Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alkaliska eller litiumbatteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

M-Nilsson

Aktiv medlem
Vilken typ AA batteri av alla håller egentligen längst?
Jag har köpt "Litium Energizer" AA, men läste sen att vanliga Alkaliska håller längre?? Trodde det var tvärtom. Litium ska vad jag förstått stå emot kylan mer, men i det stora hela...dvs. inte bara i kyla vilken typ av batteri (AA) är bäst?

Kikade lite snabbt i ett test och där hamnar "Varta High Energy" högt: http://www.test.se/batterier/
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bästa

Det bästa är väl att sätta i Litium bara då det är riktigt kallt. Annars är det ingen större vits med det - Bara dyrare.
 

M-Nilsson

Aktiv medlem
Ja men min fråga var vilket AA som har längst livslängd. Ska nämligen använda dom i utrustning som ska vara utomhus året runt, med reservkraft från en solcellspanel...så just därför undrar jag vilket batteri som skulle vara bäst.
 

VisualD

Aktiv medlem
Fördele med litium är att de håller up spänningen under en längre period för att tappa snabbt i slutet. Så allt beror på vad det är för utrustning det handlar om.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Egen erfarenhet

Vilken typ AA batteri av alla håller egentligen längst?
Jag har köpt "Litium Energizer" AA, men läste sen att vanliga Alkaliska håller längre?? Trodde det var tvärtom. Litium ska vad jag förstått stå emot kylan mer, men i det stora hela...dvs. inte bara i kyla vilken typ av batteri (AA) är bäst?

Kikade lite snabbt i ett test och där hamnar "Varta High Energy" högt: http://www.test.se/batterier/
Den som påstår att alkaliska håller längre än litium har nog inte gjort "fälttest" ;-)
Min erfarenhet är följande: I hundpejlen har jag tidigare behövt byta mina alkaliska (Ikea, som blivit bäst i test)
med nån dags mellanrum. Med Litium jagade jag utan problem mer än en vecka, ibland två.
Det som kan ses som ett problem är att från "fullt" till tomt går väldigt snabbt.

ThomasR
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag puffar denna gamla tråd. Vill gärna höra era erfarenheter av litiumbatterier i storlek AA och AAA. Jag menar alltså litiumbatterier som inte är uppladdningsbara (till skillnad från laddbara litiumjon).

Jag börjar bli trött på vanliga alkaliska batterier som dör snabbt i kyla och dessutom ofta läcker. Stämmer det att de dyra litiumbatterierna är bättre i dessa avseenden? Stämmer det att de tål att lagras i 10 år eller mer, utan att tappa stinget? Är de värda prisskillnaden?

Vore intressant att få höra era egna, personliga erfarenheter. Ni behöver inte dela länkar till tester eller annan andrahandsinformation. Googla kan jag göra själv. :)
 
Senast ändrad:

jag&bilden

Aktiv medlem
Ja. Primära litiumbatterier klarar kylan galant.
-30 är inga problem alls, i sådan temperatur har jag själv använt dem.

Däremot skiljer det sig mellan olika kemier och konstruktioner av batterierna. Ska det tas ut höga strömmar på några ampere så är det inte alltid alla litium klarar det. Många har högt inre motstånd och blir överhettade.
Medan andra klarar 2-3 ampere i alla fall.

Då kan det ibland vara bättre att hålla nimh-celler varma då de oftast kan leverera högre strömmar.

Hur ser ditt tänkta användningsområde ut?
 

acke

Avslutat medlemskap
Hur ser ditt tänkta användningsområde ut?
Tack för svaret. Jag har flera tänkbara användningsområden, t.ex.
  • åtelkamera
  • trådlös väderstation
  • cykellykta på vintercykel
  • ficklampa som används i kyla och inte alltid förvaras varmt
  • Extrabatterier som kan ligga i åratal i en tidvis kall sommarstuga - tills man behöver dem
Inga krav på höga strömmar vad jag vet. Däremot god funktion i kyla och god livslängd. Dessutom blir jag väldigt irriterad på batterier som läcker och kletar ner.
 
Senast ändrad:

Kim Westlund

Aktiv medlem
Jag har nyligen rotat i det här med batterityper och bytt ut alkaliska mot litium eller uppladdningsbara i all dyr utrustning då jag haft problem med läckage av alkaliska batterier.

I en dyr fjärrutlösare hade ett batteri läckt, så jag skruvade isär den, gjorde rent den och stoppade i helt nya alkaliska batterier. Två dagar senare så hade även ett av de nya batterierna börjat läcka. Efter det så läste jag på om batterityper och började fasa ut de alkaliska. Det verkar dock viktigt att kontrollera att den utrustning man har klarar av litiumbatterier. Min Profoto AirTTL Remote klarar tydligen inte av litium-batterier av någon anledning, men uppladdningsbara går bra. Har inte förstått vad problemet med litiumbatterierna skulle vara än, men med tanke på att en ny AirTTL Remote kostar 3.7k så tänker jag inte chansa och har beställt uppladdningsbara NiMH till den.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Väderstation, åtel, sommarstugebatterier etc är utmärkta ändamål.
Lyktor och ficklampor kan dra en del ström beroende på modell men så länge det är enklare sorter så ska nog det gå bra.


Tack för svaret. Jag har flera tänkbara användningsområden, t.ex.
  • åtelkamera
  • trådlös väderstation
  • cykellykta på vintercykel
  • ficklampa som används i kyla och inte alltid förvaras varmt
  • Extrabatterier som kan ligga i åratal i en tidvis kall sommarstuga - tills man behöver dem
Inga krav på höga strömmar vad jag vet. Däremot god funktion i kyla och god livslängd. Dessutom blir jag väldigt irriterad på batterier som läcker och kletar ner.
 
ANNONS