Annons

Allround kit att växa i

Produkter
(logga in för att koppla)
Äger endast ett objektiv med IS (Canon 300/4L IS)
Har aldrig förstått vad som är så bra med IS, blir ofta bättre bilder med IS avstängt.
IS är ju endast praktiskt användbart när man handhåller och med långa slutartider,
i sådana lägen så är det ju bättre att använda stativ. Visst kan det vara bra att ha i vissa
situationer (om man inte har stativet med sig), men knappast något jag skulle prioritera vid köp av glas.

Vi har uppenbarligen helt olika prioriteringar och erfarenheter! :)

Vi har uppenbarligen helt olika prioriteringar och erfarenheter! :)

Ja det verkar så ;-)
Jag har IBIS i båda mina Pentaxhus och bilderna blir skarpare utan IBIS, enda gången jag slår på den är om jag kommer ner på tider som är under den brännvidd jag använder, tex 1/40 för 40mm osv.

Jag vet inget om Pentax stabilisering men med Canon har jag aldrig kunnat verifiera att det blir sämre med IS påslaget. Jag låter det vara på hela tiden. Mest nytta gör det förstås på längre tider och det är därför jag uppskattar det så mycket. IS gör att jag kan hålla ISO 2-3 steg lägre än vad jag skulle gjort annars - det gör stor skillnad!

Jag vet inget om Pentax stabilisering men med Canon har jag aldrig kunnat verifiera att det blir sämre med IS påslaget. Jag låter det vara på hela tiden. Mest nytta gör det förstås på längre tider och det är därför jag uppskattar det så mycket. IS gör att jag kan hålla ISO 2-3 steg lägre än vad jag skulle gjort annars - det gör stor skillnad!

Ja fotar man mycket stillastående objekt handhållet så kan jag förstå vitsen, men det mesta jag fotar rör faktiskt på sig. Fotar jag landskap så kör man ändå stativ och då skall man absolut inte ha IS/IBIS påslaget. Mina slutartider ligger normalt på 1/125 och över för att frysa bilden och då gör IS/IBIS ingen skillnad. När jag fotar sport så fotar jag i praktiken alltid med tider över 1/500 oftast snabbare än 1/1000. Den enda vitsen jag kan se med IS som jag har på min 300/4L är att man får en lugnare sökarbild och att det kan hjälpa något vid kompositionen vid tex flygande fågel, fast jag har tagit mina bästa fågelbilder med mitt Canon 400/5.6L utan IS så jag vet inte.

Det kan vara att IS passar för en del men för min typ av foto har jag inte märkt något behov av det och det är skönt, inte minst för plånboken ;)

Ja priserna borde röra sig ner nu när Sony släppt sin fullformatare under 15000:-. Det dröjer nog inte länge innan vi ser fullformatare under 10000:-.

Glömde säga tidigare att IS är självklart en hel annan sak vid filmning, då är det mycket användbart eller snarare oumbärligt. Förklaringen till varför jag inte känner så stort behov av IS kan faktiskt vara att jag nästan aldrig använder mina kameror för att filma.

Vill man både ta stillbild och filma så är ju 24-105/4L IS ett ypperligt val!

Mitt förslag ser ut som följer:

(Canon 5D III - en kamera att växa i med snabb autofokus, hyfsad burst och trevlig ergonomi. (Ny))
Såg att du mest fotar landskap och porträtt.
En 6D borde vara perfekt!

Canon EF 50/1.4 - inomhus+porträtt
Canon EF 85/1.8 - porträtt

Canon 17-40/4 - landskap
Tamron 24-70/2.8 VC alt. Canon EF 24-105/4 L - allround (nytt)

Jag har både 50 och 85 och kan inte bestämma mig vilket som är bäst för mig så jag föreslår båda. Finns gott om begagnade på FS.

Till landskap verkar 17-40 vara populär. Jag har det inte själv ännu.

När det kommer till zoom så har jag ett Tamron 28-75/2.8 och Canon 24-105/4. Jag vet inte om jag är så imponerad av 24-105. Visst, skarpa bilder och du får IS men ingen direkt bakgrundsoskärpa . Ett bra reseobjektiv på sommarsemestern? Med det nya Tamron 24-70/2.8 får du bättre ljusinsläpp och samtidigt IS (VC) men lite kortare brännvidd. Svårt val. Skulle vilja äga båda för att kunna se skillnaden i användningsområde.

Scandinavian Photo har nu ett paket med 6D+Apple TV+Canon 50/1.4+Lightroom (som du måste ha!)+Premiere+ryggsäck för 20 tkr.

Nu vet jag inte om TS har något speciellt skäl att välja Canon, men om så inte är fallet ska vi inte glömma att det även finns andra märken.

Ett annat alternativ att växa i kunde kanske vara Sony A7/A7R och någon skarp Zeiss glugg. Allt lär väl inte vara ute till försäljning än så det är svårt att veta om det håller sig inom budget, men 36MPixel sensorn bör vara riktigt bra. Vad jag förstår är det samma som sitter i D800E och vassare fullformat sensor är svår att hitta.

Nackdelen med Sony är dock att de är spegellösa, vilket betyder usel batteritid, och sämre följande autofokus åtminstone på A7R

ANNONS
Götaplatsens Foto