Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Akut Hjälp Med Objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Synvillan

Aktiv medlem
Ursäkta den dramatiska rubriken!

Jag ska köpa mitt första objetiv till en canon 400d. Mina svärföräldrar är i kina i ett par dagar till på genomresa. Så jag tänkte
beställa hem ett objektiv i förmodan att det är billigare än i sverige. Har lite myrer huvudet nu måste jag erkänna. Har sökt i forumet men det är ju "bara" över 500 diskussioner i den djungeln. Har spanat men inget direkt napp.

Jag är nog mest intresserad av porträtt, medel landsap och minst teleskop. Skärpan är ett plus också. Har även beställt blixt: Canon SpeedLite 430EX

Prisklassen: 4000 i runda slängar.

Tacksam för några shyssta tips......(",)

Har också fått informationen, här på FS, att objektiven har världsgaranti medan husen är bundna till landet de köps i!

Vad kostar ett EF-S 17-55/2,8IS USM i Kina? Räcker pengarna hade jag satsat på ett sådant. Har tyvärr ingen egen erfarenhet än men har läst och införskaffat mig andras erfarenheter och skärpan verkar det inte vara något fel på hos den gluggen och den har ju bra zoomomfång för det du är mest intresserad av.

Lär funka på så väl porträtt (delvis tack vare ett relativt kort skärpedjup iom. f=2,8) som landskap!

Mvh!
// Niklas

Jordi skrev:
Trodde gluggarna hade worldwide men inte husen.

Det är sant, men det säljs också gråimport objektiv, och dom har ingen garanti i Sverige, endast från den butik som säljer dom, så det är viktigt att se till att köpa rätt, dvs ett objektiv som säljs genom tillverkarens försäljningsnät i respektive land.

B&H i New York säljer tex bägge varianterna.
Imported = Ingen världsgaranti (endast från B&H)
USA märkt = Världsgaranti, kommer från tillverkarens distrubitör i USA.

/kent

Senast ändrad:
Ok.

Det var jätte bussigt av er att ta er tid. Jag har skickat en förfrågan ang just världsgaranti. Kände till garantin men inte det du nämner Kent. Jag återkommer.

Skulle helt klart kollat närmare på en Sigma EX 18-50/2.8 macro. Hade själv ett Sigma EX 18-50/2.8 till min 350D en gång i tiden och det var mycket skarpt, allround och trevligt. På 50mm är den fin till porträtt med bra närgräns och f2.8.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-50macroca

Har fått betyget Toppklass/Rekommenderas i tidningen FOTO.

OBS! Att det ska vara EX och f2.8.

Ett annat tips är Canon 24-70/2.8L fast det är 3ggr så dyrt. Tamron 28-75/2.8 är en höjdare också.

Porträttbrännvidderna ligger på runt 70-135mm och med 400D 1.6x cropning blir det 44-85mm. Och helst en ljusstyrka på f2.8. Således skulle ett objektiv som Tamrons 28-75/2.8 vara en hit.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto