Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativt modellfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Visst verkar det intressant och kul med nishade pooler, men vad innebär kategorin?

Vad är då vanlig modellfoto som inte "skiljer sig från andras"?

Några exempel var
Goth-, fetish- och fantasy-inspirerat.

Törs man lägga något annat i den poolen?

Är modellfoto detsamma som "flickfoto" fast med personer av båda könen och i alla åldrar (kommer ni ihåg reklamen "hos oss är alla modeller" med papperspåse över huvudet)?

/Richard

CandyStore skrev:
Hej Richard. Du hade kunnat skicka ett mail till mig direkt istället så hade du varit garanterad ett svar, en forumtråd är ju lätt att missa.

Modellfoto är enligt mig modellfoto kön spelar väl ingen roll, isf hade jag skrivit det i beskrivningen. Jag tycker exemplen på ganska tydligt ger en vink om vilken typ av bilder som passar i den poolen.

Om beskrivningen känns dålig så får jag fila på en bättre som känns lättare att förstå? Men, testa att lägga in en bild som du själv känner bör passa in, jag plockar ur den ur poolen om jag inte håller med ;D

Initiativet Daniel tagit med denna pool tycker jag är mycket bra, vi är ju faktiskt ett ganska stort gäng på fotosidan som tar denna typen av bilder och att få dessa bilder samlade i en och samma kritikpool tycker jag är ypperligt bra.
-Underlättar inspiration och kommenterande då man slipper söka i medlemmars gallerier och bevaka om de lagt upp nya bilder på sistone.
Tror att denna trend med nischade bildpooler kommer att växa på fotosidan.

Jag skrev mycket tydligt i mitt första inlägg att jag gillade det här med nischade poler. Jag förstod bara inte vad kategorin innebar och ditt inte alltför välkomnande första svar, ZoMbiE, klargjorde inte direkt.

Att vara "alternative" kan innebära rätt mycket och rätt olika för olika personer. Kikar man på t.ex. www.modellbilder.se så verkar nästan goth-, fethish- och fantasyinspirerat vara "mainstream" idag ;o), no offence.

Jag har även många gånger funderat över begreppet modellbilder och modellfoto. Jag har alltid sett modeller som en del av vägen, eller ett redskap för att nå ett mål innom t.ex. reklamfoto, mode, etc. Jag hade hoppats lite på reflektioner över sådant, därav jämförde jag begreppet med flickfoto som tidigare rört upp en hel del heta känslor på fotosidan efter en artikel om "flickfoto" i tidningen foto.

Naturligtvis förstår jag att det kommer att visa sig med tiden i polen vartåt "Alternativt modellfoto" är, men det vore intressant med en diskussion också.

Det är alltid trevligt med folk som engagerar sig. Bra jobbat Daniel!!! BTW: det ser ut som beskrivningen i poolreglerna för "alternativt modellfoto" är klipp och klistrad från "avancerad kritik" poolen.

/Richard

Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Jag skrev mycket tydligt i mitt första inlägg att jag gillade det här med nischade poler. Jag förstod bara inte vad kategorin innebar och ditt inte alltför välkomnande första svar, ZoMbiE, klargjorde inte direkt.

/Richard

Oj sorry om tonen i mitt svar inte var den bästa - inte menat så.
Hoppas du kan sova gott ändå :)

CandyStore skrev:
Hej på er!

Nu har jag bytt namn på poolen till "Subculture" och även gjort lite ändringar i beskrivningen. Tror ni det känns bättre eller finns något mer jag bör ändra/lägga till?

Kul med annorlunda pooler, kör hårt! Jag upplever mig själv som hyfsat uppdaterad men vad 17 är "cyber"? Cyber relaterar jag till nätet osv och hur ser en sådan bild ut, kan ni posta en länk på exempel?

/Johan

Ser mycket bättre ut nu Daniel. Man (iallafall jag) förstår bättre vad ni är ute efter. Jag funderade ett tag på att lägga upp en bild av mitt modellflygplan ;o).

ANNONS