Annons

Aktuell jämförande test av drönare och drönare for dummies?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hittade inget dedikerat forum för drönare här på fotosidan och är lite sugen på att köpa en drönare för att fotografera med, t ex egen skidåkning utför. Som ett roligt komplement till hjälmkamera. Finns någon "drönare för dummies"-websida och någon aktuell jämförelsetest av hobbyfotodrönare. Jag gissar att man hamnar i prisklass 5-10 kSEK men vilka funktioner måste man ha och vilka kan man skippa osv?
Kan tänka mig att ta drönarkörkortet som jag läst om, det var ju en överkomlig insats både i pengar och i studietid för nödiga kunskaper.

Tacksam för tips!

/Patrik
 

M7_21

Aktiv medlem
På Facebook finns flera grupper om/med drönare. Sök på "drönare" så hittar du alla där. Massor av tips och råd, fråga på, de flesta där svarar på korrekt sätt!
 

Lesliehyn

Medlem
Vill bara ge en heads-up för dig innan du köper en drönare med kamera. Med den snabba info jag hittat på nätet så:

2021 kommer en ny EU lag att träda kraft som eventuellt innebär att man måste få ett "pilotkort" för drönare. Dvs teoriprov osv. Idag vet man inte vad det kostar att äga en sådan licens.

Så länge drönaren har en kamera gäller detta, eller väger över X gram.

Med det sagt så skulle jag nog avvakta lite med att köpa en drönare om jag var i din situation!
----
 

M7_21

Aktiv medlem
Kan också bara lägga till att på YouTube finns ytterligare massor av info med tester, tutorials och övrig information, det mesta på engelska men det finns även några på svenska. Ett tips där att först kolla på de senast inlagda, en del saker blir snabbt inaktuellt numera.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Kanske skäl att kolla lagstiftningen ordentligt. Jag hade nog skaffat en Mavic Air 2 i somras om den hade varit CE-märkt. Som det nu ser ut, enligt några tolkningar, så är den inte lagligt efter 2021 längre. Detta i Finland, men lagstiftningen kommer från EU-nivå, så det kan gälla Sverige också.
 

H_W

Aktiv medlem
Drönaren är med 100% ce-märkt. Det är eller ska allt elektriskt som säljs i eu vara.
Däremot är den inte c-klassad. Idag finns det inga såna att köpa. De tidiga kommer att kunna användas i 2 år med en övergångsregel. Från 2023 gäller hårdare krav (högre klassning) för dessa.
Det finns möjlighet att klassa drönare i efterhand men det är säkert upp till tillverkaren om det görs.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Drönaren är med 100% ce-märkt. Det är eller ska allt elektriskt som säljs i eu vara.
Däremot är den inte c-klassad. Idag finns det inga såna att köpa. De tidiga kommer att kunna användas i 2 år med en övergångsregel. Från 2023 gäller hårdare krav (högre klassning) för dessa.
Det finns möjlighet att klassa drönare i efterhand men det är säkert upp till tillverkaren om det görs.
Du har rätt, jag borde ha varit tydligare. Det som gäller är CE-märkning (=klassning) enligt kategorierna C0, C1, C2, C3 och C4. Utan den får man inte flyga efter 2022 om drönaren väger 250 g eller mer. Sannolikheten att denna märkning görs i efterhand torde vara ganska liten.

Edit: Kollade lite svensk info, där används lite annan terminologi.
 
Senast ändrad:

H_W

Aktiv medlem
Du får flyga med drönare som inte är c-klassade men bestämmelserna för dessa blir hårdare 1 januari 2023.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på var man får flyga i framtiden med en mindre drönare? Runt flygplatser och naturreservat och liknade så är det förbjudet, är det också förbjudet över människor? Så att städer mm också går bort?
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag försökte just bli lite klokare, men det är en djungel. Lite olika var man kollar.

Städer torde falla bort ganska effektivt:
"De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden. "

Hittade lite olika info om människor, avstånd 50 m eller 150 m. Dock bör drönaren vara inom synhåll för blotta ögat, vilket gör 150 m något dubiöst.

Jag håller mig till min Mavic Mini tills man kan köpa en drönare med C-klassning. En redan köpt drönare kan vad jag förstått inte längre klassas, även om modellen i sig skulle få C-klassning.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hittade inget dedikerat forum för drönare här på fotosidan och är lite sugen på att köpa en drönare för att fotografera med, t ex egen skidåkning utför. Som ett roligt komplement till hjälmkamera. Finns någon "drönare för dummies"-websida och någon aktuell jämförelsetest av hobbyfotodrönare. Jag gissar att man hamnar i prisklass 5-10 kSEK men vilka funktioner måste man ha och vilka kan man skippa osv?
Kan tänka mig att ta drönarkörkortet som jag läst om, det var ju en överkomlig insats både i pengar och i studietid för nödiga kunskaper.

Tacksam för tips!

/Patrik
Jag dreglar ofta över superfina skidfilmer. Nu senast har jag kikat en hel del på:

https://www.youtube.com/channel/UCy1a9TTEuEgfH9Py9sTVqdQ och tex

De verkar ofta köra Mavic 2 Pro blandat med GoPro.

Min korta spaning och erfarenhet av DJI är att Mavic Air 2 är smidig och lätta att packa med. Mavic 2 Pro har klart bättre bild/video men är också klart större i ryggan. Den nya Minin är väldigt liten. Kommer ett test inom kort på den.
 

M7_21

Aktiv medlem
Måste säga att hela den här frågan om drönarkort/tillstånd eller vad det nu ska heta, är ganska illa skött av Transportstyrelsen, en djungel av olika regler, klasser, vikter mm gör ju att man helt (iaf lätt) förvirrad. Ska detta träda i kraft 4 jan 2021? Hur ska alla hinna med det?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det här är alltså personen som är ansvarig för reglementet


Vet inte om man ska skratta eller gråta.


helt otroligt att han inte ens kan svara på frågorna eller är påläst, visserligen är det om fpv men är ju samma regler
 

acke

Avslutat medlemskap
Är det någon som har koll på var man får flyga i framtiden med en mindre drönare? Runt flygplatser och naturreservat och liknade så är det förbjudet, är det också förbjudet över människor? Så att städer mm också går bort?
Det finns inget generellt förbud mot drönare i naturreservat. Du menar nog nationalparker?
I naturreservat får man kolla de lokala föreskrifterna.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns inget generellt förbud mot drönare i naturreservat. Du menar nog nationalparker?
I naturreservat får man kolla de lokala föreskrifterna.
Jag tittade på kartan i Skåne och jag tyckte att i princip alla platser jag har varit på var markerade, med det kanske inte är alla reservat? Det är kanske många reservat som också är fågelskyddsområde och då kanske de blir blockerade? Men om allt här går bort och alla städer samt runt flygplatser, så är det ju frågan om vad som återstår som skulle vara intressant att fotografera

 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Jag tittade på kartan i Skåne och jag tyckte att i princip alla platser jag har varit på var markerade, med det kanske inte är alla reservat? Det är kanske många reservat som också är fågelskyddsområde och då kanske de blir blockerade? Men om allt här går bort och alla städer samt runt flygplatser, så är det ju frågan om vad som återstår som skulle vara intressant att fotografera

Ja, man får som sagt kika i föreskrifterna för varje enskilt reservat. Vissa reservat har förbud mot luftfarkoster, men långt ifrån alla.
I föreskrifter står ofta att man inte får störa djur- och fågelliv, men det betyder inte med automatik att alla drönaraktiviteter är förbjudna.
 
ANNONS