Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Akut hjælp i natt ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy4

Aktiv medlem
Hej..Ær i Norge o jobbar o det går inte att exponera ( avfyra ) med min Nikon D 80
Får ett felmeddelande i displayen F ----

Har inte bruxanvisningen med ???? Ngn vænligt sinnad sjæl vaken o vet vad det ær ????'

Har tagit ut batteri o satt tillbaka , samma med minneskortet

enl. bruksanvisningen: inget objektiv monterat eller ett objektiv utan processor är monterat.
kan kanske testa i läge M

•Inget objektiv har monterats.
• Objektiv utan inbyggd processor har
monterats.

säger manualen. Glappkontakt? Eller kanske smutsiga kontakter?

Jag har för mig att jag fick det felet någon gång med en D50. Det hjälpte att ta bort objektivet och sätta tillbaka det.

Enligt denna länk verkar det uppstå då CPU i kamera och CPU i objektiv inte kan prata med varandra, prova att rengöra kontaktytorna mellan hus och objektiv. Lycka till ...

Edit: Jag skriver tydligen för långsamt :eek:)

Fungerar igen utan att jag gjort ngt....Har ett Tamron 17-50 på , køpt i USA førra året...Kanske det som inte ær som det ska ?????

Jag skulle tro att det räcker att du vrider lite fram & tillbaka på objektivet. Det räckte i alla fall med min 601AF & 35-70/3,5-jättemörkt.
Problemet är alltså inte digitalrelaterat, utan man har kunnat få detta problemet långt innan digitalkamerorna var påtänkta.
Lite glapp i kontakter.

JUST DET!
Jag tror att du kan få det om du vrider manuellt på bländarringen i fel programläge.

ANNONS
Götaplatsens Foto