Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Agfa ULTRA 100 ???
- Trådstartare Krippa
- Start datum
SmurfMolly
Aktiv medlem
Jag har knäppt en del Agfa Ultra fast iso 400! ÄLSKAR DEN! Gillar färgerna! =))
Pongu
Aktiv medlem
Agfa Ultra 100 har inga likheter med Agfas 400-filmer. 100:an är för närvarande den mest saturerade negativa färgfilmen på marknaden. Pga de extrema färgerna och den höga kontrasten är den vare lik Reala eller lämplig som allround-film. Reala är en finkornig medelkontrastfilm med ganska välsaturerade men mycket naturliga och nyanserade färger, som lämpar sig för de flesta ändamål.
/Pontus
/Pontus
Pongu
Aktiv medlem
Hercules skrev:
Varför skulle den vara bättre? Reala har ju fortfarande stötte exponeringstolerans vilken innebär att du kan få med mer skuggdetaljer t.ex.
Japp, håller med. Inte mycket detaljer i skuggorna med Agfan inte, pga kontrasten. Vill man ha mycket färg och detaljer i skuggorna är Kodak Portra 400 UC bättre. Bäst korn av 400-filmerna och ganska återhållen kontrast trots de saturerade färgerna. Reala är fortfarande finkornigare dock, och mera allround. Magnifik film.
/Pontus
Pongu
Aktiv medlem
Det är inte så svårt att göra en högsaturerad film. Det är bara att öka tjockleken, så ökar kontrasten och färgerna blir mera saturerade. Jag har bara kört en rulle Agfa Ultra 100, men så vitt jag kan bedöma är kontrasten hög, mycket högre än både Kodak Portra 400 UC (som i sin tur har lite högre kontrast än resten av Portra-serien, men förvånansvärt låg i förhållande till färgmättnaden) och Reala, som blivit min standardfilm. Det är säkert en lysande film för sitt ändamål, extrema färger. Den negativa färgfilmens Velvia skulle man kunna säga. Samma nackdelar, dvs inte helt naturliga men effektfulla färger, knepig hudfärg och färre nyanser. För mig är färgerna överdrivna, men som sagt, det beror på syftet. Det är som vin, pröva själv och se vad du tycker.
/Pontus
/Pontus