Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alltså... hur snabbt slår blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputnik10

Aktiv medlem
En fråga jag inte funnit svar på. Det går ju att ställa in slutartid för blixt på min D80 och då snabbast 1/60.

Men vad är hastigheten på själva blixten vilket ju blir den riktiga exponeringen i ett svagt belyst rum? Dét är ju absolut inte 1/60 då kameran är långt ifrån känslig från rörelseoskärpa likt utomhusbilder tagna i 1/1000?

Med risk för att ha fel, men jag har för mej att min blixt (Canon 580ex) har en brinntid på ca 1/800 på full styrka och blir snabbare ju lägre styrka den skjuter med, så dina iakttagelser är nog riktiga.
Vissa studioblixtar har betydligt snabbare brinntider än så.

Rätta mej om jag har fel.

Jag tror att du utan problem kan välja 1/125 och valfri bländare i läge (m).
Om frågan är hur länge blixten är tänd så kan Nikon svara på det.
Urladdningstiden är extremt snabb men problemet brukar ligga i att få kamera och blixt att samarbeta.

Jag har en äldre extern blixt till min analoga kamera (Nissin360TW). Där anges blixttiden mellan 1/500 - 1/30000sek.
Ligger säkert däromkring med dagens blixtar också.

Jag har ett gäng olika blixtar i min kameraväska och den snabbaste är nog min nikon sb28. Mina studioblixtar är retfullt långsamma (300Ws från kaffebrus). De fryser inte min hand om jag drar den förbi kameran. Skulle tippa de ligger på 1/200-1/500s nångonting.
För att frysa vattendroppar så blir det till att köra låg effekt även med nikon blixten.

Så nästa gång jag ska uppgradera mina studioblixtar ska jag kolla noga efter sådan med snabb brinntid.

Lite svårt att svara på. Varierar med inställd styrka. Dessutom kan man räkna på olika sätt T ex 100% avgivet ljus 1/100, 80% avgivet ljus 1/250 resp 50% avgivet ljus 1/1000.... bara exempelsiffror. Men som tidigare sagt ligger nog vanliga värden på ca 1/500 men med stora avvikelser beroende på modell.

Problemet med blixtsynktider är inte blixtens brinntid, utan den tid slutaren är helt öppen. För att få ner tiderna till 1/1000 t ex öppnar man slutaren en liten springa bara, och låter sedan denna springa röra sig över filmen/sensorn, så att varje del av den bara exponeras i 1/1000, även om slutaren är öppen längre. Men prova, när du passerar den tid då slutaren är helt öppen kommer dina bilder att få ett ljust band där blixten brann av, så du märker garanterat när du hittar den :).

ANNONS
Götaplatsens Foto