Annons

AI-modifiering

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Jag har ett Nikkor-N 85mm/1.8 som behöver AI-modifieras. Än så länge har jag inte vågat montera det på mitt D200-hus eftersom jag läst att icke-AI-objektiv kan skada huset. Någon som har några idéer om vart man kan få ett AI-modifieringsjobb utfört i Sverige samt vad det kostar?

Eller löser man det själv med en fil och lite god vilja? ;)

mvh /Martin

Någon här på forumet sa att Lasses kameraservice gjorde det.

Men att göra det själv är inga problem. Fil, kryssmejsel och förmåga att läsa instruktioner är allt som krävs.

Jättebra, tack för tipset. Jag ska ringa dem imorgon och se hur mycket de tar för ett sådant jobb.

Jag vill helst undvika att fila själv (även om Lars Holst Hansens instruktioner på nätet är bra). Jag är rädd att jag förstör ett bra objektiv om jag ger mig på det själv. Däremot ska jag köpa ett billigt non-AI-objektiv och "labba" med :)

mvh /Martin

Efter lite efterforskning står det klart att följande svenska företag kan AI-konvertera Nikkor-objektiv:
- Lasses kameraservice, ca. 700 + frakt
- L-Foto: ca. 250 + frakt
- LP-foto: ca. 550 + frakt

Dessutom erbjuder John White (www.aiconversions.com) AI-konvertering till ett pris av $25 + frakt (till och från USA).

Ett par länkar som kan vara intressanta för den som vill göra jobbet själv:
http://hometown.aol.com/wdshpbiz/AImod.html
http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/repair/aimod/aimod.htm
http://www.chr-breitkopf.de/photo/aiconv.en.html

mvh /Martin

Lasses AI-konverterade mitt 28/3,5 till en kostnad av kr 750:- inkl frakt.

Tyvärr funkar det inte särskilt väl på D300:an. Bländare 3,5 och 16 läser kameran korrekt men alla andra blir ett bländarsteg fel.

Lasses har erbjudit sig att åtgärda men vill då att både objektiv och kamera skickas in så det får bli när/om också något mer behöver åtgärdas.

BjörnN skrev:
Lasses AI-konverterade mitt 28/3,5 till en kostnad av kr 750:- inkl frakt.

Tyvärr funkar det inte särskilt väl på D300:an. Bländare 3,5 och 16 läser kameran korrekt men alla andra blir ett bländarsteg fel.

Lasses har erbjudit sig att åtgärda men vill då att både objektiv och kamera skickas in så det får bli när/om också något mer behöver åtgärdas.
Är det händelsevis ett väldigt gammalt objektiv? Jag har för mig att man ändrade linjäriteten (eller ickelinjäriteten kanske) i bländar-pinnens rörelse någon gång. 28/3,5 har tydligen funnits i vansinnigt många varianter: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#28

Makten skrev:
Är det händelsevis ett väldigt gammalt objektiv? Jag har för mig att man ändrade linjäriteten (eller ickelinjäriteten kanske) i bländar-pinnens rörelse någon gång. 28/3,5 har tydligen funnits i vansinnigt många varianter: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#28
Linjäriteten i bländarpinnen ändrades väl efter Ai nångång? Detta verkar mer logiskt då man bara kan använda M S och A med dessa objektiv... Låter mer som om att själva bländarringen inte är linjär, hur nu det skulle gå till..

Makten skrev:

Baserat på vad jag har läst på diverse Webbforum så har fått för mig att AI är icke-linjärt medan införandet av AIS innebar en linjär skala. Fast det är inget jag vågar "ta gift på" eftersom jag är ganska nyanländ i fototräsket ;-)

Om någon är mer säker så skulle det vara intressant att veta.

mvh /Martin

Det måste ju vara som David skriver, att själva ringens rörelse inte är linjär. Alltså avstånden mellan klicken. Det har ju inget med AI/AI-S att göra.

Jag har svårt att tänka mig att det går att göra något åt det.

jimh skrev:
Det måste ju vara som David skriver, att själva ringens rörelse inte är linjär. Alltså avstånden mellan klicken. Det har ju inget med AI/AI-S att göra.

Jag har svårt att tänka mig att det går att göra något åt det.

Linjäriteten i bländarmekanismen har inget med bländarringen att göra utan är helt och hållet fixerat till den lilla nerbländningspaken bak på objektivet.

Linjäriteten i bländarmekanismen kom i och med att Nikon FA lanserades. Vill minnas att det sammanföll med AI-S. FA har som bekant PSAM och Nikons lösning för för att hantera bländaren är rent mekanisk via den lilla nerbländningsspaken bak på objektivet. För P och S flyttar kameran på spaken olika långt när olika bländarvärden skall ställas in. Om denna rörelse inte är linjär så blir det liksom pannkaka när olika kameror och objektiv används.

Mankan G skrev:
Linjäriteten i bländarmekanismen har inget med bländarringen att göra utan är helt och hållet fixerat till den lilla nerbländningspaken bak på objektivet.
Läs vad jag och David skriver. Jag vet vad AI-S innebär. Kameran visar felaktigt bländarvärde när man vrider på ringen, där är inte pinnens linjäritet inblandad.

Avstånden mellan bländarklicken är lika förutom mellan 3,5 och 4, verkar alltså helt linjärt.

Kameran registrerar 3,5 också i 4-läget. Vrider man bländarringen vidare läser kameran 4 halvvägs till 5,6.

5,6, 8 och 11 läses så snart bländarringen lämnar klicklåsningen på väg mot närmast mindre bländare, ibland redan i klickläget om man vickar lite fram och tillbaka.

För mig verkar det som om objektivets/kamerans anordningar för bländaröverföring greppar in lite för sent när bländaren minskas. Förstår dock dåligt vilka roller nerbländningsspaken resp. AI-urfräsningen spelar i detta sammanhang.

Hej på er.

Björn skriver ju att på max och min visar kameran rätt medan alla värden däremellan visar ett steg fel. Är det inte helt enkelt så att det behövs en justering av någon mekanisk del på objektivet. Flytta på AI klacken någon miljondels millimeter eller så.....Eller kanske bara en liten omprogramering av värdet som visas i D300an....

Nu har jag inte kollat om D300 använder denna indexklack men se min fråga som en mer generell sådan. Dessutom ville ju Lasses ha in både hus och glugg för att fixa till det och i mina öron så låter det som om en justering av något är allt som behövs.

En liten fråga. Exponerar kameran och gluggen korrekt trots att den visar fel bländarvärde?

BjörnN skrev:

För mig verkar det som om objektivets/kamerans anordningar för bländaröverföring greppar in lite för sent när bländaren minskas. Förstår dock dåligt vilka roller nerbländningsspaken resp. AI-urfräsningen spelar i detta sammanhang.

Skillnaden på funktionen mellan spaken bak på optiken och klacken på bländarringen är stor.

Klacken överför nuvärdet för bländarvärdet till kameran. Om denna klack inte sitter korrekt monterad/justerad så kommer kameran att visa fel värde. Med tidigare kameror så fick man justera läget rent mekaniskt men det skulle förvåna mig mycket om man inte har byggt in en elektronisk justering av detta i D300:an på samma sätt som man justerar fokusläget numera. På D300 samt några andra Nikonkameror så måste man som bekant gå in i en meny för att ställa in maxbländaren på objektivet. Detta värde överfördes mekaniskt på tidigare kameror men jag kommer inte ihåg av vilken del av objektivet som gjorde det....

Spaken används enbart vid nerbländning och det är här som Nikon någon gång på Hedenhös tid byggde om den till en linjär istället för en olinjär funktion. Vid P och S läget är det slaget eller längden på dess rörelse som avgör hur långt objektivet bländas ner. Vid M och A så är det ju bländarringens läge som begränsar nerbländningen och inte spakens läge. Här gör det inget om kameran klabbar på med max rörelse på spaken.......men som sagt en helt annan sak med P o S

Lite halv OT men kanske intressant ändå.

Med mina Nikkor AI och AI-S gluggar så visar min D300 bländarvärdet korrekt. Med min Zeiss 50mm f1,4ZF så visar den halvkorrekt ;-) Zeissen har till skillnad mot Nikkorgluggarna halvlägen på bländarringen. Kameran visar enbart hela värden. 1,4-2-2,8 etc... värdena däremellan visas som närmast lägre värde. Dvs att läget mellan 1,4 och 2 (1,8?) visas som 1,4.....

Jag provade även att programmera in olika värden för max bländare med min Zeiss och D300. Bilderna blev identiskt exponerade trots att iso200, 1/250s användes i bägge fallen och bländaren varierade mellan 16 via 2,8 till 1,4. Värdet som kameran visar tycks inte ha någon som helst roll för exponeringen.......

Än mer OT. Det är inte ofta jag plockar fram mina gamla AI o AI-S objektiv eller min FM3A för den delen men herre jösses vad sköna dom är att använda. Känslan är fantastisk

Försöker härmed att knyta ihop tråden genom att meddela att jag nu fått tillbaka mitt AI-modifierade Nikkor 85mm/1.8 från L-foto. Det funkar fin-fint och alla bländarsteg (1.8-22) visas korrekt i kameran. Priset för "ingreppet" är 250:- (inkl. moms) plus frakt du bestämmer själv om du vill ha det som brev, rek. brev, eller paket).

Bemötandet från L-fotos sida var riktigt bra och jag kommer inte att tveka att använda dem igen för kommande AI-modifieringar.

Tänkte att vore bra att få in denna information i forumet ifall någon framöver undrar var man kan AI-modifiera objektiv i Sverige.

mvh /Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto