Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla snackar om olika hus men hur är det med objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)

nimo

Aktiv medlem
Efter att ha fotat ett antal år fick jag i det närmaste en religös upplevelse förra veckan. Efter ett besök i USA köpte jag Canon 24-70mm 2.8L objektiv till med 20D. Jag har sedan tidigare haft ett antal kameror och ett antal objektiv och alltid blivit lite besviken på resultaten. Skärpan är inte tillräcklig, färgerna är lite svaga osv. Jag har alltid trott att det berott på dålig teknik eller dåliga förhållanden och försökt läsa mig till hur jag skulle förbättra dessa ganska grundläggande funktionerna.
Efter att nu ha kommit hem och börjat granska mina bilder förstår jag varför objektiven kostar så mycket, men min rekommendation till alla foto intresserade är klar.
Strunta i 10D eller 20D eller 5D och alla dessa akronymer. Vill ni ha riktigt bra bilder med kanon skärpa och perfekta färger, köp objektiven med röd ring längst fram. Jag kommer aldrig gå tillbaka.

MVH
Niclas

Bilagor

• empire-state-building.jpg
    empire-state-building.jpg
    53.8 KB · Visningar: 1,293
Roligt att se tråd som inte inehåller genomgående negativa yttringar..

Grattis...

Roligt att du funnit vad du söker...

/ gröna hälsningar Tomas

Men tyvärr är det nog redan dags att göra något åt dammet på din sensor, dags att ge sig in i den lätt förvirrade sensorrengöringsvärlden ;-) (himlen nedre högra hörnet)

Håller helt med. Finns inget negativt alls att säga om L objektiven.. Oftast så är inte ens priset värt att klaga på för de kanske kostar dubbelt så mycket som ett sigma eller så men oftast så är dom dubbelt så bra med ;) Jag är fast... ;)

De tre högsta byggnaderna i NY har blivit "påflugna". Du har fotat den som är kvar.

Grattis till objektivet, själv står jag inför televal och där är det tyvärr vikt som påverkar mycket om jag nu kommer på att jag har råd att köpa bästa kvalitet.

Bara att säga grattis!

Hade en liknande upplevelse för bara någon månad sedan. Ägde ett 15-30mm Sigma som jag aldrig varit helt nöjd med, sålde det och gick och köpte ett fast 20mm Sigma. Blev besviken och skitsur (sigmas objektiv är ju inte heller helt gratis) så jag tömde sparkontot, lämnade tillbaka objektivet och köpte ett Canon 16-35mm 2,8L.
En helt ny väldigt tyst och färgglad värld öppnade sig =)

Varför var du inte nöjd med 15-30mm?
Jag är nedsjunken till midjan i L-träsket, men tycker det är en bra glugg i förhållande till priset. Det gäller att ha filteradaptern på och tänka lite på varifrån ljuset faller för att unvika ströljus, men skarp är den och jag har inget direkt att klaga på vad gäller färgerna heller. Att den är stor och låter som en tandläkarborr kan jag leva med... ;-)

/Pontus

Pongu skrev:
Varför var du inte nöjd med 15-30mm?

Jag tyckte att mitt ex var oskarpt, inte jättemycket men sådär att det hela tiden var lite irriterande, jag hade nog lite för höga förväntningar på det när jag köpte det. Däremot den fasta 20mm var rent ut sagt katastrof, men det var nog mitt ex som det var fel på, det har ju fått ganska bra betyg på massa olika forum.

Men nu är man väl fast i L-träsket, på gott och ont =)

Jo, ja, jag har gjort samma upptäckt - det blir dyrt :-/

Tidigare så var jag lyckligt omedveten om optikens svagheter men så fick jag tag i ett begagnat L-objektiv. Sedan köpte jag ett nytt och det var då jag upptäckte vilken enorm skillnad det var så nu känner jag att jag måste byta ut mitt sista icke L-objektiv för att fylla ut hålet mellan 35-70 mm som är kvar.

Håhåjaja, hoppas tomten är snäll i år...

Hum, låter som om nästa stora investering inte alls kommer bli en bil utan ett L-objektiv, de borde hamna i samma prisklass. Kanske är objektivet lite dyrare i inköp (men billigare i underhåll, tack och lov).

24-70 2.8 L
70-200 2.8 IS L

Drömmar ännu ett tag, men utan drömmar har man inget att kämpa för.

kan inget mer än instämma, jag köpte mig en canon 350d och 17-85 IS USM och var Väldigt missnöjd med skärpa.

bytte den till 17-40 f/4L och blev otroligt nöjd, köpte sedan även ett 70-200 f/4L och var lika nöjd med den, och mitt senaste köp är ett 50 f/1.4 (inget L på den, men den har samma känsla!)

Håller med, objektivets kvalitet är absolut viktigast för att få bra resultat.
Lider också av kronisk L-sjuka :)

Men jag köpte faktiskt ett Tokina 19-35 (Plastic-Fantastic) i nyskick idag för 900:- Skall ha det på min slit och släng kamera (20D) som jag alltid har med mig i bilen.
Läst mycket possitivt om den gluggen, skall bli spännande att se vad den levererar trots sitt modesta pris.

ANNONS
Götaplatsens Foto