filmen?

Typiskt, jag tänkte precis köpa ett lager APX100-120 för att prova, jag körde 135-varianten för många år sedan med mycket bra resultat. Kanske får bunkra lite... eller välja något annat istället...
 

jpersson

Aktiv medlem
...och Ilford ska helt sluta med 220-film. Visst är det tråkigt men vi visste väl att det skulle bli lite turbulens på den marknaden. Med lite tur så har den stabiliserat sig hyggligt om något år.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Erik_N skrev:
Är det bara i Sverige de slutar sälja filmen?

Typiskt, jag tänkte precis köpa ett lager APX100-120 för att prova, jag körde 135-varianten för många år sedan med mycket bra resultat. Kanske får bunkra lite... eller välja något annat istället...
Ja, det verkar som att det bara är i Sverige. Jag har mailat om det igen, men det är inte säkert att jag får svar förrän efter påsk.

Jag ska i alla fall köpa mer Agfa 120-rullar medan de finns kvar i Sverige, och frysa in dem. Sedan kommer jag nog att köpa dem från utlandet då och då.

Men jag kommer mer och mer övergå till andra filmer, t.ex. Plus-X och Efke (om de slutat krulla sig).
 

J. Patric

Aktiv medlem
jpersson skrev:
...och Ilford ska helt sluta med 220-film. Visst är det tråkigt men vi visste väl att det skulle bli lite turbulens på den marknaden. Med lite tur så har den stabiliserat sig hyggligt om något år.
Som tur är så är 220-filmen inte helt oumbärlig eftersom den ju bara är för dem som inte vill byta rulle lika ofta som med 120-film.

Jag tror också att marknaden kommer att stabilisera sig. När vissa produkter försvinner från olika tillverkare så kommer de som finns kvar från andra tillverkare att öka något i försäljning.
 

F. Otografen

Aktiv medlem
Ilford delta

Kan varmt rekommendera Ilford Delta för 120 film, i både 100 och 400 asa.
Bättre än både FP4 och agfa pan(men lite dyrare än agfan)

Brukade köpa agfan på SC, snorbillig !!!

nu blir det till att köpa dyrdyr finfilm.

Uhu !!
 

mipert

Aktiv medlem
Gravöl.

Men självklart skall Agfa ta ett affärsmässigt korrekt beslut.
Synd bara, de gånger jag använder svartvitt är det Agfapan 100 som gäller och för de gånger jag fotograferar produkter med dia är det Agfa i 120 som är valet.

Att använda Agfa har alltid gett mig en känsla av att vara lite exklusiv, som att jag gör ett mer välbetänkt beslut än standardfotografen.
Som om jag är mer av Parisfotograf än New Yorkfotograf.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag älskar Agfas filmer, det det är mycket tråkigt för mig att de försvinner i mitt favoritformat.

Jag tycker inte att det är någon idé att hamstra film nu. Jag köpte 30 rullar APX 25 när den skulle bort från marknaden, men jag har inte vågat börja använda rullarna eftersom jag är rädd om dem.

Jag köper nog en del APX 100 plus en del färgfilm under våren och fryser in, men ska övergå mer till Efke R100 och Plus-X, och kanske börja testa Ilfords 100-filmer.
 
ANNONS