Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

allround vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har börjat drömma om min resa som jag skall göra någon gång till hösten. Då skulle det inte var så dumt med en fast och smidig vidvinkel från limmitedserien. Mig veterligen finns det tre att välja mellan, 14,15, 21 mm. En 18 (28 mm i oräknat till 35 mm) skulle vara mest allround men tråkigt nog finns ingen. Det känns som 21mm ligger närmast. Min fråga är vilken som är mest allround och vilka erfarenheter ni har av gluggarna?

DA 14, 15 och 21 är tre väldigt olika objektiv.
DA 14 är ju ett f/2,8-objektiv så det är rätt stort. Det är heller inget Limited-objektiv.

DA 15 f/4 är mycket mindre och smidigare att ha med sig, men detta sker då på bekostnad av ljusstyrkan.
Optiskt är både 14 och 15 av högsta klass.

Perspektivet på 14 och 15 kan vara rätt dramatiskt och passar särskilt bra om man fotograferar nära marken med motivet på nära håll. Motiv på nära håll blir bredare och kraftigt dominerande, på grund av det extrema perspektivet. Något som gillas av många för dramatiska landskapsbilder.

21 är ju helt klart mer allround då det inte har lika dramatiskt perspektiv.

Jag skaffade två limited-objektiv, 21:an och 70:an, för att använda som reseobjektiv. Jag blev helt såld på kvaliteten och känslan i dem, så nu använder jag dem ständigt.
Jag kan hålla med om att en 18 mm hade känts lite bättre - precis lagom mkt vidvinkel, men som allround fungerar 21:an utmärkt.
Jag gissar att en ultravidvinkel inte är lika användbar i längden...

21:an är en trevlig optik. Synnerligen välbyggd precis som alla andra gluggar i Limitedserien. Det som möjligen kan störa omdömet är att den distorderar väl mycket för att vara en fast brännvidd. Men så länge det inte är arkitektur framför kameran har det ingen praktisk betydelse.

Tack för era synpunkter. Att en glugg som med en fast brännvidd över 30 mm(i 35mm formatet) har märkbar distorition är ju inte särskillt bra. Trodde att distoritionen skulle vara obefintlig och att det hörde till gluggar under 20 mm och främst ultravidvinkel zoomar. Upplever ni som har gluggen att distortionen är störande i det vardagliga fotograferandet om man bortser från arktiekturfotografering?

Tack för era synpunkter. Att en glugg som med en fast brännvidd över 30 mm(i 35mm formatet) har märkbar distorition är ju inte särskillt bra. Trodde att distoritionen skulle vara obefintlig och att det hörde till gluggar under 20 mm och främst ultravidvinkel zoomar. Upplever ni som har gluggen att distortionen är störande i det vardagliga fotograferandet om man bortser från arktiekturfotografering?

Jag tror egentligen du behöver besvara den frågan själv genom att titta på bilder som är tagna med den glugen. Jag korrigerar aldrig för distorsion, men det kanske beror på att jag har högre tolerans än andra.

För mycket distorsion?:

Bilagor

• IMGP6347.jpg
    IMGP6347.jpg
    98 KB · Visningar: 169
Jag kan också varmt rekommendera 21:an som är en riktig pärla. Sitter alltid på min kamera på resor!

ANNONS
Götaplatsens Foto