Annons

Amazon foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Dtoomy

Aktiv medlem
Tänkte höra med er om någon här har Amazon Prime och Amazons molnlagringstjänst för foto och video? Har själv Amazon prime men missade helt att en sådan molnlagringstjänst ingick gratis. Obegränsad uppladdning av foton i urpsrunglig storlek låter för bra för att vara sant? Tänker då i första hand för dom som är Prime prenumeranter (kostar ändå 59kr/månad).

Det jag är mest orolig över är hur mina foton hanteras och om tredje part kan komma över dom via nån paragraf i Amazons texter.
 
Jag har aldrig, och kommer sannolikt aldrig att betala för en molnlagringstjänst.

Enligt mig är det bättre att satsa pengarna på några hårddiskar eller ssd istället för att betala Amazon.

Jag löser det genom att jag har två hårddiskar hos mig själv, och två hårddiskar på annan plats, och alla har de samma innehåll.

Jag har även bilderna på en ssd, som ej används som backup utan används dagligen.

Fördelen med hårddiskar är att de är billiga, men de är stötkänliga.

Jag har haft ganska många hårddiskar som plötsligt gått sönder på grund av att jag råkat stöta till dom när de varit igång.

Därför föredrar jag ssd, och de är dessutom betydligt snabbare.

 
Jag har aldrig, och kommer sannolikt aldrig att betala för en molnlagringstjänst.

Enligt mig är det bättre att satsa pengarna på några hårddiskar eller ssd istället för att betala Amazon.

Jag löser det genom att jag har två hårddiskar hos mig själv, och två hårddiskar på annan plats, och alla har de samma innehåll.

Jag har även bilderna på en ssd, som ej används som backup utan används dagligen.

Fördelen med hårddiskar är att de är billiga, men de är stötkänliga.

Jag har haft ganska många hårddiskar som plötsligt gått sönder på grund av att jag råkat stöta till dom när de varit igång.

Därför föredrar jag ssd, och de är dessutom betydligt snabbare.


Jag har bilderna lokalt också på 4 olika hårddiskar. Min fråga gällde egentligen hur bra Amazon är mot andra. Vill komma åt bilderna på språng om jag ska visa hemma hos släkt och vänner.
 
Finns Amazons molntjänst för svenska Primekunder? Vore själv väldigt intresserad då. Eller du har Prime utomlands?


Det visar väl snarare vikten av att verifiera sin lagring och att ha backup. Förslagsvis genom att använda 3-2-1 modellen där moln är en vettig del.
 
Tänkte höra med er om någon här har Amazon Prime och Amazons molnlagringstjänst för foto och video? Har själv Amazon prime men missade helt att en sådan molnlagringstjänst ingick gratis. Obegränsad uppladdning av foton i urpsrunglig storlek låter för bra för att vara sant? Tänker då i första hand för dom som är Prime prenumeranter (kostar ändå 59kr/månad).

Det jag är mest orolig över är hur mina foton hanteras och om tredje part kan komma över dom via nån paragraf i Amazons texter.
Boende i England är jag sedan årtionden en trogen Prime-kund och insåg det förträffliga med obegränsade bildlagring först får några år sedan. Idag laddar jag upp en bildbehandlad jpeg-version i full storlek av mina bättre bilder (ca 3 500) men jag tror faktiskt att jag skulle kunna ladda upp de RAW-filer som är i DNG om jag vill. Men jag har inte gjort slag i saken än.

Jag blev Prime-medlem mest för gratis fraktkostnad och för film- och video-utbudet. Sen har jag också tillgång till en massa musik vilket jag uppskattar + tecknade serier dessutom. Bildlagringen är numera också en viktig faktor för att man skall fortsätta att betala. Man får onekligen mycket för pengarna!

Jag är inte orolig för att Amazon skulle göra nåt med mina bilder mot min vilja. Men jag har inte läst det småstilta. Tror nog att det skulle omtalas rätt högljutt om nåt var tvivelaktigt.

När jag kollar på svenska sidan för Amazon så verkar förmånerna inte inkludera lagring utan mest fokusera på gratis frakt och filmutbud. Årliga priset är bara 549 kr jämfört med £79 i UK. Nästan dubbla priset så det vore konstigt om lagringsförmånerna skulle ingå i Sverige.

Men, när Sverige blir ett "riktigt" Amazon-land så kan jag bara rekommendera Prime-medlemskapet.
 
Jag har aldrig, och kommer sannolikt aldrig att betala för en molnlagringstjänst.

Enligt mig är det bättre att satsa pengarna på några hårddiskar eller ssd istället för att betala Amazon.

Jag löser det genom att jag har två hårddiskar hos mig själv, och två hårddiskar på annan plats, och alla har de samma innehåll.

Jag har även bilderna på en ssd, som ej används som backup utan används dagligen.

Fördelen med hårddiskar är att de är billiga, men de är stötkänliga.

Jag har haft ganska många hårddiskar som plötsligt gått sönder på grund av att jag råkat stöta till dom när de varit igång.

Därför föredrar jag ssd, och de är dessutom betydligt snabbare.


Man ska vara försiktig med SSD i backupsammanhang. Om de blir liggande utan att vara spänningssatta en längre tid, typ ett år, så är risken överhängande att de tappar minnet. Detta är ett ganska stort problem när man ska leverera nätutrustning som riskerar att ligga i ett reservdelslager en längre tid innan de används. Om de har SW på en SSD kan problem uppstå.
 
Jag är inte orolig för att Amazon skulle göra nåt med mina bilder mot min vilja. Men jag har inte läst det småstilta. Tror nog att det skulle omtalas rätt högljutt om nåt var tvivelaktigt.
Man kan kryptera sina filer innan man laddar upp dem till Amazon, om man är paranoid.
 
Man ska vara försiktig med SSD i backupsammanhang. Om de blir liggande utan att vara spänningssatta en längre tid, typ ett år, så är risken överhängande att de tappar minnet.
En backupdisk används ständigt så det där är inte ett stort problem. Man bör förstås dessutom ha lite koll på sina backupdiskar och byta ut dem om de börjar krångla.
 
Använd en generisk bild (ett gråtande barn, kanske?) som grundfil. Använd sen en del av filen som datalagring för krypterat data.
 
Använd en generisk bild (ett gråtande barn, kanske?) som grundfil. Använd sen en del av filen som datalagring för krypterat data.
Och det tror du gemene man klarar av att fixa? Alldeles för mycket jobb och krångel utifrån trådskaparens frågeställning.
 
Jag har inte skrivit någonting alls om vilken kompetens som krävs, eller om hur utbredd den kan tänkas vara.

Den som är tillräckligt paranoid kanske dock skaffar sig rätt kompetens? :)
 
Har inte kunnat följa tråden senaste dygnet men har missat helt att Amazon foto inte är tillgängligt för svenska kunder. Då är frågan inte aktuell längre. Tack för era inlägg och tips!
 
ANNONS