Annons

AGFAs 120-filmer blir kvar!

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Agfas 120-filmer kommer inte alls att sluta tillverkas, och de kommer att importeras till Sverige som vanligt.

Ringde idag till Robert Öbrink hos Agfa Sverige och fick höra att Agfas huvudkontor i Tyskland kom ut med entydig information om upphörandet av 120-filmerna för två månader sedan.

Det var denna information som han sedan vidareförmedlade till kunderna.

När han fick höra att Agfa på andra håll i världen dementerade nedläggningen av produktionen så tog han kontakt med Agfa Tyskland.

Idag fick han svaret att tillverkningen och försäljningen av 120-film kommer att fortsätta. Ingen aning om vad som hände, om Agfa bara ändrade sig. Öbrink tyckte det var lite pinsamt att behöva gå ut med en information ena dagen och annan information nästa dag.

MEN nu vet vi alltså hur det ligger till. 120-filmen kommer att finnas kvar.

Skönt, då ska jag prova några rullar trots allt! Synd bara att Fuji Neopan 400 utgått som 120-film, det har varit min standardfilm seden GFU i början av 90-talet. Kanske ska prova HP5 istället?

Men det är tydligt att 120-filmerna från Agfa ligger i farozonen. Det enda vi kunder kan göra är att köpa mer agfafilm i år. Bita ihop, vägra glass åt barn och syskon och mata plånboken med lyckopiller. ;-)

Erik_N skrev:
Skönt, då ska jag prova några rullar trots allt! Synd bara att Fuji Neopan 400 utgått som 120-film, det har varit min standardfilm seden GFU i början av 90-talet. Kanske ska prova HP5 istället?

Varför inte Agfa APX 400? Kanske inte finkornig i Rodinal, men i Xtol ska den visst vara bra (har jag hört). Enligt många den skarpaste 400-filmen.

Men tänk om snart Ilford meddelar att... >_<

Varför inte köpa några rullar APX 400, Tri-X och Hp5+ och jämföra? Testa även APX 100. Utsökt i Rodinal och kostar bara 26 kr per rulle hos Scandinavian.

Emil skall köpa APX! Jag har gått och funderat på hur mycket pengar jag kunde avvara för att köpa på mig film, men det behöver jag inte bry mig om nu! Riktigt skönt att höra!

APX100 i Rodinal får mig att himla med ögonen av kärlek, det blir underbart resultat!

Jag tar upp den här tråden igen, är det någon som vet var man kan köpa just APX 100 i 120-format? Scandinavian Photo har haft slut på den i flera månader...

Eller finns det något vettigt alternativ? Plus-X/FP4? Hur blir de i Rodinal?

Emil-G skrev:
Jag tar upp den här tråden igen, är det någon som vet var man kan köpa just APX 100 i 120-format? Scandinavian Photo har haft slut på den i flera månader...

De har nog bara glömt att uppdatera lagerstatusen. Beställde ett tiopack APX 100 i 120 häromveckan från dem och det kom ett par dagar senare. Månaden innan tog det lite drygt en vecka då de var tvungna att beställa hem filmen.

Beställ du.

Nya bud!

Nya bud!

Jag var på Scandinavian Photo i Mölndal igår och beklagade mig över att de fortfarande inte fått in APX100 i 120-format. När vi stod och pratade sa säljaren att Agfa skall lägga ner sin avdelning "Consumer Imaging" i slutet på året. Det innebär att all 120-film kommer att sluta tillverkas, troligen också svart-vitt papper. När jag undrade hur mellanformatsfilm kunde räknas till konsumentprodukt (amatörprodukt) menade han att det var fabrikens klassificering. Vad "Professional Imaging" var fick jag inget riktigt svar på, det verkade mest vara ett nödvändigt ont, en motsats till "Consumer Imaging".

Tydligen skall en rejäl sats tillverkas i slutet av året och den är tänkt att räcka över 2005 och möjligen 2006. Sen är det slut...

Det fanns en kort notis om det i senaste Black & White Photography (juli 2004, s 11). Där kan man bland annat läsa en del positiva såväl som negativa uttalanden från Agfa.

''Agfa will continue to sell rollfilm (120 format) in the future in Germany''

''in a period of declining film markets Agfa and its international partners are reviewing their product range. It is therefore possible that certain products will no longer be sold in individual countries.''

Den som lever får se.

Hoppas det stämmer att man kan få tag på min absoluta favoritfilm AXP 400/120 i Tyskland ialla fall för den verkar väldigt svår att få tag på i Sverige, eller kan någon tipsa om ett "hemligt lager" någonstans?

Var i Tyskland köper man billigast film?

Bonsoir ,

Agfa´s huvudkontor i Sverige kommer att kommentera detta ärendet i veckan som kommer.
De har informerats om denna diskussionen, och kommer att gölra ett uttalande, så vi slipper rykten och teorier om detta.

Daniel Dafoe

Hörde att Agfa söker en köpare av deras fotoavdelning, så filmerna m.m. kanske blir kvar även om Agfa själva lägger av.

Men det ska bli intressant att höra vad de kommer fram till.

Erik_N skrev:

Hej, filmen har bara utgått i sverige, den tillverkas fortfarande o sälj i t.e.x tyskland

bengtjakobsson skrev:
Hej, filmen har bara utgått i sverige, den tillverkas fortfarande o sälj i t.e.x tyskland

Tur det, det är jobbigt att byta när man är inkörd på något. Technikdirekt hade den, får beställa därifrån istället. Bra!

Nu ska jag bara hitta ett finkornigare komplement, APX 100 är ju ett alternativ men Fuji Acros 100 också. Får prova mig fram lite...

Fick just 10 rullar från scandinavian efter ca 2 veckors väntan, så det finns väl restlager kvar i Sverige någonstans eller så tar dom hem den från Tyskland kanske...

katriina skrev:
Fick just 10 rullar från scandinavian efter ca 2 veckors väntan, så det finns väl restlager kvar i Sverige någonstans eller så tar dom hem den från Tyskland kanske...
Menar du Agfa eller Neopan ? Är det Neopan 400/ 120 skall jag genast beställa, se om jag hinner före Erik ....*skrattar*
Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto