Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Allround till 5D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Att bokföra in prylarna i företaget är inga problem. Eftersom du precis passerar gränsen över ½ basbelopp så blir det en inventarie. Vill du undvika detta, så blir det till att betala lite mer och köpa prylarna var för sig med tidsmellanrum. Tiden mellan inköpen finns egentligen inte något facit till men jag brukar rekommendera 3 - 4 veckor. Såvida du inte driver ett AB, så lär det inte vara någon som kommer att begära en skatterevision. Ibland kan andra företagsformer "drabbas av" en enklare momsrevision men den skall du väl klara?

Garanti osv kan jag inget om men jag vet att det finns massor med trådar vad som gäller för importerad optik och hus.

Att bokföra in prylarna i företaget är inga problem. Eftersom du precis passerar gränsen över ½ basbelopp så blir det en inventarie. Vill du undvika detta, så blir det till att betala lite mer och köpa prylarna var för sig med tidsmellanrum. Tiden mellan inköpen finns egentligen inte något facit till men jag brukar rekommendera 3 - 4 veckor. Såvida du inte driver ett AB, så lär det inte vara någon som kommer att begära en skatterevision. Ibland kan andra företagsformer "drabbas av" en enklare momsrevision men den skall du väl klara?

Garanti osv kan jag inget om men jag vet att det finns massor med trådar vad som gäller för importerad optik och hus.

Nae de är jag lite osäker på med, såvida de inte är Worldwidegaranti så tror jag man går miste, men inom eu tror jag det är OK, mer problematiskt från ex. US och asien.

Men de är väl förmånligt att lägga in de i företaget? det blir väl en kostnad vilket resulterar i att man gör mindre vinst, och då får skatta mindre? har jag läst på rätt ?

och går inte gränsen för förbrukningsinventarier vid 20000 ?

Vill man ha en bra ALLROUND-zoom som rubriken lät, är nog 24-105L bästa alternativet, även om 24-70L har lite mindre distorsion i vidvinkelläget och vinjetterar mindre. Komplettera med t ex 50/1,4 så är du rustad för det mesta. 24-70L är en tung klump, inte skarpare än 24-105L, men aningens bättre i övrigt. Egentligen är den 25mm i vidvinkel, dvs mindre bildvinkel än uppgivet, till skillnad mot 24-105L som verkligen håller 24mm. Det lär innebära att på exakt samma bildvinkel kanske distorsionen inte skiljer lika mycket, men det är en spekulation från min sida.
Värt att notera angående distortionen är att Lightroom 3 har en funktion med inbyggda objektivprofiler för att kompensera för detta om man vill, funkar grymt bra!

Men de är väl förmånligt att lägga in de i företaget? det blir väl en kostnad vilket resulterar i att man gör mindre vinst, och då får skatta mindre? har jag läst på rätt ?

och går inte gränsen för förbrukningsinventarier vid 20000 ?

Att företaget äger prylarna är alltid bättre för den privata plånboken. Gränsen för förbrukningsinventarie är ett halvt basbelopp. Dvs 21 200.- ex moms.

Du bokför allt som en inventarie.

Kredit 1930 eller vilket penkakonto som du använder
Debet moms 2640
Debet årets inköp inventarier 1221

Skriv dessutom upp prylarna i ditt inventarieregister. Avskrivning enligt den plan som du använder. Mitt förslag är att du skriver av prylarna 20% årligen för att vara avskrivna efter 5 år. Reglerna tillåter som alternativ 30% varje år men då har du alltid ett restvärde om du inte byter medtod.

ANNONS
Götaplatsens Foto