Annons

amatör funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Rona

Ny medlem
Hejsan!
Jag är en amatör och har en eos 350 som jag köpte i somras med kitt objektivet, jag är ganska nöjd med kameran men saknar väldigt ofta möjligheten att Zooma in på motiven.
Upplever det som att även med max zoom förstorar det inte ett dug, och har därför börjat titta på andra objektiv bla SIGMA OBJEKTIV 55-200/4-5.6 DC ca pris 1500:- och som efter vad jag förstår tar vid där mitt nuvarande objektiv slutar.
Eller SIGMA OBJEKTIV 18-200/3.5-6.3 DC ca pris 3500:- vilket borde ersätta det jag har och samtidigt ha samma förstoring som ovanstående, har jag rätt i mitt antagande eller döljer där sig mer i siffrorna, som jag inte förstår? (dvs blir det samma förstoring på båda objektiven vid max zoom?)
Om man bortser från att det senare har mer vidvinkel, är det ett så mycket bättre objektiv än 55-200/4-5,6 att det är värt de extra 2000:-?
Är som sagt amatör och använder kameran till att fota alt från party till natur och typ sport bilder.

/Ronnie

Hej!
Köpte ett Canon 70-300 4-5,6 till min 350 ett par veckor efter jag hade köpt den. Saknade också zoom.

Var ganska nöjd med det i början. Köpte det på sommaren, sen på vinter är det lite värre, den e bara på 4-5,6 och är ganska svår att få skarpa bilder med. men en rejäl zoom,det är det.

Av budgetzoomarna så brukar Sigma 70-300 apo macro få rätt bra kritik. Går för runt 2300 har jag för mig. Om det inte är tillräckligt ljusstarkt får du gå upp rätt rejält i pris. T.ex. till Canon 70-200/4L som garanterat är mycket bättre men kostar betydligt mer. Går dock att få begagnat för under 5000 nu.

Senast ändrad:
Sigma 55-200 är också mycket bra, absolut bäst till det priset. Har själv haft en som jag ångrar att jag sålde.

Hej
Jag har ett Tamron 55-200 som kostader runt tusenlappen nytt - helt OK som komplement till det du har tycker jag.

Å andra sidan kanske det är praktiskt att gå på ett objektiv - du förlorar ju inte så mycket på att "skrota" kit-objektivet. Tamron kommer väl med ett nytt 18-250 som kanske kan vara något?

Mvh
Anders

Tackar för svaren men saknar ett svar på jämförelsen mellan de två objektiven.

SIGMA 55-200/4-5.6 DC
SIGMA 18-200/3.5-6.3 DC

Är 18-200 sämre/bättre i tele läget än 55-200?

70-300 objektiven tycker jag blir för klumpiga

/Ronnie

ANNONS
Götaplatsens Foto