Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Akademi

Produkter
(logga in för att koppla)

Marskatten

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har ett förslag till Fotosidan.se/akademi - att ni kan lägga till två avsnitt om i grundkursen. Den ena om vitbalans och den andra om manuell hantering. Nu tar ni "bara" upp om exponering, ISO, bländare och slutare.
 
Hej!

Jag har ett förslag till Fotosidan.se/akademi - att ni kan lägga till två avsnitt om i grundkursen. Den ena om vitbalans och den andra om manuell hantering. Nu tar ni "bara" upp om exponering, ISO, bländare och slutare.
Det är kanske två bra synpunkter, tänkte bara tipsa om att om du fotograferar i raw så behöver du inte alls tänka på vitbalansen. Du kan sätta den i auto och den gör troligen ett vettigt jobb på de flesta bilder, annars justerar man bara detta i redigeringen om man vill ha varmare eller kallare. Själv släpper jag allt som man kan justera i efterhand utan någon negativ påverkan, det är så mycket annat som är viktigare vid fotograferande, att tex man inte överexponerar så att delar blir utfrätt.

Jag kör alltid i en halvmanuell inställning. I läge M och ställer tid och bländare och har autoISO som sköter exponeringen. Vill jag vid tex i kvällsfotografering gå över till rent manuellt så ändrar jag bara från autoISO till fast ISO.
 
ANNONS