Annons

Analogt objektiv till digital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabili

Avslutat medlemskap
Jag har ett par analoga objektiv en Canon AV-1.
35 mm SLR camera, Canon FD, Introudktionsår 1979

Existerar det ett system för att montera analoga objektiv till Canons senaste digital kameror och var kan man i sådana fall komma över ett sådant?

Det korta svaret är nej, strunta i den idén.

Det längre svaret är att, ja det finns adapters med och utan glas, leta på ebay t.ex, men i första fallet blir bildkvaliteten inte så bra och i andra fallet tappar du möjligheten att fokusera på oändligt. Du får säkert bättre kvalitet även med billigare nya objektiv, och då fungerar ju mätning, autofokus m.m.

Hej och tack för svar.

Jag slängde ut en förfrågan samtidigt till Photax som gav följande förslag:

http://www.photax.se/kmrr/obj/m42/canonnikon_adapter.htm#FDEOS

Den här ska ge möjligheten att fokusera på oändligt och påstås ha en korrektionslins. Om den linsen håller måttet eller inte är en annan fråga. Vitsen med att använda de analoga objektiven är ju att de håller god kvalité men om adaptern ger sämre bildkvalité så avstår jag från idén.

Kostar den inte för mycket så kan det kanske vara värt ett försök, men jag tror du ska vara inställd på att resultatet inte blir perfekt.

Att använda den typen av gamla objektiv på en modern kamera kan vara kul av experimentella skäl, men är inte någon speciellt praktisk lösning för normalbruk.

Det går förmodligen att hitta motsvarande äldre objektiv med EF/EOS-fattning för en ganska rimlig penning.

Tänk på att en adapter med glas i fungerar som en telekonverterare. Vilken brännviddsförlängning som den ger beror på hur lång adaptern måste vara för att fungera, men det kan nog vara runt x1,1 eller x1,2. Räkna med motsvarande kvalitéförsämring som man får med en vanlig telekonverterare av motsvarande kvalité.

Jag skaffade en m42-adapter till min canonkamera och, rent spontant vill jag nog allt påstå att det fungerar för normalbruk också. Helst ska man väl ha en såndär ordentlig sökarprisma för att få vettig fokusering, men det fungerar ju hjälpligt utan också.

Jag har en drös gamla praktica-objektiv och dom är riktigt roliga att leka med. Har fått många ruskigt fina bilder med en meyer-görlitz 50mm.Praktica-objektiv är också ruskigt billiga och ohyggligt skarpa om man har tur :)

Jag skaffade en m42-adapter till min canonkamera och, rent spontant vill jag nog allt påstå att det fungerar för normalbruk också. Helst ska man väl ha en såndär ordentlig sökarprisma för att få vettig fokusering, men det fungerar ju hjälpligt utan också.

Jag har en drös gamla praktica-objektiv och dom är riktigt roliga att leka med. Har fått många ruskigt fina bilder med en meyer-görlitz 50mm.Praktica-objektiv är också ruskigt billiga och ohyggligt skarpa om man har tur :)

Jo man kan använda många andra objektiv med bra resultat, men just Canons FD-optik är lite problematiska pga att dom kräver en glasbit i adaptern.

Jag har ett par analoga objektiv en Canon AV-1.
35 mm SLR camera, Canon FD, Introudktionsår 1979

Existerar det ett system för att montera analoga objektiv till Canons senaste digital kameror och var kan man i sådana fall komma över ett sådant?

Håller med. Strunta i den iden.
När jag införskaffade en EOS 650 på den analoga eran fixade jag även en adapter för att använda mina gamla FD-objektiv.
Det funkar men ack vad bökigt.
Lägg de gamla FD-objektiven på nostalgihyllan om du satsar helt på det digitala. Eller gör som jag. Sätt en film i den analoga och använd den också med de gamla gluggarna.
Själv kör jag svartvit i en A1. Lite som nostalgi.

ANNONS
Götaplatsens Foto