Annons

Alternativa filmhållare till Epson 4990

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skaffade en sådan till min Epson 4870, men jag kör fortfarande hälre med Epsons orginalhållare. Tycker den är bättre på att hålla filmen plan. Skannar man med emulsionen neråt (vilket ger bäst skärpa, ja jag har testat och jämfört noga) så gör filmbuktningen att filmen hänger ner mot glaset med Doug Fisher's hållare. I ett test på Photo-i skulle Doug's hållare ge bättre skärpa men någon skärpeförbättring kunde inte jag reproducera. Det gör mycket större skilnad att köra med emulsionen olika håll än att köra med orginalhållaren eller Doug's hållare. Det ända jag kan se som en fördel med Doug's hållare är att det går att skanna längre strips av film (panoramabilder). De där T-formade pinnarna som håller filmen tappar i spänst och minsta lilla hållare flexar när man lyfter den tenderar finnarna som håller filmen att trilla ur.

Sammanfattning: Såvida du inte har panorama som 6x17cm eller liknande så lägg pengarna på något bättre.

Det var mina erfarenheter.

På vilket sätt får du ojämna resultat? Hållarna till 4870 tenderar skruva sig om man inte förvarar dem plant men har de börjat så går de att återställa genom att just förvara dem plant.

/Richard

Edit: Kom på en till sak. Kanterna på Doug's hållare (speciellt T-pinnarna) är blanka och man brukar kunna se reflexer av ljuskällan i dem när man kikar på de skannade bilderna. Även det där med att Doug's hållare skulle enbart använda scannerns sweetspot är försumbart jämfört med att ha emulsionsidan åt rätt håll (ger spegelvända scannade bilder med Epson 4870's mjukvara)

Senast ändrad:
Hej o tack för svaret. Bilderna blir helt enkelt olika skarpa, jag vet att dom är lika skärpemässigt eftersom jag kopierat dom trad. Också om jag prövar att scanna samma bild två gånger(tar filmen ur hållaren och monterar den igen) kan resultatet skilja en aning.Min gissning var att det berodde på att filmen buktade sig olika mycket. Jag har också prövat att vända emulsionen, men faktiskt inte märkt någon skillnad ( har bara prövat med ett fåtal )
Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto