Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Agfapan och Xtol?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kodak har rekommenderar numera inte större spädningar än 1+1 för XTOL, det kan vara svaret på varför Agfapan i 1+2 inte ger bra resultat.

I Kodaks datablad för XTOL, J-109 (feb 2002), rekommenderas 9 min vid 21°C för Agfapan 100.

Det är sant, men kom inte de nya rekommendationerna för att framkallaren "dog", oftast i kombination med T-max?

Det norska företaget testar andra filmer med samma utblandning. Är Agfan, liksom Tmax, känsligare för framkallningen?

Problemen med uspädd XTOL uppmärksammades med T-Max 100, det är riktigt. Jag vet inte hur Agfapan reagerar (inte använt den på säkert 25 år). Om du inte vill använda T-Max 100 kan jag rekommendera Ilford 100 Delta, den har jag framkallat i XTOL (1+1) med mycket bra resultat.

ANNONS