Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)

evalisen

Aktiv medlem
Tomasz skrev:
Jag har ju sådana problem med att hitta sånt. Ska försöka, men det lär nog ta hela helgen.
Det gör ju de. :eek:)

Jag hade fusksparat några som bokmärken som jag tittar på ibland. ;o))
Men sen hade jag några andra i huvudet... men jag vet att det finns så otroligt mycke mer bilder som jag skulle kunna ta fram.

Vill också passa på att säga att Håkan Strand's bilder är klart favoriter hos mej också. :eek:)
Stellan Karlsson's bilder kom jag på nu... dom är också favoriter. :eek:)
 

Niklas H.

Aktiv medlem
Tja, jag kan väl i och för sig hålla med om att det är väldigt få bilder som tilltalar mig i "hård kritik-poolen" gjämfört t.ex. med det bästa från photo.net eller t,o.m, i den vanliga kritikpoolen.

Men det finns ju iofs ingen regel som säger att bilderna i den poolen ska vara bra!
Det är nog därför som jag inte kikar på speciellt många bilder här per månad.

Men det betyder inte att bilderna är dåliga utan att dom inte faller inom mina ramar om vad som är en bra bild.
Vad Ulf F. anser är en bra bild är annu mer ointressant, även om han/du anser dig veta bäst av alla.

Jag har lämnat mina åsikter om hur bilder bör hantesras här på"fotosidan" en gång, och jag finner ingen anledning att älta det igen och igen, mina åsikter blir inte starkare för det.

Jag skulle ju kunna starta 57 trådar om dagen om det som inte faller mig i smaken, men vem blir bättre/gladare för det?

Vill man förbättra nägot i en strdande ström av mediokra bilder, i detta fall, så borde det väl gagna alla att framhålla de bra exemplen så att vi alla kan lära av dem i ställlet för att om och om och om och om och om igen peka på det som inte är så positivt.

Så, med andra ord: framhåll för en gång skull något positivt Ulf.
Sluta att vara en jvla gnällkärring om och om igen, utan visa fram en bild som vi alla kan hålla som ett riktmärke.
Kanske kan någon av alla medlemmar på fotosidan visa fram en bild som faller dig i smaken, du som tagit på dig rollen som den alsmäktige kritikern.

Vill man bara gnälla är en sten i källaren en bra kompanion, den håller alltid med dig.


Och till sist: säg något positivt så ska du få en glass.

Den som vill argumentera detta finner mig i telefonkatalogen under Niklas Hedlund, Orust.
Jag är grymt trött på allt gnäll i divesrse trådar av ett fåtal människor och tar hellre en diskussion via telefon.

Med detta inlägget kan det ju verka som att jag vet vad som är bäst, men inte då, långt ifrån.
Det enda jag vet är att jag inte behöver är gnäll, gnäll, och mer gnäll om samma sak dag efeter dag från ett fåtal personer, i stället för kontruktiva tankar som de flesta andra kan formulera i ord på dessa forum.
 

jkene

Aktiv medlem
Graal skrev:
Om det var ironiskt menat så var det bara ett sanslöst dumt inlägg som inte tillför något i diskussionen? Annars kan du bortse från det jag skrev. Vi diskuterar ju bara bildkvalitén i den pool som ska innehålla bilderna med det där lilla extra, inte något annat. Och om nu många bilder där mest liknar bilderna i övriga kritikpooler måste det vara något som inte är riktigt bra. Vad gör vi åt det? Bättre att diskutera problemen istället för att sopa dom under mattan och låtsas som om dom inte finns. Men som sagt, är det inte ironiskt menat så bortse från det jag skriver
Det där var väl ett sanslöst dumt svar på ett seriöst inlägg. Faktum kvarstår att många erfarna fotografer som har och producerar den typen av bilder du eftersöker inte använder poolen.

På det hela taget tycks användadet av Hård kritik vara polariserat i två läger: De som primärt vill ha en pool för hårdare kommentarer och de som primärt vill ha excellenta bilder att titta på.

Varför just excellenta bilder skulle behöva hårdare kritik framstår som en gåta för mig, och jag tycker nog redax skall tillbaka till ritbordet igen när det gäller denna pool.

Jag ser gärna att poolen för hårda kommentarer kvarstår utan krav på bildkvaliteten, och att någon annan metod för att visa upp excellenta bilder tas fram. Jag vill fortfarande se bilder av erfarna fotografer med ett personligt stuk - typ artiklar, utställningar eller dylikt. Många goda fotografer skriver teknikinriktade artiklar här - kan dom inte få fria händer och visa upp sina bästa alster i fri form också?

Jag anser slutligen att kritik av excellenta bilder är sekundärt.
 

TTG

Aktiv medlem
Jag har följt den här debatten ett tag och tycker att frågan är totalt fel. Var står det att bilden ska ha ”något extra”? Vad det står är: Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen, och detta innebär att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik. Det tyder jag så att man ska vara beredd att ta den kritik som ges och iom att man lägger den i hård kritik så blir det just det. Hård, rättvis och konstruktiv kritik. Alltså att man motiverar varför man tycker som man gör. Skulle man dra ut konsekvenserna av vad Urbano m.fl. säger så skulle man ladda upp bilder man är kanonnöjd med i Hård kritik, bilder man tycker är halvtaskiga skulle då hamna i ”bildkritik” och bilder man inte är nöjd med i ”mjukstart”??? Det kan ju inte vara meningen. Det måste väl vara så att man laddar bara upp bilder som man tycker platsar på fotosidan och sen väljer man kritikpool efter hur tuff kritik man vill ha? Om jag har tagit en bild och suttit och filat på den ett tag till jag blir nöjd och sen lägger den på ”hård kritik” och den blir sågad. Ska jag då tänka att ”aha den var inte bra nog här jag får lägga den i bildkritik istället"? Det måste vara fel tänkt från början. Tycker man att kritiken är riktig så raderar man väl den sågade bilden eller gör om den och tänker på den kritik man har fått. Det är ju bara om det fungerar så som ens fotografi ska bli hjälpt av medlemskapet här på fotosidan. Det samma gäller ju positiv kritik. Får jag bra kritik OCH får reda på vad som är så bra kan jag ju tänka på det nästa gång jag tar fram en bild.
Däremot tycker jag att det krävs någonting extra av dom som går in och kritiserar i ”hård kritik”. Jag menar att det är bra mycket viktigare att dom vet vad dom talar om än att fotografen håller en mycket hög klass. Att man verkligen tänker sig för och väger den kritiken man tänker ge. Kan det här tillföra något till, fotosidans fotografer i allmänhet och den enskilde fotografen i synnerhet, någonting? Kommentarer som ”den här ger mig ingenting” eller ”ful bild” eller ”fel pool” är fullständigt värdelösa. Naturligtvis är inte glada tillrop mycket mer värda men det stör inte lika mycket. Sen måste man ju också som kritiker i ”hård kritik” vara beredd att få mothugg. Andra kanske inte tycker likadant och det gäller ju fotografen också. Man får också vara beredd på att få sina egna bilder skärskådade om man sticker ut hakan i den poolen. Det står ju: ”eller så är man hårdhudad och tål när det svider” gällande fotografen. Det bör väl i lika stor mening gälla kritikerna. Jag tror att får vi bättre kvalitet på kritiken leder det till bättre bilder. Jag tror att det är en bättre ända att börja i.
 

jkene

Aktiv medlem
TTG skrev:
Jag har följt den här debatten ett tag och tycker att frågan är totalt fel. Var står det att bilden ska ha ”något extra”? Vad det står är: Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen, och detta innebär att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik. Det tyder jag så att man ska vara beredd att ta den kritik som ges och iom att man lägger den i hård kritik så blir det just det. Hård, rättvis och konstruktiv kritik. Alltså att man motiverar varför man tycker som man gör. Skulle man dra ut konsekvenserna av vad Urbano m.fl. säger så skulle man ladda upp bilder man är kanonnöjd med i Hård kritik, bilder man tycker är halvtaskiga skulle då hamna i ”bildkritik” och bilder man inte är nöjd med i ”mjukstart”??? Det kan ju inte vara meningen. Det måste väl vara så att man laddar bara upp bilder som man tycker platsar på fotosidan och sen väljer man kritikpool efter hur tuff kritik man vill ha? Om jag har tagit en bild och suttit och filat på den ett tag till jag blir nöjd och sen lägger den på ”hård kritik” och den blir sågad. Ska jag då tänka att ”aha den var inte bra nog här jag får lägga den i bildkritik istället"? Det måste vara fel tänkt från början. Tycker man att kritiken är riktig så raderar man väl den sågade bilden eller gör om den och tänker på den kritik man har fått. Det är ju bara om det fungerar så som ens fotografi ska bli hjälpt av medlemskapet här på fotosidan. Det samma gäller ju positiv kritik. Får jag bra kritik OCH får reda på vad som är så bra kan jag ju tänka på det nästa gång jag tar fram en bild.
Däremot tycker jag att det krävs någonting extra av dom som går in och kritiserar i ”hård kritik”. Jag menar att det är bra mycket viktigare att dom vet vad dom talar om än att fotografen håller en mycket hög klass. Att man verkligen tänker sig för och väger den kritiken man tänker ge. Kan det här tillföra något till, fotosidans fotografer i allmänhet och den enskilde fotografen i synnerhet, någonting? Kommentarer som ”den här ger mig ingenting” eller ”ful bild” eller ”fel pool” är fullständigt värdelösa. Naturligtvis är inte glada tillrop mycket mer värda men det stör inte lika mycket. Sen måste man ju också som kritiker i ”hård kritik” vara beredd att få mothugg. Andra kanske inte tycker likadant och det gäller ju fotografen också. Man får också vara beredd på att få sina egna bilder skärskådade om man sticker ut hakan i den poolen. Det står ju: ”eller så är man hårdhudad och tål när det svider” gällande fotografen. Det bör väl i lika stor mening gälla kritikerna. Jag tror att får vi bättre kvalitet på kritiken leder det till bättre bilder. Jag tror att det är en bättre ända att börja i.
Helt enig.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Trots att ni inte verkar vilja ha några förändringar (förutom att kritiken ska vara något extra), kan ni tänka er en begränsning till en bild per vecka i hård-kritik-poolen?
 
Senast ändrad:

TTG

Aktiv medlem
Graal skrev:
Trots att ni inte verkar vilja ha några förändringar, kan ni tänka er en begränsning till en bild per vecka i hård-kritik-poolen?
Jag vill inte ha några förändingar i regelverket men väl i tillämpningarna. Kan inte se vitsen med en begränsning
 

Graal

Avslutat medlemskap
TTG skrev:
Jag vill inte ha några förändingar i regelverket men väl i tillämpningarna. Kan inte se vitsen med en begränsning
Jag skrev ju tidigare att en begränsning, t.ex till en bild per vecka, skulle kunna göra att fotografen blir mera självkritisk och lägger ner mera tid och arbete på bilder som läggs i poolen? Vad säger du om det? Skulle det inte kunna vara en vits med det? Vad gäller tillämpningrana så kan givetvis sådana här diskussioner innebära att fotografen blir mera självkritisk och att den som kommenterar gör något extra utöver de vanliga, enkla och inte så meningsfulla rena berömmanden eller motsatsen, utan att förklara så noga vad man menar. Men det är nog många här som tvivlar, fast man vet ju aldrig?
 

Artificiell

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Nu hänger jag inte med...
'PK' vad menar du med det här??

Nä det var lite på skämt jag skrev så... ;o))
jag tycker du kan säga vad du vill.. det gör ju jag också. :eek:)
Ledsen om jag var onödigt skarp, var helt enkelt på dåligt humör igår, men idag känns det bättre igen :)

PS: Har också gjort ett litet bildurval nu! DS.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Nu svävar jag ut lite OT men är det inte förvånasvärt mycket svartvitt (även analogt och mörkrumsarbete) bland de exempel på bra bilder som hittills lagts in? Är det kanske något extra med svartvita bilder? Och är de som upptäckt tjusningen med svartvitt mera medvetna fotografer än andra och därför gör mera bra bilder än genomsnittet? Annars är ju en stor majoritét bilder här på fotosidan i färg? Bara en tanke som slog mig. Eller är det så att svartvitt framhäver budskap/former/tankar etc på ett bättre sätt?
 

TTG

Aktiv medlem
Graal skrev:
Jag skrev ju tidigare att en begränsning, t.ex till en bild per vecka, skulle kunna göra att fotografen blir mera självkritisk och lägger ner mera tid och arbete på bilder som läggs i poolen? Vad säger du om det? Skulle det inte kunna vara en vits med det? Vad gäller tillämpningrana så kan givetvis sådana här diskussioner innebära att fotografen blir mera självkritisk och att den som kommenterar gör något extra utöver de vanliga, enkla och inte så meningsfulla rena berömmanden eller motsatsen, utan att förklara så noga vad man menar. Men det är nog många här som tvivlar, fast man vet ju aldrig?
Det är möjligt att det skulle göra att bilderna som lades upp blev mer genomtänkta. Det vet jag faktiskt inte. Men att säga att det skulle höja kvalitén på bilderna är att ta i. Framför allt blir ju frågan vems kvalité? Enligt vems bedömning ska bilderna bli bättre? Om man klagar på att bilderna här på sidan är för dåligt genomtänkta och genomarbetade så kan det kanske stämma. Det vet inte jag för jag anser inte att jag har tillräcklig kunskap att bedömma det. Men om man tycker det kan man ju ta det i sin kritik av bilden. Men jag tycker att det är fel att kategoriskt dra en flock bilder över en kam och trumpeta ut ett "skärp er" till fotograferna här. Att ge bildkatergorierna putslustiga negativa namn tillför ju inget. Men ok, vill man nu ha en pool med bara det bästa.. (och som någon sa att då är kanske kritik överflödig vad vet jag) så ta då fram en elitpool där bara fotografer, som fått ... låt säga 5 st 5or på en 30 dagarsperiod, får lägga in bilder. Då kan Urbano och gänget gotta sig åt dom och vi andra som inte får 5 5or kan fortsätta att få kritik o lära oss mer. Men då vete katten om man inte ska ställa samma krav på dom som får kommentera i den poolen
 

Graal

Avslutat medlemskap
Håller fullständigt med om att de som kommenterar har lika stora krav på sig i en pool som Hård kritik. Även annat kommenterande tycker jag bör förbättras eftersom det oftast inte ger så mycket och därför är av mindre betydelse, annat än som ren uppmuntran och peppening då kanske (för det är nog den vanligaste kommentaren, ett enkelt konstaterande att man gillar bilden). Men objektivitét är nog väldigt svårt att uppnå och några mallar för vad som är bra finns heller inte. Dock tror jag att en begränsning av uppladdning i poolen Hård kritik skulle kunna höja kvalitén på bilderna i den poolen lite grand.
 

mannbro

Aktiv medlem
Graal skrev:
Eller är det så att svartvitt framhäver budskap/former/tankar etc på ett bättre sätt?
Skulle inte vilja påstå att det är så generellt, men att renodla bilden genom att ta bort onödiga element som inte tillför något hjälper ju ofta till att framhäva budskap/former/tankar etc. I de fallen där färgen inte tillför något utan bara är ett "onödigt" element kan det definitivt vara så.

Sedan är det ju också så att det är lättare att jobba med hårda kontraster, t.ex. om man vill ta fram konturer skuggspel etc, i svartvitt än i färg utan att det ser konstlat ut, vilket naturligtvis också kan hjälpa till.

Det är i alla fall så jag upplever det.
 

evalisen

Aktiv medlem
Artificiell skrev:
Ledsen om jag var onödigt skarp, var helt enkelt på dåligt humör igår, men idag känns det bättre igen :)

PS: Har också gjort ett litet bildurval nu! DS.
Det är helt lugnt Ulf. :eek:))
Men jag fattar fortfarande inte vad du menade med PK, står det för något som jag inte känner till kanske?

Såg bilderna du valt ut... många fina där. :eek:))
 

cecber

Aktiv medlem
Vilka bildskatter!

Vilka bra bilder ni har länkat till, verkliga inspirationskällor!

Kritikpoolerna är väl mest intressant för att få just kritik. Det känns som att de här bilderna ni visat egentligen inte behöver kritik.

Mitt förslag: kan vi inte skapa en tråd under "Bilden i fokus" där man kan länka till favortibilder. Där kan vi ju få den inspirationskälla som alla vill ha!

Vad tror in om det?
 

bjanha

Aktiv medlem
jkene skrev:
Kan det enkla skälet vara att vi inte är kapabla att prestera bättre? Eller tror du vi väljer ut de sämsta vi har bara för att jävlas? Hjälp oss att bli bättre fotografer istället för att gnälla över vad som läggs in!

Det är bara du själv som kan se till att du höjer dig från mängden. Tänka kan ingen annan göra åt dig, det måste du göra själv.
 
ANNONS