** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köpråd kamerasystem

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte om det är storleken som stör mig, spekulerar mest då jag alltid hellre tar upp min iPhone när jag tar bilder.
Något som annars stör mig är att det är svårt att få bra bilder i normalt ljus inomhus, jag önskar det var lite mer spontant på det sättet.

Jag gör egna chokladpraliner som jag fotograferar men jag har nästan till 90% föredragit att ta bilderna med min iPhone då det blivit så mycket bättre. Så kanske är just att huset är rätt gammalt nu och har gammal teknologi? Så något mer som lockar med fullformat är just att den kan ta in mer ljus.

Sen kan jag ju självklart fixa det med mer ljus och så men jag behöver något modernare känner jag.Visa bilaga 165184Visa bilaga 165185

Det kan ju absolut vara så att det känns mycket bättre med någon som är likadan storleksmässigt som min 7D men som jag känner kan prestera bättre tillsammans med mig.
Jag vill inte att det ska vara jobbigt att fotografera, jag vill ha den glädje som jag alltid annars känt med det men med nuvarande huset känner jag ingen glädje.

Det är detta som är så skönt med att bolla med andra för jag kommer mer till botten av vad det är jag inte gillar med det just nu och vad jag mer känner att jag skulle behöva!
När jag ser dina pralinbilder kom jag att tänka på att detta är ett typiskt läge för att stacka fokus. Då kan du få ett skärpedjup så hela pralinerna är i fokus men det kan bli oskärpa bakom dem.
 
Då är en bra fokuseringssläde och ett stadigt stativ viktigare än vilken kamera man använder.

Belysningen är också rätt viktig.
 
Räkna inte automatiskt med revolutionärt bättre bilder med en ny systemkamera. Det är helt enkelt så att det är lättare att fotografera med en modern mobiltelefon än med en systemkamera. Det kommer att behövas en del jobb för att få till bra bilder på dina praliner även om du köper en ny systemkamera.

Nu ska även jag göra ett PMD-inlägg och påstå något så elementärt som att det beror väl på vad det nu är man fotograferar. Mobiltelefoner är fantastiskt bra och bekväma idag men det är en hel del de är fullständigt olämpliga till eller hur? Att det faktiskt är så, är väl det som trots allt gör att det fortfarande finns en systemkameramarknad?

Att ta bilder av praliner tror jag inte är något särskilt stort problem idag ens med en modern systemkamera.
 
Mobiltelefoner är fantastiskt bra och bekväma idag men det är en hel del de är fullständigt olämpliga till eller hur? Att det faktiskt är så, är väl det som trots allt gör att det fortfarande finns en systemkameramarknad?
Att systemkameramarknaden har krympt en hel del de senaste 5--6 åren, eller så, är dock inte utan anledning.
 
Att systemkameramarknaden har krympt en hel del de senaste 5--6 åren, eller så, är dock inte utan anledning.

Rätt konfigurerad kan en systemkamera vara nästan lika enkel att fotografera med som en Kodak Click. Jag undrar om det verkliga skälet till en krympande marknad är att systemkameror skulle vara så särskilt knöliga idag att använda. Borde det inte vara mer att en dedikerad kamera är en för mycket när man redan har en kamera i mobilen. Systemkameran är onödig redundans idag för de flesta. En redundans som dessutom är jobbig att släpa på, eftersom den oftast är för stor att stoppa i fickan och i allmänhet väger alldeles för mycket för att kännas särskilt bekväm att släpa på om man nu inte har några särskilt bra skäl till att göra detta.

Alla mobilfotografer är ju faktiskt inte ute efter teknisk toppkvalitet på sina bilder utan nöjer sig bra med "tillräckligt bra" och då går alla DEDIKERADE kameror bort, vare sig de är kompakter eller systemkameror.
 
Rätt konfigurerad kan en systemkamera vara nästan lika enkel att fotografera med som en Kodak Click. Jag undrar om det verkliga skälet till en krympande marknad är att systemkameror skulle vara så särskilt knöliga idag att använda. Borde det inte vara mer att en dedikerad kamera är en för mycket när man redan har en kamera i mobilen. Systemkameran är onödig redundans idag för de flesta. En redundans som dessutom är jobbig att släpa på, eftersom den oftast är för stor att stoppa i fickan och i allmänhet väger alldeles för mycket för att kännas särskilt bekväm att släpa på om man nu inte har några särskilt bra skäl till att göra detta.

Alla mobilfotografer är ju faktiskt inte ute efter teknisk toppkvalitet på sina bilder utan nöjer sig bra med "tillräckligt bra" och då går alla DEDIKERADE kameror bort, vare sig de är kompakter eller systemkameror.

De allra flesta människor använder ju en kamera för att dokumentera saker eller "fånga ögonblicket" och inte för att skapa nån form av konst. De vill inte behöva lära sig massa och fippla med några inställningar utan bara ha en smidig kamera som är enkel att använda och dela sina bilder på (a)sociala medier och till detta är ju smartphone-kameran den ultimata kameran. Den är alltid med och gör jobbet åt dig och är mer än tillräckligt bra för de flesta. De flesta bryr sig t.ex heller inte om saker som ergonomi eller att ha en EVF/OVF.

Smartphone-kameror är såklart en stor anledning till att kameramarknaden krympt, men jag tror också det delvis beror på att kameror och objektiv blivit såpass bra att många inte ser nån anledning till att uppgradera lika ofta längre. Utvecklingen har stagnerat rätt mycket.
Sen har vi ju dessutom haft pandemin nu i drygt 2 år som också påverkat en del.
 
Senast ändrad:
Jag har en bekant som sade (gällde i å för sig verktyg och inte kameror) att om man köper ett bra och dyrt verktyg så lider man en gång (vid inköpet), medan köper man ett sämre så lider man varje gång man använder det. Kanske något att tänka på ? :mad:
Du har så rätt i det.
Jag har funderat väldigt mycket dom senaste dagarna och kommit fram till att jag inte skulle känna mig nöjd om jag köper ett av R, RP eller 90D just nu utan jag är nyfiken på vad dom kommer släppa till hösten och om R6 kommer gå ner i pris.

När jag ser dina pralinbilder kom jag att tänka på att detta är ett typiskt läge för att stacka fokus. Då kan du få ett skärpedjup så hela pralinerna är i fokus men det kan bli oskärpa bakom dem.
Ja det låter faktiskt inte dumt, tack för förslaget! Ska testa det nästa gång!
 
ANNONS