Annons

Konstiga VR-problem med D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alliopa!

Min kompis D80:n har ett väldigt konstigt och ovanligt problem. När jag använder ett VR-objektiv på den så händer det konstiga saker. Om jag har AF och VR påslagna samtidigt så får kameran en långsammare slutartid än jag får om en av dom är avslagna. Om jag slår av t ex AF så funkar allt som det borde göra. Samma sak om VR kopplas ur. Men av någon anledning så funkar dom inte samtidigt.
Men det konstiga är inte slut där.
Kameran visar fortfarande rätt slutartid i displayen hela tiden. Den mäter så att säga rätt. Men när man väl trycker ner avtryckaren och kameran exponerar så låter slutartiden bra mycket längre (D80:n är ganska ljudlig av sig, så det är väldigt uppenbart). Det spelar ingen roll vilken tid man ställer in, det låter alltid som 1/25-1/30 sekund. En sån bild blir också betydligt oskarpare än en "vanlig" bild. Så det är enlig mig inget snack om att slutaren är öppen längre.
Men (mer konstigheter) bilden blir inte överexponerad. Exponeringen är exakt lika som en bild tagen med VR eller AF avstängda.
Dessa problem uppträder alltid när VR och AF är påslagna samtidigt. Inga undantag.

Först trodde jag att det var fel på objektivet (70-300 VR). Men när jag var nere på fotokungen för att lämna in det på garantireparation så provade vi objektivet på ett annat hus och det funkade perfekt. En snabb koll med ett annat objektiv på huset visade att felet satt där.
Så kameran fick ta en sväng till Lasses kameraservice. Enligt dom fanns ett felmeddelande om ett kontaktfel mellan kamerahus och objektiv, som dom trodde skulle kunna orsaka det hela. Dock tyckte dom att jag borde fått upp F-- (indikering på att objektiv saknas, beroende på kontaktproblemen) på displayen, vilket aldrig hänt.
Både objektiv och kamerahus åkte in för justering och rengöring av kontaktytor. Efter att ha väntat ut snöovädret var jag där och hämtade ut grejerna igår. Eftersom allt ver nerpackat i plastpåsar och jag inte hade batterier med mig dit så kunde inte prova så allt var ok, vilket man ju alltid ska.
Så när jag väl kom hem och provade så kvarstod samma fel som tidigare.

PÅ måndag blir det tillbaka till Lasses igen. Men jag känner mig lite desperat nu, man vill ju inte vara utan kamera över jul och nyår.

Någon som har några funderingar på vad felet kan tänkas vara?
Med vänlig hälsning
 
Låter skumt, har du provat att lägga in firmware igen ifall den blivit korrupt på något sätt?
 
Använder du händelsevis något motivprogram? Om exponeringen inte ändras så ändras uppenbarligen istället bländaren och/eller ISO-talet.
 
Nej, inga motivprogramm. Använder vanligen A-läget (Bländarbrioritet), men det sker oberoende av exponeringsläge, såväl helmanuellt läge som motivprogramm.
Jag har faktiskt inte tänkt på vad som händer med skärpedjupet i bilden, Men hela bilden blir ju oskarpare, så det är ju lite klurigt att kolla upp
 
Ändras EXIF datan i bilderna också, eller visar den samma exponeringstid och bländare?

Nej, exif-datan ändras inte.
Däremot märkte jag nu att om jag ställer bländaren till 11 eller högre (midre bländare) så funkar det som det borde. Alltså en mindre bländare fick slutaren att gå snabbare. Visst, bilderna blev kolsvarta så klart ( 1/200, f/11, iso 800 inomhus), men kameran betedde sig iaf som den borde.
 
Samma problem?

Nej, exif-datan ändras inte.
Däremot märkte jag nu att om jag ställer bländaren till 11 eller högre (midre bländare) så funkar det som det borde. Alltså en mindre bländare fick slutaren att gå snabbare. Visst, bilderna blev kolsvarta så klart ( 1/200, f/11, iso 800 inomhus), men kameran betedde sig iaf som den borde.

Hej!

Upptäckte idag när jag var ute att jag har samma problem med min D80 och 105/2.8 VR förutom att mitt problem endast försvinner om jag stänger av VR-funktionen, inte AF. Objektivet fungerar utmärkt på D300s men inte på D80. Bilderna blir ju rätt exponerade som du säger. Vad det gäller skärpan så blev den inte så bra men eftersom jag testfotade makro på frihand mest så är det svårt att avgöra vad som är orsaken.

Jag testade även din teori om bländare 11 och det stämmer inte med min kamera.

Hör gärna av dig om du får en förklaring.

/Stephan
 
Hej alliopa!

Min kompis D80:n har ett väldigt konstigt och ovanligt problem. När jag använder ett VR-objektiv på den så händer det konstiga saker. Om jag har AF och VR påslagna samtidigt så får kameran en långsammare slutartid än jag får om en av dom är avslagna. Om jag slår av t ex AF så funkar allt som det borde göra. Samma sak om VR kopplas ur. Men av någon anledning så funkar dom inte samtidigt.
Men det konstiga är inte slut där.
Kameran visar fortfarande rätt slutartid i displayen hela tiden. Den mäter så att säga rätt. Men när man väl trycker ner avtryckaren och kameran exponerar så låter slutartiden bra mycket längre (D80:n är ganska ljudlig av sig, så det är väldigt uppenbart). Det spelar ingen roll vilken tid man ställer in, det låter alltid som 1/25-1/30 sekund. En sån bild blir också betydligt oskarpare än en "vanlig" bild. Så det är enlig mig inget snack om att slutaren är öppen längre.
Men (mer konstigheter) bilden blir inte överexponerad.

Frågan är om något är fel om bilden blir rätt exponerad? Jag har också D80 och 70-300 VR och har faktiskt tänkt på att slutartiderna låter långa när man fotar men blir sedan förvånad när man ser att de är 1/100 s. Det låter precis som du beskriver ca 1/25 sekund. Men eftersom bilderna blir rätt exponerade har jag inte sett detta som något fel utan dragit slutsatsen att det är ett fenomen beroende av VR eftersom slutartiderna låter som vanligt när man fotar utan VR, vilket jag i o f s sällan gör.
 
Nu bara spekulerar jag (kör canon) men skulle det inte kunna vara så att kameran väntar en stund med att öppna slutaren sen den fällt upp spegeln så att VR kan stabilisera bort skakningarna från spegeluppfällningen också? Det är ju inte slutarljudet man hör utan spegeln som fälls upp respektive ned.

Om slutartiden låter längre men den uppenbarligen inte är det så känns det rimligen som kameran av någon anledningen fördröjer slutaröppningen sen den fällt upp spegeln.
 
Spännande att det är flera som upplever samma fenomen. Det känns som att det är läge att dra iväg ett mail till Nikon och höra efter om det är ett vanligt fel eller om D80:n kanske ska bete sig så här (men det tycker jag inte den borde). Det skulle vara intressant om någon med en D80 utan det här problemet kunde höra av sig i tråden.

Och det där med bländare 11 kanske inte berodde på bländaren, utan något annat, för nu funkar det inte för mig heller.

@ Frolicc;
Ja, så kanske det kan vara. Men VR-systemet ska ju ta bort skakningar i realtid, den ska alltså identifiera och motverka skaningarna samtidigt som dom uppstår, så då borde den ju kunna exponera direkt i alla fall. Kanske att de vibrationer som spegeln skapar ligger utanför den frekvens där bildstabiliseringen klarar av att jobba, och att den därför är programerad att vänta ut dom?
Men då borde ju samma sak hända på andra kamerahus också, eller?
Och varför väntar den inte om man stänger av AF?

Bra tanke hur som helst :)
 
Senast ändrad:
Dum fråga, men det är inte VR-systemet som slutar arbeta som du hör? Det kan låta lite både när det går in och när det går ur.
 
På inrådan av Nikon (skickade ett mejl igår och fick svar här nu på eftermiddagen) så gjorde jag en två-knapps-reset och återställde kameran till fabriksinställningar. VR-problemet försvann!
Glad i hågen började jag ställa tillbaka alla mina inställningar, och testade regelbundet så att det inte kom tillbaka. Tror ni det gjorde det? Så klart det gjorde :(
Jag har upptäckt nu att om jag ställer autofokusen till continous AF (följande autofokusering, AF-C) så inträffar det här felet, men i single AF mode så gör det inte det (jag använder annars alltid AF-C, så det är antagligen därför jag inte upptäckt det här tidigare). Testa gärna det här ni andra också och bekräfta/dementera att det sker hos er också.

Tilläggas bör väl att Nikon sa att det här problemet inte är ett vanligt fel på D80:n, och de bekräftade även att den inte ska uppföra sig så här.

MVH
 
Är kameran inställd på fokusprioritet eller slutarprioritet?
(om nu den inställningen ens finns på D80)

Vad menar du med Fokusprioritet?
Slutarprioritet låter som ett exponeringsläge (man ställer själv in slutartid och kameran sköter bländaren) och detta problem sker oavsett exponeringsläge (jag brukar själv använda bländarprioritet, A)
 
Ingen skillnad

På inrådan av Nikon (skickade ett mejl igår och fick svar här nu på eftermiddagen) så gjorde jag en två-knapps-reset och återställde kameran till fabriksinställningar. VR-problemet försvann!
Glad i hågen började jag ställa tillbaka alla mina inställningar, och testade regelbundet så att det inte kom tillbaka. Tror ni det gjorde det? Så klart det gjorde :(
Jag har upptäckt nu att om jag ställer autofokusen till continous AF (följande autofokusering, AF-C) så inträffar det här felet, men i single AF mode så gör det inte det (jag använder annars alltid AF-C, så det är antagligen därför jag inte upptäckt det här tidigare). Testa gärna det här ni andra också och bekräfta/dementera att det sker hos er också.

Tilläggas bör väl att Nikon sa att det här problemet inte är ett vanligt fel på D80:n, och de bekräftade även att den inte ska uppföra sig så här.

MVH

Jag har provat AF-A, AF-S och AF-C och får ingen förändring, inte efter tvåknappsreset heller. Däremot blir bilderna bra exponerade och skarpa, så praktiskt sett så spelar det ju då ingen roll även om det låter lite konstigt när man tar en bild på 1/800 s.

/Stephan
 
ANNONS