Annons

Allt-i-allo zoom till D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Fotar mest landskap (då har jag en Tokina 11-16) och arkitektur/stadsbilder och till det har jag hittintills använt Sigma 17-70/2,8-4,5 macro. Vid enstaka tillfällen kan det bli något fågelfoto eller actionfoto.

Vill helst bara ha två objektiv, då jag inte orkar släpa med mig flera stycken och hålla på och byta hela tiden. Detta skulle då få hänga på större delen av tiden. Sigman har varit väldigt prisvärt (köpt för 500) men dess brännvidd passar inte helt. Är oftast och snurrar runt 35-70 och saknar ofta att kunna zooma in längre. Ibland knasar den med autofokusen och jag kan tycka att den ibland producerar lite livlösa bilder.

Så jag letar förmodligen efter något objektiv från 40/50-140 eller liknande. Vet inte om så många storlekar men ett 700-200 blir för inzoomat för att funka allround. Vill helst inte byta ner mig storleksmässigt på bländaren utan snarare åt andra hållet. Några tips? Tänkte begagnat för runt 3000-4000, dock bor jag i UK om det spelar roll.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Min fru köpte ett 18-300/3,5-6,3 till sin D5300 vilket jag hade mina dubier emot, superzoom kan aldrig bli bra. Jag vet inte om hon fått ett ovanligt lyckat exemplar men det är faktiskt riktigt bra även på längre brännvidder. Jag blev positivt överraskad. Litet och lätt också.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni18300vrny
Ja det kan ju vara något, även om jag skulle föredra större bländare och mindre omfång. Inga tips på vettigt objektiv med mindre omfång?
 

Hujeta

Aktiv medlem
Precis vad jag letar efter! Tokinas version skulle nog passa bäst, 850 gram mot 1500 gram. Dessutom trevligt att ha lika märke på båda. Verkar dock skralt på begagnatmarknaden så får se vilken som dyker upp först. TAck för tipset.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Sigma har ett 50-150/2,8 har jag för mig. Ett annat alternativ är Nikons 18-140 som är prisvärt och täcker upp allt för allround
 
ANNONS