Annons

Analogt sigma-zoomobjektiv till eos 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

ilonaa

Medlem
Min mamma och pappa ska sälja sitt hus och håller därför på att städa ur huset just nu. Då hittade min pappa ett sigma objektiv som egentligen hör till en analog kamera. Och nu undrar jag om den kanske kan passa till min canon eos 450?

På objektivet står det:
Sigma UC zoom
Och det är ett 70-210 1:4-5.6 med diameter 52. Finns det något sätt att få detta att fungera på min canon? Eller ska jag be honom kasta det?
 
Min mamma och pappa ska sälja sitt hus och håller därför på att städa ur huset just nu. Då hittade min pappa ett sigma objektiv som egentligen hör till en analog kamera. Och nu undrar jag om den kanske kan passa till min canon eos 450?

På objektivet står det:
Sigma UC zoom
Och det är ett 70-210 1:4-5.6 med diameter 52. Finns det något sätt att få detta att fungera på min canon? Eller ska jag be honom kasta det?

Vilken kamera har det använts till?
 
Ingen aning faktiskt. Måste fråga honom om han vet. Men jag vet att han har en analog konica, har dock ingen aning om vilken modell det är. Och vet inte om det faktiskt är den som objektivet använts till men..
Ska kolla upp det :)
 
Min mamma och pappa ska sälja sitt hus och håller därför på att städa ur huset just nu. Då hittade min pappa ett sigma objektiv som egentligen hör till en analog kamera. Och nu undrar jag om den kanske kan passa till min canon eos 450?

På objektivet står det:
Sigma UC zoom
Och det är ett 70-210 1:4-5.6 med diameter 52. Finns det något sätt att få detta att fungera på min canon? Eller ska jag be honom kasta det?

Om obejktivet har canonfattning så är det inte några som helst problem. Det spelar ingen roll om den tidigare använts på en analog kamera. Däremot kan det var problem om det vore tvärtom, att objektivet var gjort för de mindre sensorerna som finns i de flesta digitala kamerorna men att du tänkt använda det till en kamera med film eller sensor i småbildsformat.

Henrik
 
Om det är till en Canon EOS passar det. Annars skulle jag inte tro att en gammal zoom är något att satsa på. Om det skulle passa med hjälp av en adapter måste du ändå köra helt manuellt.

Ser fattningen ut så här?
 

Bilagor

  • densi_l.jpg
    densi_l.jpg
    19.2 KB · Visningar: 328
Ingen aning faktiskt. Måste fråga honom om han vet. Men jag vet att han har en analog konica, har dock ingen aning om vilken modell det är. Och vet inte om det faktiskt är den som objektivet använts till men..
Ska kolla upp det :)

Prova att försiktigt montera det på din kamera, så ser du omedelbart om det passar. Om det inte gör det, är det inte värt att försöka hitta någon adapter. Objektiven har blivit bättre med åren, speciellt icke-märkesobjektiv.

Per.
 
Om obejktivet har canonfattning så är det inte några som helst problem. Det spelar ingen roll om den tidigare använts på en analog kamera.
Nja, inte riktigt. Det finns en äldre Canonfattning som heter FD och användes fram till 1987. Ett sådant objektiv passar inte på en modern Canonkamera.

För övrigt finns det väl inget som tyder på att objektivet skulle ha Canonbajonett?
 
Jag har en T90 med många bra objektiv.Går dessa att använda till min Canon EOS 40D med eller utan adapter.Känns tungt att kasta dessa i "Sverkers" röda tunna.Mvh, Kjell
 
Jag har en T90 med många bra objektiv.Går dessa att använda till min Canon EOS 40D med eller utan adapter.
De kräver adapter. Det finns två modeller: en utan glas och en med. För att kunna fokusera till oändlighet krävs den med glas, men tyvärr påverkar ju glaslinsen den optiska kvalitén.

Ironiskt nog är det enklare att använda objektiv med flera andra fattningar än just Canon FD på en Canon EOS-kamera.
 
Hej,
En del gamla sigma objektiv även med Canon eos fattning kan ge felmedelande och fungerar inte.
Att fixa till gör sigma leverantören gratis på rimligt ny optik.

Vad gäller frågan om optik med FD fattning till T90 om det passar till Canon 450 D så måste man ha adapter för att de skall passa.
Det finns att köpa hos Lasses fotofynd och L-Foto.
Det blir manuellt läge men det är man ju van med när man kan hantera fd kopplad optik.
 
De kräver adapter. Det finns två modeller: en utan glas och en med. För att kunna fokusera till oändlighet krävs den med glas, men tyvärr påverkar ju glaslinsen den optiska kvalitén.

Ironiskt nog är det enklare att använda objektiv med flera andra fattningar än just Canon FD på en Canon EOS-kamera.

Glömde att säga att mina objektiv till T90:an är original Canon,inte prirat,om det gör någon skillnad för att användas till Canon EOS 40D.Mvh,
Kjell
 
ANNONS