Annons

Alpha kanaler, varför är det så krångligt

Produkter
(logga in för att koppla)

"klick"

Aktiv medlem
Vid varje steg där jag kommer framåt känns det som jag möter på ett hinder.
Det är så att jag ska exportera en video med alpha-kanal för att sälja.

Apple Prores skulle klara biffen galant och är som gjord för detta ! Problemet är att jag har en PC med Windows..

Alternativ 1.
Använda Quicktime PNG som lägger bilderna i en .mov container.
Problemet är att filerna blir stora (5GB max). Samma problem med Quicktime Animation.

Alternativ 2.
Dela upp videon så att halva består av vanliga videon och halva av alpha matten.
Problemet är att då blir videon för lång (1min max).

Alternativ 3.
Skapa två separata videos där ena är vanlig och andra innehåller alpha matten.
Problemet är att det förmodligen inte är tillåtet på säljsidorna ?

Alternativ 4.
Köpa https://aescripts.com/aftercodecs/
"It is a reverse engineered version of ProRes not approved by Apple ; for example ProRes 4444 Alpha channel not accepted by Blackmagic Hyperdeck Studio Mini."

Problemet är att det förmodligen inte är tillåtet pg.a. vad som står ovan ?

Alternativ 5.
Installera Macos, göra en Hackingtosh av datorn ?
Alternativt VM ware ?
Problemet är att det är krångligt och funkar säkert dåligt.

Alternativ 6.
Skippa alpha och bara lägga in en chroma key bakgrundsfärg.
Problemet är att komprimering kan göra att klienten får problem med att separera objektet på ett snyggt sätt. Det är också "oproffsigt" och kanske säljer sämre.
 

"klick"

Aktiv medlem
Det fick bli en kompromiss..

Videon är en "animation" av ett snurrande objekt. Tanken var att 60fps skulle ge kunden större spelrum med att sakta ner animationen utan att det blir hackigt men filstorleken överskred vad max godkänt är på stock footage siterna.

Jag fick nöja mig med 30fps. Valde straight alpha matte då det verkar funka bättre om man inte vet vilken färg bakgrunden kommer vara i slutprodukten. Helt grön på animationer så hoppas jag valde rätt..
Dom flesta använder väl ändå mjukvara som klarar straight.

Citat

"The oversimplified answer about what to use is that straight channels are better but premultiplied channels are compatible with more software."
 

"klick"

Aktiv medlem
Känner ingen med en Mac.
Kollade också på cloudencoding men känns som det blir väldigt meckigt.

Blir att köra på Quciktime PNG sålänge kanske. Blev rekommenderad AfterCodecs av flera som laddar upp på POND5 så verkar vara ok fast det inte är godkänt av Apple.. Känns sådär dock. Tänkt om Apple låser ut den den efter en uppdatering då har man massor av klipp till försäljning ingen kan använda.
 

"klick"

Aktiv medlem
Provade AfterCodecs och oj vad snabbt den renderar. Mycket bättre än Quicktime PNG med Alpha. Bättre kvalle och mindre filer också.
Prores är verkligen trevligt men som sagt den är inte "Apple approved" i Windows vilket kan bli problematiskt i längden.

Börjar luta åt att göra om datorn till en Mac/Hackintosh då jag ändå inte spelar eller använder Windows exklusiv programvara så mycket längre. Är lite osäker på om det är tillåtet ? men det borde vara det då man ändå köper OS.et och förmodar man bara ändrar Adobe prenumeration till MacOs om det ens behövs så man gör inget fuffens rent juridiskt vad jag kan se ?

Tänkte kanske bäst att lära sig Mac ändå om man ska försöka få jobb inom media produktion..

*edit*

Verkar som man kanske bryter mot användarvilkor om man gör en egen Mac.. Apple är verkligen tråkiga. Delar inte med sig för fem öre även om dom får större användarbas.
 

Ibis

Aktiv medlem
...Verkar som man kanske bryter mot användarvilkor om man gör en egen Mac.. Apple är verkligen tråkiga. Delar inte med sig för fem öre även om dom får större användarbas.
Detta kommer troligtvis av att Apple säljer hårdvara, inte mjukvara. De tar inte ens betalt för sina OS längre, så större användarbas ger inte mycket om de ändå inte betalar något :)

En ”billig” begagnad Mac Mini eller bärbar kanske är ett alternativ om du vill komma billigare undan än nyköp.
 

"klick"

Aktiv medlem
Detta kommer troligtvis av att Apple säljer hårdvara, inte mjukvara. De tar inte ens betalt för sina OS längre, så större användarbas ger inte mycket om de ändå inte betalar något :)

En ”billig” begagnad Mac Mini eller bärbar kanske är ett alternativ om du vill komma billigare undan än nyköp.
Den dagen min PC dör kanske det blir en Mac men tills dess får jag försöka hitta andra lösningar.

Apple borde sälja sin Codec till PC för typ $99 / licens eller något. Hade varit smidigare men antar det skulle minska försäljningen av Mac. Inte nog med det, i senaste uppdateringen av Adobe så kan man inte längre exportera i dom äldre quicktime formaten så nu har man ännu färre alternativ.

DNxHR 4k codecen är på G att bli implementerad på vissa Stock-siter men det hjälper inte nu.
 

"klick"

Aktiv medlem
Fixar inte Resolve detta?
Inte "officiellt" vad jag vet.
Det finns metoder att köra Prores i Windows men dom är inte godkännda av Apple.
Ett alternativ är t.ex. AfterCodecs. Ett annat är direkt via ffmpeg. Aftercodecs kör också ffmpeg om jag minns rätt. Problemet är att Apple kan lägga in nån sorts av blockering i mjukvaran som känner av om det är äkta Prores. Vet inte om dom kommer göra men kan bli trist om man inte kan importera sina filer längre.
 
ANNONS