Annons

Allroundobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett bra allroundobjektiv som inte får kosta mer än 2500 kr (så bra det nu går att få för den prislappen). Det ska främst använas i studio, men ska gärna fungera hyffsat till tex. landskapsbilder.

Några tips? Jag googlar och läser recensioner till höger och vänster men blir inte speciellt mycket klokare för det.

Jag funderar lite över ett Canon 28-105/3,5-4,5 II USM

Senast ändrad:
28-105 är ett hyggligt objektiv men det finns ett par alternativ som borde vara bättre:

Canona 28-135 USM med IS eller
ett Tamron 28-75 2,8. Det är skarpare men har lite långsam autofokus så för katter o hästar är säkert Canons USM-gluggar bättre.

Jag är på jakt efter ett bra allroundobjektiv som inte får kosta mer än 2500 kr (så bra det nu går att få för den prislappen). Det ska främst använas i studio, men ska gärna fungera hyffsat till tex. landskapsbilder.

Några tips? Jag googlar och läser recensioner till höger och vänster men blir inte speciellt mycket klokare för det.

Tamron 28-75/2.8 är en klassiker som presterar mycket bra.
Tamorn 17-50/2.8 är också en fin lins.

Båda finns för ca 2500kr begagnat.

Den optik du nämner har jag haft i min ägo. Ganska trevlig faktiskt.
Den har en äkta ringformad ultraljudsmotor som är både tyst och snabb.
Skärpan var inte sådär superbra, men helt klart godkänd.
Jag gillade inte omfånget alls, men i övrigt var det trevligt att arbeta med.

Tamron 28-75 är ett toppenobjektiv om du har en kroppad kamera, har du däremot en fullformat så är det en helt annan historia, väldigt soft i kanterna.

Hej, jag kan inte rekommendera Tamron 28-75/2,8, optiskt hyfsat om man får ett bra exemplar men mekaniskt inget vidare, ganska ojämn kvalitet skulle jag vilja säga, ett objektiv man bör känna på först innan man köper, mitt fjärde är på service nu med glapp i zoomringen och trög hackig zoom, ca 3 mån gammalt. Läser man recensioner finns det ju tydligen några som är riktigt bra det gäller att hitta den också, beror på hur kritisk man är.

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro

Jag har börjat kolla lite på Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro, det verkar oxå ha fått bra recensioner av vad jag har kunnat se. Någon här som har någon erfarenhet av det?

Konstigt. Den optiken är ju som sagt en legend. Måndagsex?
Eller skit bakom spakarna, om trådskaparen ursäktar. Det framkommer relativt ofta att "oskarpa exemplar" beror på handhavandefel, såsom för långa slutartider och andra grundfel som man bör vara bekant med innan man försöker avgöra om ett objektiv är skarpt eller inte. Det kan också röra sig om felfokus, vilket lika gärna kan vara kamerans fel som objektivets.

Eller skit bakom spakarna, om trådskaparen ursäktar. Det framkommer relativt ofta att "oskarpa exemplar" beror på handhavandefel, såsom för långa slutartider och andra grundfel som man bör vara bekant med innan man försöker avgöra om ett objektiv är skarpt eller inte. Det kan också röra sig om felfokus, vilket lika gärna kan vara kamerans fel som objektivets.

Du är ursäktad, men jag lovar att det inte rör sig om skit bakom kameran, jag har hyffsad koll på vad jag håller på med.

ANNONS
Götaplatsens Foto