Annons

Allround Objektiv till Sony A5100

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambergaren

Aktiv medlem
Hej

Jag är nybörjare inom systemkameror och har en Sony A5100 med standardlinsen Sony 16-50mm F3,5-5,6. Har tittat på nedstående objektiv. Skulle vilja ha ett allround objektiv som är bättre än Standard linsen.

Vilket av nedatående skulle ni rekommendera? Eller har ni tips på något annat bättre alternativ?

Sigma objektiven har inte bildstabilisering. Gör detta stor skillnad? Så att det är bättre att välja ett objektiv från Sony som har det?
Är nybörjare så vill inte lägga pengar på allt för dyra objektiv men vill åndå ha något som är någorlunda skarpt med bra optik och kvalitet.

Sigma 19mm f/2.8 DN Art
Sigma 30mm f/2.8 DN Art
Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary

Sony E 35mm f/1.8 OSS
Sony E 50mm f/1.8 OSS
Sony E 16mm f/2.8
 

Brix

Aktiv medlem
Hej

Jag är nybörjare inom systemkameror och har en Sony A5100 med standardlinsen Sony 16-50mm F3,5-5,6. Har tittat på nedstående objektiv. Skulle vilja ha ett allround objektiv som är bättre än Standard linsen.

Vilket av nedatående skulle ni rekommendera? Eller har ni tips på något annat bättre alternativ?

Sigma objektiven har inte bildstabilisering. Gör detta stor skillnad? Så att det är bättre att välja ett objektiv från Sony som har det?
Är nybörjare så vill inte lägga pengar på allt för dyra objektiv men vill åndå ha något som är någorlunda skarpt med bra optik och kvalitet.

Sigma 19mm f/2.8 DN Art
Sigma 30mm f/2.8 DN Art
Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary

Sony E 35mm f/1.8 OSS
Sony E 50mm f/1.8 OSS
Sony E 16mm f/2.8
Har inte nån direkt koll på nåt av de där objektiven, men Sigmas art-objektiv är ju kända för att ha riktigt hög bildkvalité t.ex. Det bästa är ju att kolla recensioner och omdömen.

Stabilisering kan såklart göra skillnad, i synnerhet när man t.ex fotar i lite sämre ljus och därför får lite längre slutartider. Fotar man oftast med snabba slutartider så är det inte lika nödvändigt dock.

Sen får du ju såklart också ta med vad du fotar i beräkningen och välja en brännvidd som passar. Det är ju ett relativt stort hopp mellan 16mm och 50mm t.ex :) Dock skulle jag säga att 30-35mm är rätt så bra "allround" brännvidder på APS-C.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Du kan hitta en hel del omdömen från användare av objektiv till Sony kameror här. Välj respektive typ (macro, fast eller zoom) och sedan fattning E-mount.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Hej

Jag är nybörjare inom systemkameror och har en Sony A5100 med standardlinsen Sony 16-50mm F3,5-5,6. Har tittat på nedstående objektiv. Skulle vilja ha ett allround objektiv som är bättre än Standard linsen.

Vilket av nedatående skulle ni rekommendera? Eller har ni tips på något annat bättre alternativ?

Sigma objektiven har inte bildstabilisering. Gör detta stor skillnad? Så att det är bättre att välja ett objektiv från Sony som har det?
Är nybörjare så vill inte lägga pengar på allt för dyra objektiv men vill åndå ha något som är någorlunda skarpt med bra optik och kvalitet.

Sigma 19mm f/2.8 DN Art
Sigma 30mm f/2.8 DN Art
Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary

Sony E 35mm f/1.8 OSS
Sony E 50mm f/1.8 OSS
Sony E 16mm f/2.8
Jag är väldigt nöjd med Sonys 35mm 1.8. Det är det objektiv som oftast sitter på min A6000. Relativt kompakt, bildkvaliteten är utmärkt för pengarna (betydligt bättre än kit-objektivet) och att den har bildstabilisering är en klar bonus enligt mig. Kan klart rekommendera det.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sigma 19mm f/2.8 DN Art
Sigma 30mm f/2.8 DN Art
Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary

Sony E 35mm f/1.8 OSS
Sony E 50mm f/1.8 OSS
Sony E 16mm f/2.8
Inget av de objektiven är speciellt allround, eftersom det är fast brännvidd.

Du borde ha en uppfattning om vilken brännvidd du använder mest, eftersom din zoom går att ställa in på dessa brännvidder.

Vad är det du saknar med det objektiv du har idag, vad är det du vill ska bli ”bättre”?
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Med mina erfarenheter av alla nämnda objektiv och även av A5100 skulle jag (som ngn redan nämnt) rekommendera 1,8/35 OSS.

Varför:
Blir närmast ett "normalobjektiv" i 35 mm termer
Ljusstarkt
Bildstab
Kompakt
Rimligt pris
och framför allt......... SKARPT!

Vad gäller zoom kontra fast optik så har du väl friska fötter...... ;-)
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Tack för alla svar :)

Vad som känns mest lämpligt i brännvidd är nog 30-35mm. Mitt kit-objektiv är 16-50 och hade jag bara haft 50 så kommer jag nog känna mig lite begränsad.

35mm och 50mm OSS objektiven verkar ganska lika i kvalitet och skärpa.

Sigma objektiven verkade dock bättre än Sonys vad gäller skärpa när jag tittat runt bland youtube recensioner.

Har hittat ett Sigma 19mm F2,8 för 900kr begagnat så väldigt billigt. Men viktigt att trivas med det.

Kan säga att det jag gillar att fota är djur och natur. Det är det jag vill bli duktigare på. :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svårt med 19

Tack för alla svar :)

Vad som känns mest lämpligt i brännvidd är nog 30-35mm. Mitt kit-objektiv är 16-50 och hade jag bara haft 50 så kommer jag nog känna mig lite begränsad.

35mm och 50mm OSS objektiven verkar ganska lika i kvalitet och skärpa.

Sigma objektiven verkade dock bättre än Sonys vad gäller skärpa när jag tittat runt bland youtube recensioner.

Har hittat ett Sigma 19mm F2,8 för 900kr begagnat så väldigt billigt. Men viktigt att trivas med det.

Kan säga att det jag gillar att fota är djur och natur. Det är det jag vill bli duktigare på. :)
Att fota djur med 19 mm är ju inte det lättaste. Då behöver du t.ex. komma 2 m från ett rådjur;). På mig låter det som en skarp zoom som går från ca 30 till 100 och har bra närbildsmöjligheter borde vara ett utgångsläge som sedan kompletteras med en längre telezoom. Kolla in på cyberphoto och filtrera på sony och normalzoom/telezoom/superzoom så ser du vad som finns på marknaden.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/till-sony?filter-objektivtyp=normalzoom&filter-objektivtyp=telezoom&filter-objektivtyp=superzoom&view=grid

De zoomar som är någorlunda skarpa är förmodligen märkta med guld eller silver.
 

Hambergaren

Aktiv medlem
Tack för er svar.

Kan uppdatera med att jag köpte Sigma 19mm 2.8 som jag än så länge är mycket nöjd med. Va stor skillnad mot standard linsen i skärpa även om jag får tänka på att ha kamera mer stilla.

Tänkte sedan skaffa Sonys 55-210mm teleobjektiv som första lins till att fota djur samt Sigma 60mm 2.8 för typ porträtt bilder. :)

//Mikael
 
ANNONS